Gå til innhold

Til dere som tenker på å ta keisersnitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en veldig hard og lang første fødsel, med revning, masse sying, blodtap og blodoverføring hadde jeg store vansker når jeg ble gravid igjen 4 år senere. jeg var fast bestemt på å ta keisersnitt, orket ikke tanken på å oppleve en slik fødsel igjen. Jeg hadde mange samtaler med jordmor som prøvde å overtale meg, men som sa hun ikke ville tvinge meg om det var noe jeg ikke klarte. jeg var fast bestemt i fler mnd, men etter masse tanker med om og men bestemte jeg meg for å føde normalt. Jeg tenkte " dette skal jeg klare, jeg er sterk!" Jeg fikk en time på sykehuset jeg skulle føde på til jordmorsamtale og pratet med en veldig koselig jordmor, som satt opp en plan for fødselen og vi pratet om smertelindring ol. "dette skal vi klare sammen" sa hun :) følte meg mye bedre etter dette, og litt tryggere. Da den store dagen kom, fire dager før termin, begynte jeg med svake rier. Disse tok seg etterhvert opp og vi dro inn på sykehuset. Der ble jeg møtt av den samme koselige jordmoren jeg hadde på samtalen, og hun hadde funnet frem alle papirene mine og var klar om jeg ville ha smertelindring :) Riene kom og gikk og etter litt over en time hadde jeg full åpning! Rakk ikke noen form for smertelindring! og 1 time og 47 min etter vi kom på sykehuset var lille Alexandra ute. 3150gr, 48 cm lang, 35 i hodeomkrets. :)Uten noe form for revning eller blødning!! :) jeg var så glad og overlykkelig for at jeg ikke revnet! vi var alle litt forbauset over hvor fort og bra det gikk. Og jeg er veldig glad for at jeg valgte normal fødsel. Håper min historie kan hjelpe noen som tenker fælt på dette selv, og kanskje tenker over keisersnitt en ekstra gang :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

historien din er både fin og flott... men hva er det som er galt med å få et planlagt KS ??? jeg hadde en tøff fødsel og skal ha planlagt KS nå om 14 dager.... Gleder meg veldig til det og forbereder meg masse i forhold til dette. Møtt av både JM, fastlege og gyn med en positiv holdning hvor de også støtter mitt valg av forløsningmetode.

Litt leit at du har slikt syn på KS.

Skrevet

jeg synes på ingen måte at keisersnitt er galt. og jeg respekterer alle som velger å ta det, men jeg ville bare hjelpe de som kanskje ikke vet hva de skal velge.. :)

Skrevet

jeg tror ikke hun mente å rakke ned på de som velger keisersnitt. hun snakket vel utifra sin egen erfaring. opp til hver enkelt å vurdere sitt eget behov.

trenger ikke å ta deg så fryktelig nær av hva hu over har sagt.

Skrevet

Syns det var en fin historie jeg-hæææærlig å høre slike historier:-) Det er vel ingen grunn å ta seg nær av denne historien selv om man har bestemt seg for å ta KS?

Skrevet

"men hva er det som er galt med å få et planlagt KS ???"

Ingenting galt med et planlagt KS i seg selv, men man skal ikke glemme eller fortrenge at det er forbundet med økt sykelighet særlig for mor å gå gjennom et slikt inngrep. Høyere risiko for blodpropp, sårinfeksjoner mm, i tillegg til begrenset mobilitet og løfteevne de første månedene etc. For barnet er det kjent at det går glipp av eksponeringen for den vaginale floraen, og dermed har økt risiko for allergier, samt at det å presses gjennom fødselskanalen bidrar til at lungene tømmes for vann og gir bedre lungefunksjon etter fødselen.

Klart man skal ha KS hvis det er medisinsk indikasjon for det, for da vil det si at ulempene oppveies av fordelene. Men som sagt, man skal ikke se på KS som risikofritt for det er et svært kirurgisk inngrep på linje med all annen abdominalkirurgi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...