Gjest Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Tenker litt på alle disse debattene som ofte går igjen og igjen her inne. Eller i det virkelige liv. Jeg har noen venninner som jeg synes er veldig koselige å være sammen med og skravle med, men som jeg har et fundamentalt annet syn på ting på enn hva de gjerne har. F.eks om det er ok å røyke som gravid, gi ungene brus omtrent hver dag osv. Tnkte litt på det innlegget på småtroll om man må respektere alle mennesker og har i grunnen kommet frem til at jeg respekterer de fleste mennesker, både her inne og av de jeg kjenner irl, men jeg kan være(veldig!) uenig med meningene og holdningene deres. Altså jeg liker pesonen generelt, men er uenig med noen av meningene til personen. bare når noen gjennomgående gjør og sier dumme ting (i mine øyne) klarer jeg ikke helt å respektere dem lenger, da sklir gjerne sak og person litt sammen til slutt for meg. Hvordan har dere det her?
Nit@™ Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Jeg har vært tillitsmann (kvinne) på to arbeidsplasser, og lært der at man MÅ skille person og sak. Her inne også så gidder jeg ikke huske et nick (kan ikke heller:o) som ikke var enig med meg. Fordi om vi er uenige om en sak kan personen bak meningen være helt topp. Det er lov å være uenige, og det er lov å si sin mening. Om jeg skulle husket et nick, og om det hadde vært noen jeg var uenig med hadde jeg svart likevel. Blåser i slikt. Er kanskje heldig fordi jeg ikke har korttidshukomelsen i orden )
Gjest -<<- Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Omtrent som du. Jeg kan godt være uenig med noen om hvorvidt barnehage eller hjemmetråkking er best for unger, om opp-ned eller bak-frem bilsete er tingen etc. uten å hate vedkommende. For eksempel er solstråle69 og jeg sjelden enige om noe som helst, men jeg mener like fullt at hun er oppegående som få og en av de bedre debattantene her inne. Men noen meninger blir så ekstreme og sier så mye om personen som ytrer dem at jeg ikke skjønner hvordan vedkommende kan være en likandes person (med mindre h*n bare er dum, men søt likevel - det forekommer jo). Jeg har nok mest problemer med folk som har kontroversielle meninger og er ute av stand til å faktisk argumentere saklig for dem, jf. kommentarer som "For det er nå min mening og den må jeg få lov til å ha!"
MammaMia123 Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Pila, du var snar med å referere til meg.. Du klarer ikke å skille sak og person, det er jo helt tydelig. Men til HI, ja jeg klarer å skille mellom sak og person, både i det daglidagse og her.
Makka Pakka Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Ja vanskelig det der.. Tror at for å være gode venner så må man ha en del grunnleggende velles verdier, som regel hvertfall. Man kan jo respektere folk og akseptere at andre har andre meninger enn deg selv men når det virkelig kræsjer med det en selv mener begynner det å bli vanskelig. Ikke alltid jeg skiller sak og person nei, kommer an på saken OG personen, tror jeg.....
Gjest Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Kommer helt an på saken. Privat ser jeg ned på dem som doper seg(narkotika). Dop er ikke noe som appellerer til meg. Men det hender at jeg gjør meg opp mening om folk ut fra det de skriver her på dib
Gjest Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 *Nikker gjenkjennende på hode* Eller setninger i gaten "Jeg tør nå i det minste si hva jeg mener!" når man sier ting som er litt...vel..på kanten, og ikke tenker det minste over at slike meninger eller holdninger kan være utrolig sårende for andre mennesker. Viktige er liksom bare å si det en mener, samme hvem en tråkker på med de meningene...
Gjest -<<- Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Eller du var snar med å ta det til deg. Jeg refererte ikke til deg. Jeg har ført debatter med den latterlige "men dere måååå respektere meningen min for den er min"-argumentasjonen titalls ganger her inne.
MammaMia123 Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Kanskje ikke så rart at jeg var snar med å ta det til meg i og med du nettopp har diskutert akkurat det med meg? Og også da ment at jeg er helt på tryne!
Cat.68 Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Ja det mener jeg fint jeg kan, men selvfølgelig kan også jeg trampe i fellen og kanskje dømme noen uten å satt mtg godt inn i hvem den personen er. her inne er det umulig og få et fullgodt bilde av hvordan en person er utfra meningene deres, derfor argumenterer jeg utfra hvordan meningene blir reprsentert, men trur ikke et øyeblikk det viser et nyansert bilde av personen. Derfor kan jeg være blodig uenig med et nikk i et inlegg og like enig i et annet.;o))
Gjest -<<- Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Det mener jeg fortsatt, om du fremdeles innestår for FrPs innvandringspolitikk. Du er vel sånn sett et greit eksempel på de jeg snakket om i beskrivelsen av folk jeg har problemer med. Men det var altså ikke spesifikt rettet mot deg.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Du spesifiserer narkotika, og da må jeg bare spørre.. Du ser ned på de som doper seg på narkotoka (antar du mener illegale narkotiske stoffer) men hva synes du om alkoholikere eller pillenarkomane da?
MammaMia123 Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Selvfølgelig står jeg fortsatt for det jeg har sagt. Og du klarer tydeligvis ikke skille mellom sak og person.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 Stort sett. Men noen "saker" forteller mye om et menneske, så det er ikke alltid mulig eller hensiktsmessig.
Twintipp og himmelblå Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 Føler jeg klarer å skille mellom person og sak så lenge debatten\diskusjonen foregår på en saklig måte. Samtidig mener jeg at menneskers holdninger også gjenspeiler seg i deres væremåte, og jeg kan da ha vanskeligheter med og ikke relatere mennesker til deres meninger\verdier i livet. F.eks en homofob hadde aldri vært en venn av meg.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #16 Skrevet 8. april 2008 Ja, hva skal jeg si? De er jo avhengige og må ha stoff for å ikke få (farlige?) abstinenser. Synes ikke det er så mye å diskutere, de burde få hjelp eneste. Det jeg mener er at ungdom rekrutteres til dopmiljø. Uvitende ungdommer som har hele livet foran seg. Derfor er jeg imot dop. Tunge narkomane er vel heller ikke så mye å diskutere, de burde få hjelp de også. Men ungdom og dop hører hvertfall ikke sammen og bør forebygges så godt det lar seg gjøres.
Gjest -<<- Skrevet 8. april 2008 #17 Skrevet 8. april 2008 Sukk. Som jeg sa i mitt første svar her; i noen tilfeller er det uproblematisk, men i noen tilfeller blir meningene så ekstreme at de åpenbart sier noe om personen. De fleste vil vel være enige i at meninger sier ganske mye om et menneske.
Dunder Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Er ikke alltid riktig å skille person og sak. Prøver å være tolerant, men synes det er vanskelig å tenke at en rasistisk, kvinnediskriminerende homofob "sikkert er hyggelig selv om h*n har litt spesielle meninger".. Og, nei, jeg referer ikke til noen her inne. Prøver bare vare på His spørsmål.
MammaMia123 Skrevet 8. april 2008 #19 Skrevet 8. april 2008 Hva sier det om meg da, det som er skrevet? Du kan jo ikke vite om du iker meg eller ikke. Du kjenner meg jo ikke.
Gjest -<<- Skrevet 8. april 2008 #20 Skrevet 8. april 2008 Det jeg har lest av deg tilsier at du er en person med meninger jeg synes er helt hårreisende og utrolig dårlige argumenter for faktisk å predikere disse menneskefiendtlige meningene. Jeg gjetter glatt at jeg ikke liker deg no' særlig. Men kanskje vi burde starte en egen tråd om vi skal diskutere om du er teit eller ikke ... det er vel neppe så interessant for andre her hvorvidt jeg mener det eller ei.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #21 Skrevet 8. april 2008 Jeg er jo enig med deg i at forebyging er viktig, og at de som er avhengige av narkotika, piller eller alkohol bør få hjelp. Det jeg egentlig lurte på var om du så ned på de som var alholikere og pillenarkomane også? (var litt uklar der, jeg ser det)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 8. april 2008 #22 Skrevet 8. april 2008 Jeg skiller helt klart person og sak. Håper andre også gjør det med meg :-) Har et par venninner som jeg er veldig uenig med i enkelte saker. Da har vi bare blitt enige om at vi er uenige. Og så unngår vi de temaene hehe Det viktigste for meg er hvordan de er som person og om jeg liker dem :-)
Gjest Skrevet 8. april 2008 #23 Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde en vennine.. vi kom godt overens og snakket sammen hver dag... så en dag hadde vi en diskusjon ang små barn og mat. vi hadde helt forskjellige meninger... etter det kuttet hun meg ut helt. noe jeg syns er trist for jeg mener at vi alle er forskjellige og gjør ting på hver vår måte.. men det skal vel ikke gå utover vennskap ? så det er trist når folk ikke kan skille person og sak..
Sjefsmegga Skrevet 8. april 2008 #24 Skrevet 8. april 2008 Har lært meg å skille person og sak, og å ikke blande meg borti folks levesett så lenge ikke barn lider i hvertfall. Men ening i dette med handlinger, det kan ha litt å si hvis det er ting som virkelig kræsjer, da kan det gå på respekta løs her også....
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. april 2008 #25 Skrevet 8. april 2008 Må si jeg tenker mye likt som deg, Alva; jeg har flere venner og bekjente som jeg er TOTALT uenig med om flere ting, men likevel kommer vi veldig godt overens. Samtidig som enkelte har så mange rare meninger (og måter å ytre dem på) at det bare blir tullball etterhvert og jeg da sliter litt mer med å se annet enn forskjeller. Samtidig syns jeg jo at mange utsagn vitner endel om personligheten til den som ytrer dem at det i seg selv kan sette dem i vrangstrupen min. Og hvis noen sier noe som ehlt klart er feil (har ikke noe med meninger (subjektivt) å gjøre, men fakta er feil feks at løse gjenstander i bilen ikke skader barn mer i et kræsj enn det ville gjort dersom du la det mot ansiktet "slow motion") og etterfølger motargumentene med "men det er MIN mening uansett" så gir det jo et veldig dårlig inntrykk av personen syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå