Nagilimia Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Ville bare fortelle om min 1. sjekk hos legen i dag Han var forsinka som altid da, så det ble en lynsjekk!! Har hatt han som lege siden jeg var 10 år, så vi kjenner hverandre godt. Han smilte og så gratulerer, spurte om noen fakta, sjekka brystene mine og brå sendte meg ut til helsesøster der jeg leverte urinprøva, og for å ta blodprøve før jeg hasta videre til jobb. Så jeg fikk egentlig "helsekort for gravide" uten at han sjekka om jeg var gravid hehe! (men han forsynte seg jo med bevis så det går nok bra). Nå har jeg kommet hjem fra jobb, og ligger å ser på helsekortet. Menstermin er forskjøvet 1 dag frem fra 9. des til 8. des, og det er jo forsovidt det samme, men skifter termindato her til legen sin jeg. Ellers var legesjekken bra for syken.. er litt roligere nå Ha en ellers symptomfull dag, he he!! (missunner dere som ikke har symp, for jeg har de fleste :s selv om jeg vet dere gjerne vil ha noen av mine og de selges billig)
Mjølkekua Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Så bra! Man engster seg jo litt Jeg var også hos legen i på første sjekk i dag, og fikk satt termin til 17 desember. Litt tidlig førstebesøk kanskje (uke 4+1), men utrolig godt å få det bekreftet. Har fått søkt om sykehus og er nå i registeret. Hyggelig å gå til legen når man ikke er syk! Nevnte at jeg har blodtype rhesus negativ, og fikk vite at hvis jeg (vi krysser fingrene på at det ikke skjer) spontanaborterer så må jeg kontakte dem for vaksine allerede innen 72 timer. Det var helt nytt for meg!
07 +08:) +10:-) Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 oj jeg er også minus og datteren min vart positiv så har tenkt litt på d der med SA, men legen har ikke sagt noe om det..Fikk forsåvidt ei sprøyte i skinka etter fødsel så satser på at den virker bra og at en slipper SA:)
Nagilimia Skrevet 8. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2008 Da blir det spennende å få vite hva jeg har for det vet jeg ikke Og helt enig at det var utrolig koselig å gå til legen når man ikke er syk
opsi fødeklar Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Kan jeg spørre vorfor legen sjekka brystene dine?
Nagilimia Skrevet 9. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. april 2008 Ja spørre kan du, men om jeg kan gi deg noe svar... Jeg tror det var en sånn mini "mammografi". Jeg bare tenkte at det sikkert var vanlig, men han sa noe om sånn som at: "Kan du ta av deg på overkroppe? Det kan hende du synes dette er ubehagelig, men det går fort å blir bare den ene gangen :)" Synes det er greit å bli sjekka, for jeg er litt av den bekymra sorten...
LilleBjella Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Jeg fikk også brystene sjekka på første svangerskapskontroll. Han sa at egentlig burde man gjort det før man ble gravid, men vanskelig å kalle inn alle prøvere til bryst-sjekk liksom:) Det er en boks på helsekortet for mammo (eller noe liknende) som han da krysset av ok på. Og anbefalte å sjekke dem regelmessig etter amminga var overstått. Syns det er bra de gjør det ordentlig!
2stk*perfekteBarn Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Er det noe nytt? å sjekke brystene? Dette ble ikke gjort når jeg venta førstemann? uff nå begynte jeg å grue meg til førstekontroll.. synes sånt er veldig ubehagelig..
LilleBjella Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 sånn jeg har forstått det etter å ha lest andre debatter her, tror jeg det er mer normalt å ikke gjøre det? Det vil si, mange har fått gjennomført undersøkelsen, men også mange som aldri har fått sjekket brystene. Syns heller ikke det er veldig behagelig nei, men godt å få vite at alt som det skal! Men det skal i hvert fall være en del av 1.gangskontrollen, både i følge helsekortet for gravide og diverse bøker jeg har lest. Men leger har tydeligvis ulik praksis. Legen min sa for eksempel at med en gang jeg bekymret meg for noe var det bare å komme innom eller ringe, han ble fornærmet hvis jeg gikk til neste time uten å spørre hvis det var noe. Mens andre leger fnyser av hysteriske gravide...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå