Tomtetroll Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Vi skal gifte oss i sommer, og så sitter vi med det store spørsmålet, koldtbord med varm mat eller middag. Skal ha bryllupsfesten på et samfunnshus, og vi blir 46 stk til sammen. Har tenkt fram og tilbake på begge deler, men aner ikke hva jeg skal velge. Har bestillt catering den dagen, de sa de ikke trengte å vite hva dem skulle lage før 2 uker før bryllupet. Bestiller vi koldtbord, får vi alt på serveringsfat, og folk går og forsyner seg selv med det de vil ha. Men skal vi ha middag som skal bli servert, må vi leie servitører. Og vi må finne noe alle liker. Og det kan bli vanskelig.. Men de fleste liker vel steik? Men uansett.. Det vi hadde tenkt i utgangspunktet var koldtbord med varmmat, men det blir kanskje mye knot når 46 stk skal forsyne seg selv med maten? Har aldri vært i bryllup før heller, så har ingen erfaring med noen av delene. Hva synes dere vi skal gjøre?
Gjest Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Hva som er mest praktisk, kommer veldig ann på hvor mange gjester en skal ha. Dere blir 46, vi blir mellom 60 og 70. Positivt med koldtbord: - billigere enn servert mat? Få alt av venner og familie til å hjelpe deg med f.eks. en rett hver. - krever ikke like mange kjøkken-folk - alle får spise det de vil Negativt med koldtbord: - når en er så mange som 46 stk, vil det kanskje bli mye venting og rot med tanke på rekkefølgen? - mye mer bråk rundt bordene; det er ALLTID noen som reiser seg for å hente mer mat, og da blir det mye rot med evt taler osv - stress med stor kjole og manøvrering mellom andre sultne & vandrende folk Jeg synes det negative her veier tyngst, så vi kommer til å ha varmmat.
proud mama Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Hei! Var i sommer i et bryllup der de hadde valgt koldtbord som løsning. Var ca 100 gjester og første runde med mat ble satt igang systematisk. Dette funket, selv med så mange gjester, men ble veldig rotete. Som andre har sagt før meg, så blir det alltid noen som skal hente seg mer mat, går ut å røyker eller forsvinner på annen måte.. Talene ble å litt merkelige mtp at det ble aldri et naturlig tidspunkt å ta de, dermed kom det 3-4 taler på rappen ,så da ble man sittende ganske lenge å bli veldig lei tilslutt. Varmmaten på koldtbordet forsvant ganske fort, men dette har mer med grådighet fra gjestene å gjøre tror jeg. Vi har vurdert å bruke tallerkenrett, altså at alt blir servert. Her i huset ville samboer'n ha koldtbord og jeg ville ha tallerkenrett. Endte opp med noe midt imellom Saus og poteter blir satt ved bordene, å så kommer servitører med store serveringsfat med kjøttet og grønnsakene (lammestek) trenger da ikke like mange servitører som ved fullservering, å man sparer litt på kjøttet ved at det blir servert på fat å ikke "ta så mye man vil ha, når som helst" Blir sikkert uansett to ganger servering med steken. Så alle skal bli gode å mette ved å få maten servert, blir brylluppet litt mer finere, men ikke nødvendigvis for stivt heller mtp at de tar potet å sånt selv. dette er nå iallefall min mening Kanskje dette fungerer for dere å? Mvh
Gjest Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Sånn tror jeg vi skal gjøre det òg, Catkin. Synes det virker som en grei løsning at gjestene sender maten mellom seg, og så brukes servitørene til å fylle etter med mat.
Tomtetroll Skrevet 8. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2008 Ja, det var lurt. For det blr jo mye styr rundt maten, og folk som må ha mer. Må bare prøve å finne noen servitører da som kan servere på den store dagen. Blir nok ikke lammekjøtt på oss, dessverre. Det er så godt, men blir vel en annen steik. Samboeren min liker ikke lammekjøtt, men storfe er kjempegodt da.
proud mama Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 ja, synes selv vi har funnet en god løsning! Bra hvis andre og kan bruke den:) kjekt å kunne hjelpe;) Det bruker ikke være noen problem å få ordnet servitører. Hos meg har mamma noen venninner som kan servere å til gjengjeld får de være med på festen etterpå. vinn-vinn situasjon, vi får servitører å mamma får ha gjester hun vil ha med
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 koldtbord gikk helt fint hos oss da toastmaster dirigerte det hele og vi hadde en figur som vi kaller sneipen og han ble satt opp med grønt kort når det var ok og gå ut og røyke..
Vannmann35 Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Støtter Catkin og gjør tilsvarende: Forretten står klar på bordet når gjestene setter seg, og vin er skjenket i glassene. Videre blir saus og poteter satt ved bordene, så kommer servitører med store serveringsfat med kjøtt og grønnsaker, samt skjenker vin. 1 glass til forretten og 2 til hovedretten. Tror dette blir bra :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå