Gå til innhold

Hvordan feste hardbag i bil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan man fester hardbag i bilen? F.eks når vi skal kjøre langt med baby, og ikke vil at han skal sitte i bilsetet hele turen...Trenger man noe ekstra utstyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke lov lengre. Man må feste dem i bilsete og ta pauser.

Noen seter av de nyeste som har kommet har liggefunksjon, men den kan kun benyttes når stolen ikke er i bruk i bilen.

Skrevet

Tør du virkelig og bruke bag med nett i bil overhodet ?! - Tenk på side kollisjon. Det er vel ikke uten grunn at det er blitt forbudt med sikkerhetsnett i sverige , Danmark og Finland...............

Skrevet

En litt morsom historie her... :)

Da jeg var baby hadde mamma meg i en slik bag i bilen. Var ikke så nøye med sånt da... :)

Men, de var ute og kjørte, og måtte bråbremse for et eller annet. Jeg lå bak i bagen og sov.

Da de kom fram og mamma snudde seg, kunne hun ikke se verken meg eller bagen noe sted, og ble helt hysterisk! Så tittet hun en gang til, og der lå jeg, i bagen - som var kilt ned mellom setene, OG SOV FORTSATT! Uvitende om det som nettopp hadde skjedd.. :)

 

Men, jeg hadde selvfølgelig aldri gjort noe liknende i dag, måtte bare fortelle hvor lite som egentlig skal til. Det kunne jo ha gått galt.

Nå er det jo også nett over disse bagene, men dette var kun en bråbrems!

Hilsen ei med godt sovehjerte! Enda.. :)

Skrevet

Stemmer med det jeg har hørt, at det ikke er lov lenger. Vi brukte en slags bagsele som vi leide på Rudo sist gang, men denne gangen bruker vi nok bare bilsete.

Skrevet

Enkelte Sørbø butikker leier ut nett til å ha sammen med hardbag i bil. Og dette er LOVLIG!!!!!! Kan leies for 1 mnd. eller så lenge du vil Er usikker på prisen, men tror jeg har hørt ca. 2oo pr. mnd????

 

Har vært mye diskusjoner om nettopp dette å ha baby i bag med nett. Men den nye utgaven av slike nett er bedre nå enn slik det var for bare noen få år siden.

 

Jeg har selv nettopp reservert et slikt nett for mai mnd. da vi skal ut på langtur (4 timers kjøring) når lillegutt bare er noen få uker. Orker ikke stoppe hver 45. min. Men jeg er nok enig med at det er tryggest å ha babyen i sete. Så nettet vil nok bare bli brukt frem og tilbake på denne turen.

 

Lykke til!

 

 

Skrevet

Bag med sikkerhetsnett og babyseng/boxette

er også godkjent sikringsutstyr for spedbarn,

men gir ikke like god sikkerhet. Spesielt ved

sidekollisjoner gir bag med sikkerhetsnett

dårligere sikkerhet. Ved bruk av bag med nett

eller boxette er det viktig å plassere disse slik

at barnets hode ligger inn mot midten av bilen.

 

Dette er hentet fra trygg trafik sine sider

http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Sikring_av_barn_i_bil.pdf

 

Så da er det visst lov ja! Men man kan jo tenke seg forskjellen på stabilitet for barnet i et sete vs hardbag.

 

Skrevet

Må bare fortelle at i går snakket mannen min med sin mor(svigermor) å hun spurte faktisk :

når vi kommer på besøk, hvordan vi gjør det viss vi skal ha babyen i deres bil,om en bruker en vanlig bag slik de brukte når di hadde smått..??

Meg å mannen måtte le etter samtalen,

for tenk at hun tror enda at det er lovlig...

Han forklarte henne at det ikke var lov lenger å at vi har barnesete å base å det er ingen prob. å flytte det over i en annen bil.

De bor i ei bygd å følger ikke med i tiden for å si det sånn!

(Måtte bare fortelle dette,ler..)

Skrevet

Og der fikk du 10 innlegg som faktisk ikke svarte på spørsmålet ditt :P Jeg har hardbag med eget utstyr til bilsikring (jane slalom pro) Det er noen sånne hemper til å ha på hver side for at bagen skal ligge sikkert. Samtidig er det et beltesystem inni bagen. Hvordan man fester en vanlig bag vet jeg faktisk ikke men ta deg en tur innom en forhandler og hør med de! De kan helt sikkert hjelpe deg med det :o) Av ekstra utstyr så bør du i hvertfall ha nett. Vet ikke om det fins noe som du kan sikre babyen i inni bagen...

Det blir jo ikke anbefalt å bruke bag men noen ganger tror jeg det er et alternativ jeg da. Vi skal på 3 timers biltur i sommer og da har jeg muligens tenkt å bruke bagen, jeg skal i hvertfall ha med alt utstyr slik at det er et alternativ :o)

Skrevet

Det er fullt lovlig å ha babyen i hardbag i bil. Jeg leide sikkerhetsnett til førstemann (2005) hos en forhandler for ca 100kr pr mnd. Og der fikk jeg full forklaring på hvordan denne skulle festes. Det får du leid i stort sett alle baby-butikker, men prisen vil nok variere litt. Grunnen til at det ikke er å få kjøpt er at det frarådes å bruke det, og derfor ulovlig å selge i butikkene. Men det er fullt lovlig og fullt mulig å leie disse sikkerhets nettene.

 

Skrevet

bare ignorer samtlige som kommer opp med pekefingeren sin her du... :)

selv vet jeg desverre ingen ting om det med hardbag og sikkerhetsnett så kan ikke fortelle det hvordan det festes..men ekstrautstyr trengs ja,men det er som regel greit å bare leie.. :)

ellers så kan jeg også anbefale deg å leie boxette.. :) det er mye tryggere enn hardbag samt at den tar mindre plass i setet.

Har boxette selv om de er geniale når man skal på lengre turer.

skal selv ut å kjøre norge på langs iløpet av sommeren så for oss er det ingen annen alternativ.

boxetten er da også letter å frakte med seg ut av bilen hvis du skal løpe inn i en butikk eller liknende.. :)

Skrevet

vil bare si at med nettet og festeutstyret følger det store puter til å ha oppi bagen for å stabilisere babyen oppi der så den ikke skal slenge rundt. Vet at det ikke er 100% ifht sidekollisjoner o.l. men har følt det ganske trygt når vi har benyttet det helt i starten til våre to små - synes det er bedre på lengre bilturer enn at de små skal sitte skrumpet sammen i et bilsete over lengre tid av gangen. Du får full instruksjon der du leier nettet om hvordan det og bagen skal festes i bilen. Vi har leid på BabyShop.

Skrevet

uansett hvor godt du fester hardbag`en .. så vil ungen ikke sitte fast.

Bank i bordet at ikke ting skal skje. Men det skal ikke store bremsen til før barnet kan få alvorlige skader.

Det er faktisk tryggere og holde barnet ditt etter hodet..

Skrevet

hvem sier at de bare kan sitte i tre kvarter? syns jeg leste at på lengre bil turer tåler de hvertfall 1 1/2 time. Bare det ikke blir hver dag. Samme hvor godt bagen er sikra, for ungen oppi er jo ikke sikra. Man tror jo ikke at noe skal gå galt, men det kan jo fort skje. Er vel derfor vi sikrer 2 åringen vår så godt og... Bare i tilfelle...

Skrevet

I sverige kan spebarn sitte i bilsete opptil 2 timer uten skade... tviler sterkt på at sv enske og norske barn er så fryktelig foskjellige..

Skrevet

Selvom man stropper ungen i en boxette.. Så er faktumet det at HVIS man kræsjer, går faktisk kræsjen utover nakken og hodet.På en helt annen måte.

Men hva man gjør er opp til seg selv

Skrevet

skal jeg fortelle deg en hemmelighet??

HVIS man kræsjer går det ut over nakken og hodet på ungen uansett hvordan h*n er festet i bilen..

men det er sykt hva disse ungene kan tåle...

og nei,dette er ikke en oppfordring til å sjekke ut hvor mye ungene faktisk tåler...

hvis spørsmålet er om bilstol er det beste alternativet om man bor i oslo sentrum og har har maks 10 minutt kjøring uansett hva man skal for noe?? ja,selvfølgelig..

men skal man på lengre bilturer så er det noe helt annet det er snakk om.. nå må vi ikke se alt i svart og hvit her...

så la oss stoppe med denne skremselspropagandaen som

 

http://www.aftenposten.no/helse/article359844.ece

 

eller

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/barnbil.php

sitat: "Vær oppmerksom på at en baby ikke bør sitte mer enn 20-30 minutter om dagen i en bilstol, da barnets muskler i ryggen ikke er utviklet nok til det. Dersom babyen ikke kjører i bil hver dag kan de tåle lengre turer, men husk å ta pauser i bilkjøringen."

 

eller

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/12/08/485464.html

 

så er da spørsmålet..skal vi fortsette å skremme hverandre i årevis? isåfall så greit det..noen kan argumentere at boxette ikke er like trygt som bilstol da de ikke er like godt sikret ved en kollisjon enn hva de er i bilstol..så kan noen av oss sitte på andre siden av gjerdet å si at greit så er der en viss fare for at støtet blir litt større for ungen ved en bilulykke (de er trygge,men KAN få et litt større trykk hvis man kræsjer på en spesiell måte). Dette kan selvfølgelig utgjøre en viss forskjell. Derimot så vil også ungen kunne bli skadet av å sitte i bilstol mer enn 20-30 minutter daglig.. dette tilsier da en kortere tur enn hva vi har til butikken og tilbake.for ikke å snakke om hvis man skal ta en biltur som normalt sett varer i noen timer..da vil man risikere å bruke ukesvis for å holde minuttene nede hver dag...

 

det vi stort sett kan konkludere med er at bilkjøring er farlig.

egentlig burde vi jo holdt oss hjemme med ungen uten å forlate huset de første 6 månedene...men det nekter vi vel alle sammen regner jeg med...

så kan vi ikke slutte å skremme hverandre slik at vi kan ta avgjørelser på grunnlag av fornuft istedenfor redsel?

Hvis vi alle bruker LITT sunn fornuft istedenfor å bli helt hysteriske og søke opp alt som kan være farlig så tror jeg faktisk vi alle skal klare å komme godt ut av dette..

:)

Skrevet

**klapper i hendene**

 

 

Skrevet

helt enig, noe av det faligste i gjør i det daglige liv er å sette oss i en bil.

Husker at kjørelæren min kalte dt for russisk rulett, når jeg tok førekort or mange år siden.

Jeh brukte nett til nr en i ett par mnd. Vi hadde store "puter" som fulgte med nette også pakket vi dyna rundt eller under slik at han lå polstret oppe i bagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...