Gå til innhold

Må bare fortelle... i anledning programmet på NRK1.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ei meget syk jente med hastesnitt i uke 35... Måtte forløses pga morkakeløsning som følge av uoppdaga preeklampsi..

Hun var 1865 g. Død ved fødsel, men de klarte å gjenopplive henne. Lå på respirator første døgnene..

Beskjeden da fra legen var: Hvis hun overlever har hun massive hjerneskader.

Da hun stabiliserte seg og ble koblet av respirator og pusta selv..." Hun kan komme til å bli en vegetativ pasient resten av livet"

Og hun har IHVERTFALL kraftig CP.

Hun ble bedre og bedre..'

Beskjedene var: Hun kommer aldri til å sitte, gå, snakke etc etc..

I dag har jeg er frisk og intelligent (OVER gjennomsnittet, da hun ble testa i høst:))) skolejente som snakker og går og leser og skriver.

Hun har venner og en lillebror hun elsker...

Huff, ble tøff denne dokumentaren...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

offf...vilke sykehus var dette. Når vår gutt var syk var alle opptimistiske og sa ikke mer en de viste etter undersøkelser. Vår gutt har moderat cp.

Skrevet

Nordlandssykehuset..

Klarer ikke å se han overlegen inn i øynene den dag i dag... Naboen min..:P

Skrevet

Ufff... Har du snakket med han i etterkant av alt?

Hører heldig vis til Haukeland der jeg føler de har svært dyktige leger og sykepleiere.

Skrevet

*ale*

Så godt at alt har godt så bra da!! Skjønner ikke helt at du klarer å se på slikt på tv da... jeg klarer bare ikke det, og jeg har ikke din bakgrunnshistorie en gang!

Skrevet

Nei ikke snakket med ham..

men en annen overlege..Og jormor o.l.

De feilbehandla meg både før og under fødselen så han lurte på om jeg ville gå til sak mot sykehuset.... Jaja.. Laaaaaang historie..

Skrevet

wow det var sterk kost! Så bra at hun er frisk og rask i dag!!! Er jo kjempebra!

Har selv ei lillesøster som ble født prematur på Haukeland. Hun veide rett over 700gr og er i dag også over gjennomsnittet :-) Ingen problemer i det hele tatt.

Overlegen i dokumentaren (ved Haukeland) var en av dem som behandlet henne :-)

Skrevet

begynner å få det på avstand nå, og en del av "jobben" er å utsette seg for å se sånt... tror jeg..:P

Skrevet

Stekr historie dere har....godt å høre hun er frisk!

KLEM

Skrevet

Fantastisk at det gikk så godt for dere!

Syns det var mye håp i det programmet jeg, men det er vel øyet som ser. Jeg vet iallfall at selv om Guttongen hadde fått de hjerneskadene han var forespeilet (født uke 37, men med fare for store fødselsskader) hadde jeg ikke valgt han bort åkke som.

Skrevet

Halvard Reigstad? Han er en super lege.

Min veninne har en jente som vle fødd i ca uke 24, men de trodde hun var kortere på vei, så ingenting var klart da hun ble fødd. Hun var ca 850g og har nå lakt litt på seg. Hvet du hvor lenge det er kritisk for disse små?

Skrevet

Nei klart man ikke hadde:)

Tar dem med små eller store feil:)

Skrevet

Godt det enda bra, men fy for en skrekk opplevelse :0(

Skrevet

Vet ikke hvor lenge det er kristisk for de små. Men om hun er på Haukeland så er de utrolig flinke der!

Og premature jenter klarer ser som regel litt bedre enn gutter (etter hva jeg har hørt)

Men klart, mye kan jo skje med så små men det at hun legger på seg er jo et kjempegodt tegn!

Masse lykke til til den bittelille og foreldrene hennes!

Skrevet

Så ikke dette programmet på tv.Men fikk helt frysninger av å lese historien din.. Tenk at leger kan ta så feil.

Skrevet

Nå så ikke jeg dette programmet... blir litt for mye for meg, selv om jeg aldri har opplevd noe slikt selv. Men jeg blir helt ifra meg når jeg ser syke/skadete unger på tv. Litt av en historie du har, og jeg skjønner godt at du ikke klarer å se denne legen i øynene. Men nå ma vi aldri glemme at leger, kun er mennesker de også, og det er menneskelig å feile uansett hva status/yrke man har. Men uansett, bra at dattera di er frisk i dag da :D

Skrevet

Det er menneskelig å gjøre feil, og legene må¨si hva DE tror, og om de tror de verste så ønsker de nok heller ikke å lyve.....

Jeg synes det er feil at man skal kjøre stort opp i media og hetse legestanden for at feil har blitt gjort, neste gang en lege kommer opp i en slik situasjon kan man jo bli skremt fra å komme med fakta pga av alt dette oppstyret...Det samme gjelder også hets av f.eks politi og ambulansesjåfører. De må ta et valg der og da i mange situasjoner, ikke bare tenker de på seg selv, men også andre.. Barnevern likeså, får ofte kjeft, spesielt gjennom media...Også sitter de der da med taushetsplikten sin og kan ikke forsvare seg fullt ut,- ofte for å forsvare "offeret" som anklaget dem i utgangspunktet...

Det er trist når menneskelige feil får fatale konsekvenser,- men som i dtii inlegg HI, dere ble forberedt på det verste, men det endte opp til det beste :o) Hva om det hadde vært motsatt. At legne hadde sagt at alt kommer til å gå bra,- også hadde det ikke det..

Nei, jeg synes folk skal bli mer forsikitge med å kritisere offentlige tjenestemenn som handler i allmennhetens interesser. Noen svin på skogen finnes det nok der også, men de må få lov til å handle og gjøre jobben sin uten å være redd for å bli medias skyteskive for enhver avgjørelse de må ta...De er mennesker, de kan gjøre feil, desverre så har de valgt seg et yrke hvor feil blir mer skjebnesvangre enn hva den ville ha blitt om de hadde en butikkjobb, men noen må jo ha slike jobber ogå,- og bra er det...

Så ikke hele dokumentaren, synes den var trist for barn og foreldrene, men synes også synd på de menneskene som måtte ta vanskelige avgørelser....

Skrevet

Nå ble jeg veldig rørt her....

Så fantastisk at alt er bra med jenta di!!! :-D

Så ikke programmet, men har skjønt hva det handlet om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...