Verdens tøffeste mamma Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Jeg har fått baksmell og er sur som, ei potte av den grunn..Hehe.. Er det noe jeg har glemt som jeg kan ta med som fradrag?? Har aldri fått smell før og vet lite.. Skudd i mørket, muligens men hva med - kjøring til og fra barnehage - foreldrefradrag.. Bare den summen en har betalt i barnehage ifjor.??? begynte i august..?? - Vi giftet oss i fjor. Har det noe med skatteklasse evt annet å gjøre?? -Vi hadde dagmamma en periode. Hva må dokumenteres?? Hmm. hva annet kan jeg føre på? Hvis det er noe??? Takker og bukker for svar...
Sivalur Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Kjøring til og fra barnehage kan visstnok trekkes fra sammen med kjøring til jobben. Du skal ha ganske lang reisevei for at det skal bli noe av... siden du må opp i over 12 800 (eller var det 12 700) før du begynner å få noe igjen. Alle snakker om reisefradrag og kjøring til barnehage, men jeg må si at jeg kjenner svært få som pendler såpass langt at de vil få noe igjen for det. Men, verdt et forsøk. Gå på gulesider.no, arkfanen som heter kart, legg inn din adresse og adressen til jobben, så får du hvor langt det er. Gang med 2 og tell opp antall dager du jobbet ifjor og gang med dette. Gang tilslutt med 1,40. Hvis du nå kommer opp i 13 000 f.eks. så kan du trekke fra 200 kroner på skatten... Foreldrefradrag er det som er betalt barnepass. Jeg vil tippe at barnehagen har sendt inn summen til skatteetaten. Men sjekk at den årsoppgaven du har fått fra barnehagen stemmer med det som er rapportert inn. (evt sjekk i nettbanken hvor mye du har betalt). At dere giftet dere får neppe noe utslag for selve skatten. Men det kommer jo an på om huslånet deres står på mannen din eller deg. Ofte er det sånn at hele lånet står på den ene, mens verdien av huset er delt på begge. Dersom hele lånet står på han, så kan dere jo sende inn endring med at det skal være delt - men er dere gift så har dere vel felles økonomi uansett, og totalsummen for dere begge blir ikke annerledes. Hvis dere hadde en hvit dagmamma, altså en som betalte skatten sin og som ga dere kvitteringer, så kan dere sende inn disse. Jobbet hun svart og du sender inn kvitteringene så blir hun neppe særlig blid på deg!! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå