Gå til innhold

skatteklasse 1, skatteklasse 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet når man havner i skatteklasse 2? vet at enslig forsørgere har skatteklasse 2.

men så påstår min mor at samboere å gifte også ska i skatteklasse 2. er det sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det var sånn at gifte havnet i skatteklasse 2 før, men da jeg giftet meg med min x fikk vi vite at de reglene var blitt endret da. Dette var i 2000...

Skrevet

da jeg tok eksamen var det fremdeles muligheter til skatteklasse to for samboer eller gifte som måtte bli forsørget pga lav inntekt eller spesielle grunner så vidt jeg husker... vet ikke hvor grensa ligger... man må da skattes under et i alle fall...

Skrevet

Samboere med felles barn lignes i kl 1, samboere med særkullsbarn (barn med annen far) skal den som har omsorgen ha kl 2, mens andre ha kl 1, samboere uten barn er i kl 1. Gifte lignes hovedsakelig i kl 1, men hvis de krever å lignes sammen så får de kl 2... Er sånn jeg har forstått reglene.. Har sittet noen timer i telefonen med skatteetaten..

Arrester meg om jeg sier noe feil her da...

Er selv eneforsørger for særkullsbarn, sambo har ingen barn. Så jeg skal visst lignes i kl 2 for 2007, men når vi får felles barn (i april 08) så må jeg over til kl 1. Så jeg har allerede endret skattekortet mitt til kl 1 for 2008 så jeg slipper kraftig baksmell til neste år... huff..

Noen som skjønte hva jeg mente her???

Skrevet

ja jeg tror jeg skjønte:)

Skrevet

-Alene forsørger skatteklasse 2.- Mann / kvinne som forsørger ektefelle og barn skatteklasse 2.

- Ektefeller skatteklasse 1E. ( en ektefelle). -ellers vanlig skatteklasse 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...