oblix Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Leste litt om disse brystskjoldene, har selv brukt disse og tror i ettertid at det kanskje var grunnen til at jeg mista melka mi. Jeg har nesten ikke brystvorter og det ble veldig vanskelig for mini å suge, dermed fikk vi beskjed om å bruke disse skjoldene på sykehuset. Etter vi startet med dem sugde han helt til det ikke var mer å suge ut, pumpet og pumpet, men det kom ikke en dråpe. Visste ikke at det kanskje hadde vært lurt å pumpe samtidig, klarte heller aldri å få han til å suge selv uten skjold. Men jeg lurer på om de klarer bedre å suge når dem blir litt eldre?? Selv om jeg har smååååå knopper. Har så lyst til å klare å amme nestemann, men vet ikke helt hvordan vi skal klare det. Noen råd og tips??
mammatiltonutteputter Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Etter litt amming blir puppene litt slappere og da fyller de hele munnen med pupp etterhvert, kan det hvertfall virke som :-) Det kan være vanskelig med små brystvorter hvis puppene dine er harde, som de ofte er de første dagene, men hvis du prøver å dra litt i huden og putter det inn i munnen på babyen så pleier de å få tak, etterhvert så suger de dem lenger...hehe.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg har ikke små brystknopper, men INGEN-altså helt flate! Jeg har ammet alle mine. Jeg var veldig bekymret med førstemann, men fikk beskjed om at babyer skal kunne ammes selv på flate veggen. Altså, det er ikke selve brystknoppen den skal suge på, men hele det mørke området rundt. Jeg dro i snora på sykehuset hver gang jeg skulle amme, sånn at de hjalp meg å "henge" han på. Det var med førstemann de lærte meg hvordan jeg skulle gjøre det, med de to andre har jeg ikke trengt hjelp-gått helt fint. Det gjorde det også med førstemann etter noen dager med "trening" på sykehuset. De sender deg ikke hjem før du har fått orden på ammingen.... Jeg dro bare puppen inn i munnen hans, og mens han sugde sugde han ut vorten, som nok ligger der inni puppen et sted ;-) Når jeg har ammet ferdig synker den inn igjen av en eller annen grunn. Men bare dra puppen inn i munnen til babyen, og for all del-BE OM HJELP fra personalet. De var fantastiske mot meg. Ammet alle mine i 2 år. Fikk beskjed på sykehuset om å ikke bruke skjold. Kun viss jeg var VELDIG sår og blødde-så får å skåne puppen.Ikke pga. flate brystvorter iallefall pga. det skal ikke hindre baby i å suge, det klarer de fint som tidligere sagt fra flate veggen(som de sa til emg på sykehuset). Så ikke bekymre deg...dette går så fint. Men be om hjelp, og IKKE ta til takke med et brystskjold, det gir de deg kun fordi de har det travelt eller ikke tid eller ork til å hjelpe, desverre!!! Det er deres jobb å stå til tjeneste DØGNET RUNDT på sykehuset-så benytt deg av det. Lykke till med amming. Det går så fint skal du se. Etter 4 dager på sykehuset var jeg en superammer :-) men måtte ha hjelp innimellom den første uken etter vi kom hjem fra pappan...he he. Han dro puppen inni munnen på mini :-)
oblix Skrevet 8. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2008 Godt å høre det er håp. Fikk skjold på sykehuset fra første stund, av ei som bare jobbet der om sommeren. Så vi fikk ikke noe særlig hjelp fra dem på sykehuset til dette. Er så bitter for dette i ettertid, skulle så gjerne ha fått det til, det hadde vi sikkert klart med rett hjelp. Takk for oppmuntrende svar:)
yret Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Min jente klarte bare å suge bittelitt med skjold de første ukene hun levde. Hun var oversulten (overtidsunge) og litt sugesvak, i tillegg til at jeg har litt små brystvorter. På ammepoliklinikken var de imidlerid veldig klare på at ingen brystvorter er for små til å amme med. Når barnet lærer seg riktig sugetak, kan de visstnok suge seg på hva det måtte være. Små brystvorter kan gjøre det vanskeligere å få tak, særlig for en nyfødt, men det skal absolutt ikke være umulig. Mange trenger bare å bli litt eldre før de får det til. Her gikk det seg sakte men sikkert til da hun var 3-4 uker gammel. Da var hun større og sterkere. Det er viktig å prøve ofte uten skjold og også forskjellige ammestillinger. Tvillingstillingen med ammepute er særlig god for småttiser som sliter med puppen. Det er gode muligheter for at du kan få det til med nestemann. Lykke til når den tid kommer.
yret Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Er veldig enig med hun over her, men må understreke at skjold ikke alltid er en "enkel" løsning som skyldes uerfarent eller overarbeidet personale. I enkelte tilfeller må det faktisk til. Jeg var så heldig å få hjelp av de beste ammeekspertene på Riksen, og for oss var det ikke noe annet alternativ enn skjold de første ukene.
Nusse_83 Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde heller ikke så markerte brystvorter når jeg fødte, men merket at dersom jeg pumpet litt melk først så ble brystvorten trukket litt ut og tulla fikk godt tak.
Randine + 2 små Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jeg måtte begynne med skjold på sykehuset. Junior klarte ikke å suge uten, selv om personalet hjalp meg veldig mye. Virket ikke som han skjønte det rett og slett. Men jeg fikk også høre at jeg burde prøve og slutte så raskt som mulig. Jeg stressa veldig mye med dette i starten siden jeg var redd for å miste melka, men han ville ikke suge uten. På 6 ukerskontrollen så hadde han lagt på seg mer enn det som var vanlig. Etter det roet jeg meg litt ned, og nå når han er 3 mnd. så klarer han fint å få tak uten skjoldet. Jeg vet ikke hvor lenge du prøve å få din til å suge uten. Jeg trodde aldri at junior skulle klare det, men det gikk jo til slutt:-)
oblix Skrevet 8. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2008 Jeg prøvde nok ikke lenge nok, ga opp etter ett par uker bare. Gutten måtte jo få mat på annet vis, og det ble liksom så mye enklere med mme akkurat da. Hvordan gjør dere det da? Når man må bruke evigheter på å få til amminga, hva skal barnet få til mat da? Jeg fikk jo ikke ut noe... Slet sånn med depresjon etter fødsel også, så dette ble veldig vanskelig.
yret Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Fikk altfor lite fra puppen, men pumpet og ga med nebb og flaske i tillegg. Måtte etterhvert spe på med litt mme, men når hun begynte å ta puppen fikk jeg opp produksjonen, så da kunne vi slutte med tillegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå