Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Når vårt felles barn kommer. Vi har henne 50%. Hun får ekstremt mye oppmerksomhet hos oss...Og får hun det ikke, gråter hun og vil til mor-eller har vondt ett sted.. Problemet mitt er at far ikke ser det. Noen som har noen gode råd? Gjerne fra biomødre også.. Det kan jo hende at datter er slik der også...
FrøkenKnallkul Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Det er jo selvsagt en viss fare for at hun vil bli sjalu. Men det beste dere kan gjøre for å unngå det er å inkludere henne i ting som har med babyen å gjøre. I tillegg tror jeg det er viktige å inkludere henne i svangerskapet, la henne kjenne på magen når babyen sparker osv. Fortell hva som skjer, hvor stor babyen er blitt, sammenlign gjerne med en dukke Jeg har to stedøtre på 4 og 11, de er her kun på "standard samvær", så situasjonen blir jo ikke helt den samme. Men det vi gjorde da lillebror ble født var å inkludere dem i det meste. Størstejenta hadde i oppgave å re sengen ferdig (blant flere andre ting) til vi kom hjem fra sykehuset og minstejenta måtte hjelpe til når lillebror skulle bade. Det er viktig for dem å vite at deres bidrag virkelig betyr noe. Med noen få unntak vil jeg si at overgangen fra å være to søstre til å få en lillebror gikk nokså knirkefritt. Begge jentene er nå utrolig glade i broren sin, det er rørende å se hvor stor pris de setter på hverandre
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Jeg venter barn om ikke lenge, og har barn fra før på samme alder som ditt stebarn. Jeg er også bekymret for at det skal bli litt sjalusi her, i allefall i starten. Søskensjalusi kan vel alle og enhver "frykte", uansett familiekonstellason. Om det er biobarn, stebarn, om barnet bor der 10-50 eller 100% kan søskensjalusi oppstå. Det vi har tenkt oss til her er å gi storesøsken både oppmerksomhet og ansvar i forhold til det nye familiemedlemmet. Være inkluderende, å liksom ha storesøsken på "de voksnes side".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå