Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Sønnen min har over lang tid(måneder) blitt plaget av en jevngammel gutt, som har slått til han(vondt) ved mange anledninger, bare sånn i "forbifarten", fordi han har lyst. Og så har han tatt fra sønnen min noe han hadde funnet, og ville ha. Min tok da å "stjal" tilbake en ting + at han ødela en annen ting med verdi litt over 1 000,- kroner. Dette var en liten hevn, pga det den andre hadde gjort mot han. For min vet at han fysisk ikke klarer å ta denne mobberen med venner. Det resulterte i at mobberen kom til meg, og sa hva min har gjort og krever erstatning for det som ble ødelagt + å få tilbake den andre tingen. Jeg visste lite om dette, og sa jeg skulle snakke med sønnen min, og at selvfølgelig skulle vi ordne opp om så var. Jeg sa også at han kunne anmelde det om han ville det. Jeg visste da ikke noe om denne mobbingen. MEN(et stort men) det som skjedde etter at mobberen snakket med meg, var at han og en kompis gikk etter min sønn og en venn av han, og skulle ta de. De klarte å ta denne vennen, og han endte på legevakta. Min sønn var livredd, men springer fort. Denne vennen var ikke med på å gjøre noe, han var bare på feil plass til feil tid...... Sønnen min fikk også trusler på MSN rett etter, om bank i dag av en venn av mobberen. Sikkert fordi de ikke klarte det i går... Så er det store spørsmålet: skal vi måtte erstatte det ødelagte økonomisk, når mobberen opptrer slik??????
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Jeg blir så sinna når jeg leser sånn men ta kontakt med skolen og sett i gang hele bøtte baletten. for dette går jo ikke ann. dette med trusler på msn sms og sånn kan vel også politiannmeldes? jeg synes ikke du skal betale for skaden, som din sønn gjorde han gjorde det i frustrasjon ovenfor sitvasjonen han var oppe i.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Hvor gamle er disse guttene? Foregår dette på skolen? Såfall bør skoleledelsen kobles inn. Er det mulig å komme i saklig dialog med foreldrene til mobberen? Ikke betal gutten sånn uten videre hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Takker for at du er enig ang erstatning. Vi har snakket med læreren, som kobler inn foreldre og rektor. Og sønnen min kopierte trusselen over i word, så den har vi. Tror vi skal ta en prat med politiet, ja. Jeg kjenner på at jeg er redd for sønnen min, i dag holdt jeg han hjemme fra skolen, i enighet med læreren.... men jeg kan jo ikke fortsette med det... Det er tenåringer under den kriminelle lavalder det er snakk om. Fyfader.... det er tøft å vokse opp i dag! Den vennen måtte ha krykker og skadet fingrene sine stygt, j...... drittunger; kommer her og krever erstatning... fy f...! HI
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Jo, det er stort sett i skoletiden det foregår(i det skjulte). min og mobberen er i samme klasse. Det er mulig vi må ha et møte med skolen og foreldrene til mobberen, men jeg sliter med at da må min sitte der også.... Denne vennen er forreste 3 år yngre enn min og mobberen....
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Kan noen være så snill å legge denne ut på skravle for meg? Og skrive at den kommer fra anonymforumet.... Takker:) HI
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Jeg ville erstattet tapet til mobberen for så å kunne politianmelde ham uten å selv kunne bli tatt for noe. Det ser ikke bra ut hvis du anmelder mobberen men nekter å ta ansvar for erstatningsansvaret dere har. Det er hundre prosent forståelig at din sønn gjorde som han gjorde, ingen vil være uenige der. Men det betyr ikke at det er lovlig å ødelegge andres eiendeler, derfor ville jeg betalt for å ha mitt på det rene. Deretter ville jeg som sagt anmeldt mobberen til politiet. Din sønn bør ta vare på alt han får per sms og msn som bevismateriale.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Takk:) Jo, jeg er jo egentlig av den oppfatningen at det økonomiske skal erstattes, men hva skal min og vennen han liksom få igjen for det den skaden de er påført? Det er det jeg sliter med... Det blir liksom ikke helt rett å bare betale. De er jo under den kriminelle lavalder, så hvilke muligheter har en da? HI
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Sorry, men jeg synes din sønn har opptredd litt dumt her. Det betyr ikke at jeg ikke er enig i at dette erf or drøyt og at jeg ikke skjønner at han gjorde det, men det å ødelegge en gjenstand for å provosere en som har plaget deg fra før av er jo å be om bråk. Du skriver også at han viste han ikke kunne "ta mobberen fysisk", så da stjal han fra han og ødela en verdifull ting. Spør du meg er det rett og slett tåpskap. Når han ber om trøbbel på den måten, så er det ikke like synd på han nei. Han er ikke noe serlig bedre enn mobberen. Når man bevist erter på seg noen og på denne måten ber om bråk så er det ikke så rart at han får det. Jeg vil også tro at han har gjordt noe for å irritere på seg denne mobberen i utgangspunktet, selv om du velger å ikke tro det, eller bare ikke vet om det.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Han har ikke gjort noe for å provosere fra starten. Jeg vet at flere unger har problem med denne mobberen, etter å ha snakket med læreren. Læreren sa at denne mobberen er veldig fysisk sterk, og vet det. Men læreren visste ikke om det med min sønn, og har ikke klart å beskytte han på skolen pga det.... Min har også ADHD, noe som gjør at han ikke tenker konsekvenser av det han gjør. Han handler, og så kommer reaksjoner fra andre. Dette er ikke en unnskyldning, men en forklaring på hva min gjorde. Han synest det var dette som skulle til for å få rettferdighet og balanse i makten, liksom. Og jeg kjenner min sønn, vet veldig godt hva han kan gjøre av negative ting. Men han er IKKE fysisk utagerende, og har aldri startet en slåsskamp. Han tørr rett og slett ikke det. Det vet jeg. Dette var hans måte å prøve å ordne opp selv, han er ikke den som sier noe til voksne før det er totalt krise. JA, teit, men jeg kan forstå det. Jeg har sagt til min at det var det dummeste han kunne gjort, for dette gjør at mobberen liksom kan legitimere sin plaging, han får en grunn. Jeg sa også at det eneste han oppnådde med det var å utsette seg selv for mer plage. At ting ikke kom til å bli i orden av dette. HI
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 tenåring under kriminell lavalder. både han og mobberen. Vennen til min er 3 år yngre...
mortiltovakresmå Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Når barna er under den kriminelle lavalder er foreldrene ansvarlig for all skade barna måtte påføre andre. I erstatningssammenheng blir derfor dere som foreldre ansvarlige for skader på gjenstander som deres barn har gjort. Jeg husker ikke akkurat hvilken paragraf dette står i, men husker godt at jeg som student tenkte på hvor mye konsekvenser dette kunne få for foreldre.
___ Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Om mobberen velger å anmelde forholdet tror jeg nok dere må betale. Selvtekt er ikke lov så jeg tviler på at dere får medhold i at deres gutt kan begå tyveri eller herverk selv om det er som hevn. Hovedsaken må vek være å få slutt på mobbimgen. Det tror jeg heller ikke dere oppnår vedå nekte å betale eller levere tilbake. Trussler og vold kan meldes til politiet. Skolen skal også hjelpe til å løse slike problemer. Jeg tror nok dere kommer lengst ved å bruke de virkemiddlene + selvfølgelig å snakke med mobberens foreldre.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 Jeg synes du skal ta et møte med skolen der du krever at de lager et enkeltvedtak på mobbing. Dette er et vedtak som sikrer oppfølging av den som blir utsatt og den som utsetter slik at det blir gjennomført tiltak på skolen sønnen din går på. I møte ville jeg ønsket å ha med den andre guttens foresatte, forebyggende politi som er knyttet til skolen og skolens ledelse. I møtet ville jeg lagt frem problemstillingen- også om erstatning-slik at dere alle kan finne en best mulig løsning på problemet. Jeg synes dere skal vurdere om guttene skal være med i deler av møte, f.eks etter at de voksne har kommet med en konklusjon. Jeg ville ringt skolen og bedt om et hastemøte og forklart at du ikke ønsker å sende gutten din på skolen før detter er avklart. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 Jeg synes du skal ta et møte med skolen der du krever at de lager et enkeltvedtak på mobbing. Dette er et vedtak som sikrer oppfølging av den som blir utsatt og den som utsetter slik at det blir gjennomført tiltak på skolen sønnen din går på. I møte ville jeg ønsket å ha med den andre guttens foresatte, forebyggende politi som er knyttet til skolen og skolens ledelse. I møtet ville jeg lagt frem problemstillingen- også om erstatning-slik at dere alle kan finne en best mulig løsning på problemet. Jeg synes dere skal vurdere om guttene skal være med i deler av møte, f.eks etter at de voksne har kommet med en konklusjon. Jeg ville ringt skolen og bedt om et hastemøte og forklart at du ikke ønsker å sende gutten din på skolen før detter er avklart. Lykke til! Du tror ikke det er litt seint å be om et møte nå? Siden dette innlegget er over 4 år gammelt, mener jeg
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 Jeg synes du skal ta et møte med skolen der du krever at de lager et enkeltvedtak på mobbing. Dette er et vedtak som sikrer oppfølging av den som blir utsatt og den som utsetter slik at det blir gjennomført tiltak på skolen sønnen din går på. I møte ville jeg ønsket å ha med den andre guttens foresatte, forebyggende politi som er knyttet til skolen og skolens ledelse. I møtet ville jeg lagt frem problemstillingen- også om erstatning-slik at dere alle kan finne en best mulig løsning på problemet. Jeg synes dere skal vurdere om guttene skal være med i deler av møte, f.eks etter at de voksne har kommet med en konklusjon. Jeg ville ringt skolen og bedt om et hastemøte og forklart at du ikke ønsker å sende gutten din på skolen før detter er avklart. Lykke til! Du tror ikke det er litt seint å be om et møte nå? Siden dette innlegget er over 4 år gammelt, mener jeg Det så jeg ikke, he-he. Er forsåvidt enig i det da. Men prinsippene står jeg fortsatt ved. Hvor fant jeg egentlig dette innlegget? Håper likevel svaret kan hjelpe noen med fremgangsmåte i mobbesaker generelt.
AdrenaLine Skrevet 27. april 2012 #17 Skrevet 27. april 2012 Hehe, hvordan klarer disse gamle trådene å dras opp så tilfeldig? Skjedd en del ganger i det siste...
MrsMilla Skrevet 27. april 2012 #18 Skrevet 27. april 2012 Nei, dæven ikke f. om han hadde fått ei krone. Derimot ville jeg kontaktet skole og foreldre til denne gutten snarest og kreve at dette slutter umiddelbart. Må innrømme at om det hadde vært meg hadde jeg nok dratt denne mobbegutten til side litt sånn stille uten at noen så det og gitt ham klar beskjed om hva jeg kom til å gjøre om han ikke holdt seg langt unna barnet mitt de neste årene. Etisk riktig - langt ifra, ulovlig - sannsynligvis. Gjort det for å redde gutten min - helt klart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå