Gå til innhold

Koldtbord eller servert middag i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss i sommer, og så sitter vi med det store spørsmålet, koldtbord med varm mat eller middag.

Skal ha bryllupsfesten på et samfunnshus, og vi blir 46 stk til sammen.

Har tenkt fram og tilbake på begge deler, men aner ikke hva jeg skal velge.

Har bestillt catering den dagen, de sa de ikke trengte å vite hva dem skulle lage før 2 uker før bryllupet.

Bestiller vi koldtbord, får vi alt på serveringsfat, og folk går og forsyner seg selv med det de vil ha.

Men skal vi ha middag som skal bli servert, må vi leie servitører. Og vi må finne noe alle liker. Og det kan bli vanskelig.. Men de fleste liker vel steik?

Men uansett.. Det vi hadde tenkt i utgangspunktet var koldtbord med varmmat, men det blir kanskje mye knot når 46 stk skal forsyne seg selv med maten?

Har aldri vært i bryllup før heller, så har ingen erfaring med noen av delene.

Hva synes dere vi skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Jeg vil anbefale middagsservering.

Under middagen blir det gjerne holdt en del taler.

Når alle får servert samtidig finner man plass til alle talene.

Dersom dere velger koldtbord, vil det være vanskelig å vite når det passer å holde tale. Da vil noen være ute og forsyne seg, andre være klar for å gå ut og røyke, o.l. Det blir gjerne litt "rotete".

Det er veldig hyggelig av deg å finne noe alle liker, men husk at dette er din og mannen din sin dag. Det viktige er at dere finner noe dere to har lyst på.

(Om det kommer 1 eller 5 gjester som ikke liker den maten dere severer, synes ikke jeg dere skal bekymre dere for det.)

Tillykke med dagen, når den til kom mer :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i koldtbord, og mange liker det, men til bryllup mener jeg det skal vere middag. Det er liksom litt annen stil over et bryllup. Men kommer jo an på hvordan bryllup dere skal ha da. VI hadde et lite bryllup, og hadde middag. Hadde gått fint med koldtbord, men det er liksom mer høytidlig med middag da.

Det viktigste er at DERE er fornøyd med dagen DERES!

Ja, steik liker de fleste. Vi hadde steik. Her er det også vanlig at det er kjøtkaker til steik, så vi hadde det også. Helt supert. De fleste liker iallefall poteter og saus....

Lykke til med planleggingen

Skrevet

Jeg hadde valgt koldtbord..Det hadde vi i våres bryllup..Noe for enhver smak, og det "løser" opp stemningen litt..Ingen problem med at 46 stk skal forsyne seg..Alle går jo ikke å forsyner seg samtidig:)

Lykke til:)

Skrevet

Jeg har både erfaring med servering og catering og mener det er finere med servering av middag enn koldtbord til et bryllup.

Servitører kan man bruke småsøsken av venninner med en voksen som har erfaring og hovedansvaret.

Det er jo fint med servitører/betjening som følger med at alle har i glassene sine og hjelper gjestene med småting slik at "familien" kan slappe av og nyte dagen. Alt kommer ann på forberedelser, er man redd for at folk ikke blir mette kan man ha såkalt engelsk servering der poteter og saus blir satt på bordet mens kjøtt og grønnsaker blir servert fra fat, dette krever litt erfaring fra servitørene da det kan bli tungt å holde fatet samtidig som man skal legge kjøttet på tallerken til gjestene. Du kan sikkert bruke catering firma for å rådføre deg med muligheter..:-) Lykke til..

Skrevet

Vi skal ha koldtbord når vi skal gifte oss. Har lest litt forskjellig erfaringer, for vi blir flere enn dere også, men tror det skal gå helt greit.

Og det med taler har vi tenkt å løse ved at toastmaster opplyser noen minutter før hver tale at nå blir det tale, så har folk litt tid til å gå tilbake til plassene, og de som hadde tenkt å gå og forsyne seg venter litt før de går.

(og så håper jeg seriøst at det ikke blir så veldig mange taler også ;) )

Jeg synes koldtbord er greit fordi man kan småspise litt utover, samt at man får beveget seg litt underveis, en bryllupsmiddag kan jo vare i mange timer så det er godt å strekke på beina underveis.

Dessuten kan alle spise det de ønsker, og så mye eller lite de ønsker :)

Skrevet

Koldtbord er bra!

Skrevet

Ville valgt middag. Synes personlig det er mer klasse over det og mer behagelig også :)

Skrevet

syns også det er litt mer stil over en middag, er ikke fan av koldtbord i brylluper.. Vi skal gifte oss neste sommer, og da blir det middag, det trenger ikke koste noe mer enn et koldtbord.. Koldtbord er mer til konfirmasjon/dåp o.l syns jeg..

Skrevet

I bryllup syns jeg det skal være middag. Men smaken er som baken :-)

Skrevet

I bryllup synes jeg det passer seg best med servert middag. Bryllup skal jo være litt høytidelig og det er mer "klasse" over servert middag på en måte.

Dåp og konfirmasjon osv er det greit med koldtbord :)

Skrevet

Ja, det er sant at det er mer stil over å servere middag, men vi blir å ha et forholdsvis enkelt bryllup.. Og det er gjestene informert om. Derfor vi skal ha det på et samfunnshus, og ikke et hotell. Men får se hva det blr til, ender sikkert opp med middag for å slippe mye "styr".

Tar gjerne i mot flere synspunkt jenter =)

Skrevet

er ikke et bryllup på et samfunnshus/grensehus like "fint" som på et hotell kanskje?? :P

hehe...

nei,hvordan dere velger å gjøre det må dere jo vurdere selv..men husk på at det er bryllupsdagen deres...dere vil aldri få den tilbake..så ikke gjør dagen så enkel at du tenker tilbake ti år senere og angrer på noe du burde ha gjort...

og enkelt kan også være nyydelig.. :)

selv syntes jeg servering "tar seg best ut". Har dere ikke noen venner, søsken av venner eller liknende som kan ha lyst til å hjelpe litt til?

selv hadde vi både naboer og venner som servitører. de var kjempeflinke!

de var alle sammen også invitert til kaffe'n etterpå så de hadde med skift til lokale.. :)

Skrevet

jeg hadde valgt middags servering så hadde jeg valgt koldtbord til nattmat:)

*matvrak* hehe..

Skrevet

No har ikke jeg noe bryllup eller har hatt selv, men hva med 2 koldtbord stander, der man kan forsyne seg fra to forskjellige bord med samme mat på begge bordene?

Skrevet

Vi hadde buffet/koldtbord med masse varmrettar frå havet i vårt bryllaup, og det funka superbra sjølv om vi var rundt 70 gjestar :-) Ville valgt det same igjen. Det blei ikkje rotete i det heile tatt, alle fekk metta si og det var nok ro i "salen" til både talar og anna. Folk spring ikkje fram og tilbake heile tida.

Men servitørar bør du nok ha uansett. Det skal ryddast av, det må vere drikke på bordet og i glasa til folk, det må evt fyllast på fata på buffeten osv...

Skrevet

Det er vanskeligere å være toastmaster i et bryllup der det serveres koldtbord. Når middagen serveres er det greiere å planlegge på forhånd når hva skal skje.

Vi giftet oss i fjor, og toastmaster hadde avsatt tid til taler, rekkefølge på disse, sanger, do/røykepause, slik at taffelet blir variert, og man har en viss kontroll med klokka. Vi hadde 30 gjester som var bedt til kaffen og var avhengige av å vite sånn ca når middagen ville være over.(Vi var over 90 til middag)

I slekta vår pleier vi å bruker søskenbarna som servitører, så blir de bedt til kaffe og fest etterpå. Dermed får vi med oss hverandres bryllup uten at det blir 30 ekstra til middag.

Skrevet

Jeg er helt enig med mamsen her. Det blir mye roligere med middagsservering. Vi hadde fire retter i vårt bryllup, og da var det alt fra skinke og melon, laks, kjøtt og dessert. De fleste kunne iallfall ha noe av det. Velg den maten dere to syns er best! Det er tross alt deres store dag!!

Lykke til!

Skrevet

personlig ville jeg aldri valgt koldtbord... synes det er mye finere med middag...

Skrevet

vi hadde koldtbord i vårt bryllup og det fungerte helt topp,alle likte maten.

vi giftet oss i august og var veldig varmt ute og gjestene var veldig glade for koldtbord og ikke varm middag.

vi hadde ikke noen problemer med at folk ikke var der de skulle når det var taler og ikke kø ved koldtbordet.

har en venninne som var i brylup til sin søster og hun likte nesten ikke noe av maten og ble derfor ikke mett heller og syntes det var litt tungt og gå hele dagen uten noe særlig mat.

hun satte pris på at vi hadde koldtbord så gjestene kunne bestemme selv hva de ville spise.

men det er jo også opp til hver enkelt hva de velger;)

viktigste er at brudeparet er fornøyde.

toastmaster tok eg av styringen på maten og taler og de tingene der så vi ikke tekte så mye over de.

hadde venninner av søskenbarn som serverte drikke og passet på at det alltid var nok av hver tingen på koldtbordet....

Skrevet

vi var i et bryllup i høst hvor det var koldtbord, og jeg må si at det er mer sjarm ved å bli servert.. ble litt masete med kø,opp og ned fra stolene med fine kjoler, trangt mellom bordene osv.. men smakssak!:)

Skrevet

Hei vi giftet oss i sommer som var og hadde koldtbord!

vi hadde rundt 60 gjester og det gikk kjempefint!!!

Fordelen er at da møter vi alles behov i forhold til de liker av mat og

at det ikke blir så stivt! Har vært i bryllup hvor vi har sittet i ro i 3 timer , og det er slitsomt!!!

Nei jeg ville tatt koldt bord for da får dere fornøyde gjester både sosialt og ikke så stivt!!!

Håper dere får en fantastisk dag!!!klem

Skrevet

I bryllup synes jeg det er på sin plass å servere gjestene med bordet.

I alle andre anledninger synes jeg koldtbord/buffèt går an, men det er liksom noe med å skjemme bort seg selv og gjester på den største dagen i livet. Og så bør det være litt ro for stakkarene som har stilt opp med taler/sang/film osv.

Men ikke vær redde for å være utradisjonelle, hvis dere heller vil velge noe annet, for det er DERES dag. Og dette var bare det hva vi kom frem til da vi giftet oss.

Men personale må du uansett ha. Noen må legge opp på fat, sette ut, sørge for påfyll, skaffe det du ikke har tenkt på (oppvarming av babymat, tannstikkere, paracet, tamponger osv, osv.) og rydde vekk mat og bord, vaske kjøkken og ta forsvarlig vare på overskuddsmat. Evt rydde og vaske lokaler.

uansett - kos dere!! ; )

Skrevet

vi var 63 stk til middagen å vi bruke 6 servitører som gikk rundt med serveringsfat. dette var bekjente av oss som vi betalte 500 kr hver for jobben:) d gikk helt supert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...