Gå til innhold

Er det dumt å reise til USA ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på at ett-åringen ikke skal klare å omstille seg til 6 timers tidsforskjell før ferien er nesten over og så enda lengre med problemer når man kommer hjem. Hun har allerede problemer med å sove skikkelig om natta og bruker flere timer på å finne roen hvis hun har blitt overtrøtt.

Noen med tips eller erfaring? Håper på svar både fra de med barn som sover godt til vanlig og de med søvnproblemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar fra en med søvnproblemer:)

Vi har reist flere ganger, 9 timers forskjell. Min erfaring fra hver gang: Vi ankommer dit på ettermiddag/kveld, da legger han seg nesten som vanlig. Går nesten smertefritt, han våkner litt, men kommer inn i rytmen etter kanskje 1 eller 2 dager.

Når vi har kommet hit igjen er det for å si det mildt et helv.... Det tar som regel 2-3 uker før jeg har klart å få han inn i sin vante rytme igjen. Sist gang nå la han seg i rett tid ca kl 20, men våknet etter noen timer og var våken i 4 timer:( Var oppe fra 02 til 06 en natt her. På dagen ble han mer klengete, ville bæres mye, sutret og var generelt masete å ha med å gjøre. Samtidig strever man med sin egen døgnrytme. Har liten toleranse for å si det sånn...

Hadde det ikke vært for at vi har et sett besteforeldre i usa hadde jeg aldri gjentatt den første turen, hvertfall ikke på 5 år:(

BEKLAGER å være negativ, men har nettopp jobbet i 2 uker for å få han inn i norsk rytme igjen. Kanskje lettere hvis han hadde gått i barnehage, men nå blir vi gående her hjemme da:( Samtidig har jeg prøvd å holde han våken på dagtid, når han vil ta luren sin kl 17, men da sovnet han sittende i stolen sin, så det funket ikke:(

Men 6 timer er jo lettere da....generelt kan du regne 1 dag pr times tidsforskjell for å komme tilbake til norsk tid.

Skrevet

Tusen takk for svar, setter pris på at du er "negativ" og ærlig. Har sett for meg at det skal bli ekstremt vanskelig og plagsomt både for oss voksne og barnet. Når det tar en måned eller to for barnet vårt å komme i noenlunde normal rytme etter f.eks en sykdomsperiode frister det å avbestille ferien.

Skrevet

Vi hadde nesten ikke noe problemer, og planlegger ny tur til høsten :-D

Skrevet

Hadde barnet ditt noen slags problemer med søvn før dere reiste?

Skrevet

Vi har reist gjennom 10 tidssoner 2 ganger med ettåringer. Jeg synes det er helt grusomt og ville aldri gjort det om vi ikke hadde familie der. Det er kanskje reisetiden som er verst, 40 timer siste hjemtur inkludert forsinkelser.

Det går som regel lettere å reis vestover enn østover. Da holder du de bare litt legner oppe om kvelden. Når vi reiste hjem tok vi halvparten av tidsforskjellen før vi reiste ( dvs holdt ungene opp til midnatt, eller kl 14 norsk tid.) Vi hadde ingen problemer når vi kom hjem. Turen ned gikk værre.

Det kommer an på barnet ditt også. Sover hun like greit alle steder? Mine barn sover svært lite på flyet, og gjerne på skift.... Det blir de veldig sutrete av. Hjemme sover de godt, men ikke så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...