Gå til innhold

fikk beskjed om å slanke babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på 6 mnd kontroll i dag, og vi fikk klar beskjed fra lege at vi må slanke datteren vår. At hun er stor baby vet vi godt, det har hun alltid vært, men helsesøster har ikke laget noe panikk pga det, mente at det jevner seg ut når hun skal begynne å bevege seg litt mer ( har nylig lært seg å rule til mage ).

Hun var ganske gjennomsnittig ved fødsel, 3830 g og 53 cm, og nå som 6 mnd veier hun 10850 g og er 72,5 cm lang.

Legen snakket nokså mye om fare for sukkersyke, høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og at babyen kommer til å dø tidlig hvis hun blir voksen.. hallo ?!!!

Jeg er sykepleier og kjenner godt konsekvenser av overvekt, men den gale legen snakket som om jenta skulle ikke overleve til skolealder nesten. Har ikke kommentert det der og da, men jeg har faktisk nettopp snakket med en veninne som er barnelege, hun så jenta vår og ja, hun er stor, men hun mente ikke vi skulle bekymre oss spesielt eller kutte ut på maten på noen måte..alt kommer til å jevne seg ut, sier hun og.

Jeg har selv tenkt lege på hva vi kan gjøre for å forhindre at hun legger på seg så mye, men ikke mye får hun heller. 3-4 ganger i døgnet flasken på 165-180 ml ( avhengig om hun våkner om natten eller ikke), og fastføde måltider: grøt til lunsj og middag.

Noen som opplevde liknende situasjon eller ha noen tips å komme med ? Alle svar mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke opplevd det samme, men vet at noen leger sa sånt i "gamle dager"...

Min mor fikk beskjed om det samme når vi var små, men syns ikke du skal ta det på alvor.. De raser fra seg dette når de begynner å krabbe og gå...

Skrevet

Har ikke fått samme beskjed som deg, og hun er heller ikke like stor, men er en rund og god jente på 8500 g og 70 cm. Fikk noen tvetydige beskjeder på helsestasjon, sånn som at "det er ikke så... gale da." Jeg tar det med knusende ro. Hun er lubben, men det kommer til å gå seg til når det blir mer bevegelse på henne også. Men vær forberedt på at det kan ta litt tid med bevegelsene hos deg også!! De litt tunge bebisene trenger mer kraft får å bevege på seg, og er ofte litt senere ute, uten at det er noe gale i det..

Skrevet

Hmmm, jenta vår på 4,5 mnd spiser mer enn det.

Hun er ikke stor i det hele tatt.

Stakkars ungen må jo få såpass med mat da!

Å jeg sier meg enig med deg i at ungen helt sikkert kommer til å gå av seg litt vekt når hun begynner å krype å gå.

Hun er vel kanskje litt stor ja, men jeg har nå villet fått henne sjekket ut om det er noe med opptaket av næringen som gjør at hun legger på seg mye... om det er mye da??

Vet ikke jeg...

Men synes iallefall ikke hun spiser mye.

Har villet tatt en tur til fastlegen min jeg.

Lykke til :o)

Skrevet

eg har desverre ikke noe tips.. men å slanke en unge på 6mnd? hva skal dere gjøre da? sulte ungen?? vet du hva, det hadde eg sagt klart beskjed om at det er uaktuelt! jenta di vokser det nok av seg når hun begynner å bevege seg mer og begynner å krype. mi jente var 8kg ved 6mnd kontroll og nå er hun 9mnd og har "slanket" det av seg. det er ikke noe dere kan gjøre heller. kutte ned på maten så sulter hun jo.. eg hadde nok sett det ann vertfall 1-2 mnd.

Skrevet

Oi..

Var ikke klar over at man kunne slanke babyer engang jeg ? :S

Har ikke vært i samme situasjon som deg, men da regner jeg med at jeg får samme beskjed når jeg skal på kontroll neste gang, for jenta mi er ganske stor hun også, ikke så lang, men litt rund.. hehe

Ville trodd at det er fordi de skal vokse masse fremover, men.

Skrevet

Høres ut som om du har møtt på en noe overivrig lege. Diabetes, høyt BT og hjerteinfarkt kommer ikke som følge av babygrøt og mme/mm, det er sikkert:) -Med mindre du rører ut grøten i smør:P

Å nekte en baby mat vil jeg tro kan føre til problemer, stakkar babyen følger bare kroppens signaler om at den er sulten jo!

Skrevet

Syntes det høres litt voldsomt ut, at en lege antyder at en baby på 6 mnd neppe vil leve opp til skolealder om hun ikke blir slankere? Hva slags lege var dette da? Han må jo være en komplett idiot.. Jeg ville tatt kontakt med barnelege og ernæringsfysiolog. Man kan da ikke sulte en så liten unge.. hmm.. Kan være mulig hun må "trenes" litt da:) Hehe, hun krabber kanskje snart og da vil det nok stabilisere seg.

Skrevet

Ja, få en vurdering fra en annen lege. Dette høres jo helt vanvittig ut!

Skrevet

fæl lege!

men du trenger vel ikke gi to grøtmåltider.Det holder vel med ett....?

Og hvis du gir mme går hun fortere opp i vekt enn hvis hun hadde fått mm.

Skrevet

Hjelpes, slanke en liten baby. Høres jo helt sykt ut. Jeg har også alltid hørt at ting jevner seg ut når de begynner å bevege seg mer. Snakker om å kunne skremme livet av foreldre ved å snakke om hjerteinfarkt og høyt blodtrykk. Fæl lege.

Skrevet

Det er kanskje ikke grunn til panikk, men hun er jo stor, så kanskje du kunne forsøke å ikke gi mat før hun faktisk ber om det? En jeg kjenner fikk ihvertfall den beskjeden fra helsesøster da hennes datter var i største laget. Det er mulig du allerede gjør det sånn, men jeg merker selv at jeg ofte på rutine lager mat når hun pleier å spise, ikke når hun gir direkte uttrykk for sult. Jeg tror ganske sikkert at jeg flere ganger kunne ventet en god stund lenger før jeg ga mat hvis jeg hadde lyttet mer til hennes signaler enn å gå på ren rutine.

Skrevet

Min gutt var 9670 og 71cm ved 6mnd alder. Da hadde han lagt på seg 2,1kg på 1mnd!! Da sa legen det var vel mye på 1mnd! Men syns ikke han var for stor i vekta. Han er altfor glad i flaska og etter disk med lege, helsesøster, min mamma fant jeg ut at flaska var rimelig unødvendig da han på det tidspunktet spiste 2 grøtmåltider samt full middag hver dag. I løpet av ett par dager kuttet vi ned til 600ml mme(3ganger per dag), og sien 450ml(morgen og kveld, noe han fortsatt får). Da sluttet han å gå opp i vekt. Legen mente vi ikke skulle nekte han mat!! Har også snakket med flere helsepersonell siden som sier at de få gangene de ser overvekt hos spebarn er det pga litt for glad i mme, som er ekstremt fet!!

Gi henne så mye mat hun må ha, men kutt ned på melka, er nesten garantert det svaret du får om du snakker med kompetent helsepersonell!

Nå(9mnd) spiser han 450ml mme, 2 grøtmåltid av 2dl vann, 3 brødskiver og 2dl middag hver dag, og legger omtrent ikke på seg(har strakt seg ut).

Skrevet

En på barselgruppa min fikk beskjed på helsestasjonen at barn som var litt "lubne" bare skulle ha ett grøtmåltid pr dag.

Min gutt har hele tiden fulgt 97%-kurven, fullammet til 6mnd. På 1års kontrollen sa legen at jeg ikke trengte å ha smør på brødskiva hans. Jeg som tok det opp selv, fordi han ligger så høyt på kurven. Hadde litt mage tidligere, men nå ser han nærmest tynn ut syns jeg (19mnd), men er aldri i ro et sekund:). De legger på seg mye mindre etterhvert som de blir mer aktive.

Skrevet

Herlighet, 6 MÅNEDER?? Så lenge hun bare får babymat så kan man jo ikke slanke dem! Skal man sulte en baby da? For noe TULL.

Søsteren min var 10 kg da hun var 6 mnd - nå er hun 183 cm høy, og bare 13 år gammel. Så ikke rart hun var stor som baby da! Heldigvis var hun barn nr 4 for mamma, for hs sa masse tull til henne også (som hun bare ga blaffen i).

Samtidig ville de sende naboen vår, som var like gammel, på sykehus, fordi han var så liten og tynn. Det var ikke noe i veien med ham heller. I dag er han fremdeles et lite knøtt av en 13-åring, men de er like friske og normale ungdommer!!

Du er også helseproff, ikke bry deg om HS.

Skrevet

virker ikke som du overfórer henne synes jeg. Jeg fikk også beskjed om å "slanke" sønnen min. Han var ved 6,5 mnd 8600g ca. ved bare amming. Fikk beskjed om å bare amme morgen og kveld, og gi kun fast føde på dagtid. Jeg ignorerte det tullet. Vet om flere store babyer jeg som er veeeeldig slanke når de vokser opp. Hvem vet, kanskje hun lagrer litt nå for å ha noe å gå på når hun begynner å løpe rundt ;o)

Skrevet

Gutten min har alltid vært "størst" men vi har alltid fått betryggende meldinger fra helsesøster! Han var litt over elleve kg på 6mnd kontrollen, men nå, 10mnd, er han "bare" 12 kg!

Jeg fullammet til han var fire mnd. Da mente helsesøster han trengte litt grøt (fordi han var stor og trengte mer mat!)

Vi har alltid fått beskjed om at han jevner seg ut, og det har han nå gjort!

Legen vår har heller ikke laget noe oppstyr rundt at han er stor, så jeg ville, som andre her sier, snakket med en annen lege!

Lykke til! :)

Skrevet

Embarazada,

så rart at du fikk den beskjeden? Min jente var 8140 g da hun var 6,5 mnd, og hun er jente, født i uke 36, og ikke spesielt tjukk... vanlig babystørrelse, liksom. 8600 g høres ikke så mye ut på en fullbåren gutt da??

Skrevet

Synes det høres merkelig ut av en lege å si sånt. Å skremme foreldrene på den måten! Man kan da ikke slanke en liten baby!??!

Hvis en baby legger på seg veldig fort så er det sikkert lurt å ta den til legen for å sjekke blodsukker og stoffskifte for å være sikker på at barnet er friskt. Hvis alt er normalt så er det ingenting å bekymre seg for, da er det bare å la barnet spise seg mett på den maten som er riktig for barnets alder samtidig som man legger forholdene til rette for at ungen skal kunne bevege seg og bruke kroppen sin.

Noen barn er store og kraftige og andre er små lettvektere. Det er medfødt og viser seg ofte allerede på babystadiet.

Skrevet

Takk for alle svar:)

Jeg tror jeg må forklare litt mer om fastføde her, skrev litt slik at man kan lett misforstå. Jenta får fastføde to ganger for dagen: grøt til lunsj og middag - altså ikke grøt til middag igjen, men middag middag, hjemmelaget og på glass. Jeg skynder meg ikke med å innføre neste grøtmåltid, ble derimot oppfordret av helsesøster til å begynne med middag samtidig som vi begynte med grøt. Hun fikk bare mme fra første uke, og har alltid hatt veldig god apetitt.

Vi fikk også beskjed om at det er på tide å avvenne henne fra natmåltid, noe som hun av og til hoppe over selv. Problemet er at hun liker ikke vann, vi øver oss på å drikke vannet til middag og grøt, men i beste fall får hun i seg max 20 ml per dag. Hun drikker derimot den nye babydrikk fra nestle, med eple og pære smak . Altså, hun fikk det en gang, og da var flasken tom på 1-2-3 :) Så her kom helsesøster med et forslagg om å gi babyen nestledrikken fortynnet med vann ( 1:1) til middag, slik at hun blir mer mett på det og hopper over en flaskemåltid.

Babyen er faktisk aktiv , glad og blid, vi merker ingen tegn til at noe kan være gale som kan henge sammen med vekten hennes. Har nesten lyst til å spørre denne legen hvordan hadde hun tenkt man skal slanke babyer, for jeg kjenner ganske godt min datter i forhold til mat, og kan ikke tenke meg å kutte ut et måltid som hun ber om.

Skrevet

Hei!

Min gutt var nesten nøyaktig like stor som din jente på 6månederskontrollen. 10,8 kg og 73,5 cm. Han har alltid vært stor, men fulgt sin egen kurve hele veien og det er det vår helsesøster heldigvis har fokusert på. Også barnelegen sa at den høye vekten ikke var noe å bekymre seg over i det hele tatt. Spesielt så lenge han er så lang i tillegg. Hvis man ser på vekt i forhold til høyde er det faktisk ikke så mye over normalen.

Da vi kom på 9månederskontrollen hadde han bare lagt på seg 700g på 3 måneder. Så det jevner seg garantert ut! Nå, 10 måneder gammel, er han fremdeles en stor gutt i forhold til jevngamle, men det går vel så mye på høyden som på vekten.

Og akkurat det med bevegelse som noen kommenterte, så tror jeg det er like mange "trege" barn blant de store som blant de normalvektige. Vår gutt har hele tiden vært en av de tidligste i barselgruppen til forskjellige ting.

Så lenge du gir jenta di "normale" måltider så syns jeg aldri aldri i verden du skal finne på å slanke henne!!!!

Skrevet

mamma til s@lma

Du burde gi en tilbakemelding til denne legen. Neste gang kan det hende han møter på en mamma som tar han på ordet og slanker babyen sin.

Fy f! Jeg ble opprørt over å lese innlegget ditt. Stå på!!

Skrevet

jenta mi var 10500 og 71.5 på 6 mnd kontrollen.ingen reaksjon utenom hun var en stor flott jente.selv har jeg tenkt litt på det når jeg leser her inne på andre barn på samme alder hva de veier har som regel jenta mi vært størst...hun spiser normalt og ruller kun...alt dette kommer de til å springe av seg.jeg ville bedt om å bytte lege.

Skrevet

ja jeg fikk sjokk jeg. Emlyn. Legen sa han hadde hoppet opp to kurver fra sin egen. Det har nok noe med at han har stoppet opp litt i vekst, men han kan jo ikke vokse like fort bestandig. Var bare 47cm ved fødsel så han strakk seg en del de første 5 mnd. Han er god! ikke feit og må slankes. Glad i pupp, men men.... he he.

Skrevet

Ble helt satt ut når jeg leste det du skrev, så jeg måtte sjekke helsekortet til eldstemann for å se hvilke mål han hadde. På 6mnd kontrollen var han 74,5 lang og veide 11180 og aldri om jeg fikk beskjed om å slanke han! Idet han begynte å springe rundt gikk alt det babyrunde av han og i dag er han snart 7 år, 136 høy og 40 kg. Ingen overvekt i denne gården (hos han ihvertfall ;o)

Ser at Sleepy'en min også følger samme statestikk. På 3mndkontroll var han 64 lang og 8460 tung...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...