Tone=) Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Kom til å tenke på en sak. Skal til tannlegen og ta bilde og borre i morgen . Men så er det jo sånn at det er en mulighet for at jeg har klart å bli gravid denne mnd. Men er jo ikke tid for å teste enda. Har hørt noe om at man bør være forsiktig med å ta røntgen . Stemmer dette? Hva bør jeg gjøre?
Venezia 1 Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Hovedgrunnen til at de unngår røntgen er at dersom du er gravid med jente kan hennes evne til å forplante seg påvirkes. Jeg var innlagt på sykehus da jeg var gravid i uke 15 og da ville de ikke ta røntgen pga jeg var så tidlig i svangerskapet. Så i din situasjon ville jeg unngått røntgen. Hva med å endre tannlegetimen til rett etter at du har fått testet?
Tone=) Skrevet 8. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2008 ja men er jo allerede i morgen så er liksom litt sent ute. men de tar jo bare bilde av mitt hode. kan man ikke bruke sånn blyteppe som de bruker rundt halsen??
lillefot Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Si fra til tannlegen at du tror du er gravid. Min tannlege ville ikke ta røntgen av meg da jeg trodde jeg var det. Han kan også se det noen ganger på tannkjøttet, så spør du.
HegeAE Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Har høyrt at ein ikkje skal ha fylling når ein er gravid. Men, spørs jo kva ein fyller med. Amalgan skal helst ikkje brukast når ein er gravid til fylling. Men, dette veit nok tannlegen ganske godt.
Tone=) Skrevet 8. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. april 2008 Takk for svar =) Får bare snakke med tannlegen i morgen jeg da.
Thea født feb09. Termin mai11 Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Hei:) Jeg jobber som assistent hos tannlegen og det og ta røntgen hos tannlegen når man er gravid skal ikke være skadelig eller farlig. De aller fleste tannleger nå har nye apparater som gir så liten stråling at en dose ca. tilsvarer samme stråling som du får ute på en dag i byen. Jeg hadde selv tatt røntgenbilder hos tannlegen som gravid. Jeg kan ikke svare for sykehus og røntgenavdelinger osv for de bruker andre appareter, kanskje med høyere stråling? Men du har selv muligheten til og velge om du vil eller ikke:) Men ta en prat med din tannlege du jeg vet at de utfører ulike rutiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå