Gå til innhold

Flere som har babyer med sensitiv hud??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 5-mnd-kontroll idag vi, og etter råd fra HS skal vi nå prøve å finne ut hva som gjør at snuppa kløner seg i frustrasjon på føttene, i bakhodet og ved/i ørene. Hun har små røde nupper, spes på mage og rygg, og hun er tørr og flasser mye. Smører med A-derma krem, som skal være super mot tørr, sensitiv hud med tendenser av atopisk eksem. Har smurt 2 ggr daglig i 3 uker, men det blir jo ikke bedre.

Så, hun kan være allergisk mot melk, gluten, parfyme, sitrus, egg blant annet, så i tiden framover er vi nødt til å kutte ut ett og ett produkt for å se om det blir bedre (altså bytte vaskemiddel, såpe osv, kutte ut egg og sitrus i kosten min, prøve grøt med morsmelk for å unngå NAN og andre kumelksbaserte erstatninger), og evt hva hun reagerer på. Pappa'n har atopisk eksem så hun er jo disponert for å få det. Hvordan får man diagnosen atopisk eksem egentlig?

Flere som har babyer som sliter med det samme? Stakkars lille hjertet mitt, hun klør til blodet renner noen ganger, ser jo helt grotesk ut. Og blir hun for varm blir det værre, kler jeg av henne for hun fri tilgang til føttene og da ser hun ikke ut etterpå. Må klippe neglene hele tida for unngå den verste kloringen.

Gode råd om kremer e.l som fungerer tas imot med stor takk!! Alt av andre tips om hva som kan være årsaken blir jeg vedlig glad for :) Her må alt prøves!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det problemet da jeg selv var liten, og til tider nå også.. og det ser ut til at lillegutt har arvet det fra meg :(

Når det gjelder kremer vil jeg anbefale deg å prøve enten Essex (fåes kjøpt på apoteket) eller Elisabeth Arden eight hour cream (esthetique), begge disse har funket bra for meg og andre jeg kjenner med tørr hud og eksem :) Kremen fra elisabeth arden er litt dyrere, men den er kjempedrøy, og fåes som salve, håndkrem og lipbalm, men Essex er også kjempegod :)

Hvis du ikke har prøvd å bytte vaskemiddel før nå, vil jeg nok prøve det først- da det er mange som reagerer på dette. Neutral er anbefalt av NAAF (norges astma- og allergiforbund).

For å få bukt med kløen ville jeg prøvd å bruke bomullsvotter på henne om natta, så hindrer du henne i å klø seg i søvne. De må nok knytes fast rundt håndleddet for at de ikke skal falle av. Og det er nok mulig at det ikke faller helt i smak hos knøttet :P

Håper det ordner seg snart for deg og lille gullet ditt :)

Skrevet

Vår lille gutt har også vært veldig plaget med tørr hud/prikker i ansikt og hodebunn, ikke andre steder på kroppen. Prøvde mye forskjellig men endte opp med Locobase Repair etter tips fra fastlegen. Fås kjøpt på apoteket. Den er super mot tørr hud/eksem. Bruker den morgen og kveld, trapper ned til 1 gang om dagen i gode perioder. I tillegg fikk jeg resept fra en hudlege på en krem som heter Apolar. Den brukte vi i hodebunnen og han ble helt fin. Han får noen prikker nå og da og litt tørre flekker i ansiktet, men vi klarer å holde det i sjakk. Det viktigste er å unngå at huden tørker ut, så smør rikelig å hold huden fuktig så forhindrer du at tørrheten/eksemet kommer tilbake. Ikke bruk noe form for såpe på babyen, bare olje i badevannet. Vet at A-derma har en olje som er tilpasset barn med tørr hud/eksem. Kan være lurt å prøve denne i badevannet.

Lykke til!

Skrevet

Har slitt med atopisk eksem hele mitt lange liv. Jeg tåler faktisk svært få fuktighetskremer, om de kommer fra apotek eller hvilket som helst annet sted. De fleste kremer inneholder sikkert noe en kan reagere på når en er i en fase der en på en måte er litt "trigget".

Åpolar tror jeg er en mild kortisonkrem? den bør være bra. Eller en krem som inneholder litt mer kortison, som du kan få resept på? Jeg har brukt kortison i kjempemengder siden jeg var baby, og har ikke hatt EN bivirkning.

Jeg tror det kan gjører vondt verre å prøve på all verdens, men dette er bare min mening etter hva jeg vet om MIN hud.

Locoidol fet krem, den er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...