Gå til innhold

Kan noen hjelpe??? har vært på GYN!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare fortelle min historie for å dele den med noen...

Jeg skulle hatt mensen 10 Mars, men fikk den aldri.

Tok flere neg tester, men hadde alltid et håp om at HCG nivået mitt produserte sent...

19 dager etter IKM, fikk jeg time hos legen som tok en blodprøve, svaret kom ikke før 2 uker etterpå på en SMS!!! (har byttet lege i dag!!!)

Den var negativ...=(

I dag har jeg "egentlig IKM nr 2")

Så det vil si at jeg ikke har fått mensen på 2 mnd i dag!!!

Jeg har skikkelige smerter som begynnte i går på dagen, disse har blitt sterkere i dag!

Jeg ringte legevakten og fikk time med en gang...

Legen tok tester, men fant ingenting...

Jeg ble sendt til GYN for å ta innvendig ultralyd og GU.

(gynekologisk undersøkelse.)

Der fant de ut at det ikke var noe foster...

Hun lette litt for å finne eggstokkene, og hun sa at det var folykker eller noe i den duren, som stengte for egget når det skulle falle!!!

Hun sa de lignet på "perler på en snor"...

Og at eggstokkene mine så ut som PCO (eller noe sånt!)

Jeg ble også henvist til ny behandling om noen dager...

De skulle ta masse prøver over en lengre periode...

Noen som kan hjelpe meg og tyde som gjerne vet hva dette betyr???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette forstod jeg lite av, må jeg innrømme. Du får nok informasjon når du skal til behandling om noen dager, men jeg forsår godt om du ikke klarer å vente så lenge. Må si jeg synes det er dårlig at du ikke fikk mer infomasjon enn de der. De bør jo absolutt forklare hva de legger i de ulike beskrivelsene og forkortelsene. Kunne du ha ringt til fastlegen din f eks, å forklart til han/henne det du har skrevet her og fått mer info? Uansett så ønsker jeg deg lykke til! Trist at du opplever dette, men det ordner seg nok skal du se:)

Skrevet

Hei på deg,

Jeg har vært i samme situasjon selv om kan fortelle deg litt..

Ved PCO kan man ha problemer med eggløsning. Dette ses på innvendig ultralyd. Normalt skal det være kun 1-3 egg i eggstokkene. For å klassiferere til PCO må man ha over 8 synlige egg i eggstokkene på ul. Siden de så ut som perler på en snor, så regner jeg med det var en del egg til deg. Dette er egg som ikke har blitt frigjort og du har dermed ikke hatt eggløsning i det hele tatt eller på en regelmessig basis. Det som blir gjort er at man tar blodprøver for å måle hormonnivået for å sjekke om du har eggløsning. Når resultatet av prøvene foreligger, og man for påvist manglende eggløsning så blir man som regel tilbudt pergotime. Dette er tabletter som hjelper deg med å få eggløsning. Disse skal du starte på en viss dag i syklusen.

Jeg opplevde det samme som deg i fjor høst, og hadde 12-15 egg i hver eggstokk. ( da gikk jeg på p-piller)Nå har gått uten prevensjon siden sept 07, og ikke blitt gravid enda. Var til GU igår, og legen kunne se at jeg hadde mye færre egg i eggstokkene, kun 4-6 egg. Dermed klassifiserte jeg ikke til pco lengre. Han fortalte at det kunne bedre seg når man sluttet med prevensjon som i mitt tilfelle. Men jeg har nok ikke regelmessig eggløsnining, og det ble tatt blodprøver. Sannsynligvis får jeg pergotime.

Håper du ble litt mer informert nå:) Lykke til!

Skrevet

Heisann:)

Eg har PCOS som er eit syndrom der ein også ofte har pco (policystiske ovarierer - mange små blærer på eggstokkene). Dette vil seie at eg har ein hormonforstyrrelse som hindrar el. Har nokre gonger smerter i underlivet. Dette kommer ofte av at eggblærene sprekker. Det høyres ut som om du i alle fall har PCO og så tar dei blodprøvar for å avklare PCOS. Er utrulig dumt av legen å ikkje forklare dette bedre!

Dersom smertene dine blir verre ville eg ha kontakta legen på nytt, for det kan jo komme av andre ting enn at eggblærene sprekker. Så fint at du har fått ny time så raskt:)

Håper du ikkje uroer deg for mykje. PCO(S) trenger ikkje være plagsomt eller til hinder for å bli gravid. Det er eit eige forum her om PCOS. Der står mykje nyttig informasjon.

Lykke til:)

Skrevet

ps. Brukte du p-piller før? For min del hjalp p-pillene på symptoma, men då eg slutta kom det meir og meir symptom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...