Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kjenner jeg det er litt for lenge siden jeg har vært på do. Knaska i meg en del linfrø (bart) i sta, skal nå drikke en sånn sviskegreie fra Nestle som egentlig er til barn fra 4 mnd. (Greier bare ikke vanlige svisker, drikker dette her med sugerør...). Tok en sånn i går kveld også. Hva mer? Ikke si drikk vann for jeg får snart ikke mer ting inn i kroppen min.. Hadde enorme magesmerter i går og det er full jubel hvis jeg får ut en liten fjert! Max hodepine også, og jeg vil ikke ta piller..

Råd? Er jeg den eneste???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg plages også av treg mage, og har funnet ut at et stort glass cultura sammen med en spiseskje linfrø hver kveld hjelper. Etterpå drikker jeg 1-2 glass vann. Har fungert fint for meg:-)

Skrevet

Da skal jeg prøve det! Er Cultura det samme som Biola? Men er det noe jeg kan gjøre for å komme på do NÅ???

Skrevet

Nei cultura er ikke helt det samme som biola, men tror det skulle gå ut på ett. Cultura har med pæresmak og derfor foretrekker jeg den, dessuten er den litt tykkere i konsistensen.

vet ikke hva du må gjøre nå, men kanskje det hjelper med å gå en halvtimes tid? Trim setter det også igang....

Skrevet

Prøver å gå litt, men jeg har bekkenløsning så det begrenser seg liksom litt..

Skrevet

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Melkesyrebakterier! I tillegg til å være sunt og sannsynligvis være med på å redusere risikoen for eksem/allergi hos babyen, er det også med og regulerer magen.

Men sånn umiddelbart - du burde jo få virkning av det du har hatt i deg...?

Skrevet

Havregrøt og grønn te til frokost hver dag!

Skrevet

Lactulose funker bra for mange, det er en slags tykk sirup som smører tarmen. De har den på apoteket, og den har funket alt for bra de gangene jeg har prøvd det... Blitt for løs i magen i stedet! Ellers kan det hjelpe å kutte ut vanlig melk, men spør legen om det. Trenger kalsium også, så da kan det hende du må ta tilskudd av det hvis du kutter ut melk. Biola er forresten bedre enn Cultura pga de spesielle melkesyrebakteriene. Naturell Biola er tykkere i konsistensen, hvis du liker det best, og så kan du tilsette syltetøy eller noe hvis du vil ha smak. Biola yoghurt med jordbærsmak er kjempegod! Linfrø trenger forresten vann for å funke.

Skrevet

Jeg har samme problem, helt forstoppet! Drikker masse vann, Biola, prøver å bevege meg og spiser frukt og fiber... men det funker ikke helt.

Jeg leste i boken min at det tar kroppen 130 minutter å fordøye maten nå som vi er gravide, i motsetning til 50 minutter når man ikke er gravid! Ikke rart vi føler oss forstoppet!

Skrevet

Biola er visst bedre enn cultura fordi det inneholder noen melkesyrebakterier som jeg ikke klarer å komme på hva heter akkurat nå... Står til og med på at det anbefales til gravide og ammende. Jeg har 1ss linfrø oppi et stort glass hver dag og det funker fint for meg. Orker heller ikke tanken på svisker-så har full forståelse for det der!!

Men du-når du orker igjen så er det viktig å drikke mye vann når du tar linfrø. Hvis ikke kan det gjøre vondt verre :S

Lykke til!! Kjenner igjen følelsen du har, og unner deg den ikke!!

Skrevet

Til piamin fra piami:))

Skjønner deg så godt!! Grusomt å være forstoppet!!

Utrolig masse du kan gjøre. Biola, culturmelk i forskjellige former, linfrø, masse vann,svisker, fiber, mosjon er alle tiltak som er kjempe fine for å holde tarmen i form og i gang!! Men, det hjelper ikke hvis du må ha fart på systemet her og nå.. Jeg ville anbefale deg å kjøpe en flaske Lactulose på apoteket og ta en støyt av det 3 ganger om dagen til du får fart på sakene. Kan være en fordel å være hjemme for det hjelper også på lufta! Du vil nok putre i veg:)) Kan bli litt løst men det er bare med en gang. Lactulosen smører tarmen din. Etter at du har fått fart på sakene kan du lage deg et fast system av et glass biola morgen og kveld kanskje med linfrø etc. Til krisetilfeller så får man også kjøpt stikkpiller på apoteket. Da kommer det på timen! Piller vil jeg ikke anbefale deg og det ønsker du jo heller ikke for det er mange som får magesmerter før det skjer noe.

Kjempe masse lykke til!! Hvor langt er du på vei? Jeg er 14 uker men har allerede begynt å merke at systemet går i tregere gir..

Skrevet

Tusen takk for så mange gode svar! Nå har jeg vært å kjøpt meg rugsprø, knuste linfrø og biola! Drukket et glass med linfrø og biola nå for å holde det i sjakk! Jeg fikk nemlig uttelling for min harde innsats i går til morgenen i dag! - til min og sambos store lettelse :)

Til tross for at magen er i sjakk tror jeg at jeg har funnet "løsningen" på hodepinen også. Idag har det vært svimmelhet også, sover mye mer enn før.. Men jeg har jo ikke tatt jern! Så har tatt det også nå og håper at det virker snart :) Hurra :)

Piami: Må jo bare si at du har et veldig bra nick :) Jeg er 20+6 (åj, 21 i morgen, hurra!) Hvor i verden befinner du deg og hva driver du med til daglig? Førstemann? Send meg en pm?

Skrevet

Jeg drakk et glass med Biola med 3 ts loppefrø i går kveld - og kjære tid om det satt fart i sakene! Det blir et nytt glass i dag! :)

Skrevet

ChellBell, da tror jeg jammen dette var en nyttig tråd for oss! Og har man ikke forstoppelse kan det vel ikke skade uansett :) Det er jammen godt å få letta på trykket!

Skrevet

Jeg har et kjempegodt råd (funker som bare det på meg!:-) Drikker 2 glass jordbærbiola til frokost + spiser grovbrød, og etterpå en halv melkerull..da går det max to timer før jeg må på do...håper dette funker for flere. Det er fælt å være oppstoppet!!

Skrevet

Håpefull79: Hvis jeg kan droppe melkerullen... Babyen min liker ikke sjokolade! Kan ikke tenke meg noe verre egentlig... Men nå sitter jeg å nyter et glass biola som jeg må tygge pga alle de knuste linfrøene jeg har oppi :) Satser på at dette blir knall og at jeg gjentar suksessen fra i morges på morgenen i morgen :P

Skrevet

Ja Piamin, det her var en genial tråd! Det fins jo nesten ikke noe vondere enn mageknip pga forstoppelse (sier hun som skal føde....) ;)

Nå sitter jeg med Biola-loppefrø-drikken min jeg også!

• 2 uker senere...
Skrevet

For dere som liker svisker fikk jeg et tips en gang om å legge de i vann over natta, og drikke både vannet og spise sviskene. Det skulle visst hjelpe enda mer på magesystemet.

Er det bare meg som regulerer magen med kaffe? Blir løs i magen av å drikke kaffe, og sliter litt nå når jeg er gravid og kaffe ikke smaker meg i det hele tatt...

Skrevet

Jeg hadde nettopp noen sånne dager. Så oppblåst og stram og vondt i magen at jeg trodde noe måtte være galt. Spiste på med svisker, følte ikke det skjedde noe og spiste videre. Plutselig, etter ca et døgn satt jeg på jobb og kjente at NÅ gjelder det å være rask. Det var på slutten av arbeidsdagen så jeg kastet meg i bilen og rakk det akkurat!!! Så deilig da!! Når det var på sitt verste med mageoppblåstheten klarte jeg ikke en gang å plukke opp noe på gulvet uten at det var vondt. Vondt å stå og vondt å gå og vondt å sitte. Forferdelig. Kjør på med svisker!!!

Skrevet

Drikk et glass med varmt vann, med en teskje salt.. Legg deg på siden en stund, og deretter ta den velkjente "hode skulder kne og tå" øvelsen til du blir varm.. Det har hjulpet meg.

Du kan sikkert la vær å ta fullt en teskje salt. men det er ihvertfall en veldig effektiv metode for akutte forstoppede problemer.;)

Skrevet

Hei til deg!

Jeg mener jeg har et kjempegodt råd til deg som heter "Frukt og Fiber" som du kan kjøpe hos Sunkost butikker/helsekost. Små terninger som tygges til måltidet, svært effektivt. Skulle teste dette en gang og tok en hel terning, da måtte jeg løpe hele kvelden og jeg skal si det kom masse....så prøv først med en halv. Ikke noe farlig å ta, men som sagt prøv deg frem.

Lykke ti!!!!!

Skrevet

Hei Piamin!

Fint at det har "løsnet for deg" men vil bare gjøre deg obs på noe - du skrev at du har begynt å ta jern pga hodepine - vil IKKE anbefale deg å ta jernprodukter uten at det er avtalt med lege!!!! Har du bra jernlager og hb har du ikke behov for jern, og for mye jern er ikke bra!! I tillegg så vil jernprodukter gi deg treg mage (og sort avføring - bare så du ikke får sjokk) og det er jo ikke noe bra for deg med ditt problem.. Hodepinen din kan like godt skyldes andre ting som f.eks dehydrering eller forkjølelse.. Jeg hadde en periode på 2 uker hvor jeg hadde konstant hodepine hver eneste dag, legen mente det skyldtes forkjølelse og ville gå over av seg selv, og jammen meg hadde han ikke rett for en dag var det plutselig over..............

Skrevet

Hei Pearl 33

Det er i samråd med lege, men jeg hadde glemt jeg skulle begynne å ta! Han sa jeg skulle begynne etter påske og det hadde jo jeg glemt! Og har kjøpt på helsekosten og den er snill med magen! Men takk for at du sier ifra!

Nå drikker jeg biola med knuste linfrø hver dag og har sjelden problemer :)

Så takk til alle dere snille jenter som kommer med råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...