Septemberprinsen Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Jeg er i mitt første svangerskap, og hadde egentlig tidlig bestemt meg for å ta alle kontrollene hos fastlegen min. Hos ham føler jeg meg veldig godt ivaretatt, men så er det noe med det å stille spørsmål ang fødsel og tiden rett etter på- kanskje JM hadde vært bedre på slikt?! Kanskje noen har noen synspunkt og erfaringer de vil dele med meg?
*lillebolla* Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Jeg går annenhver gang til JM og lege, og syns det er veldig greit! Går til jordmor på helsestasjonen i min bydel, og det er jo der jeg skal gå når babyen er født også, så syns det er veldig greit å kjenne jordmoren der allerede nå! Pluss at hun er litt mer en sånn type som man kan prate litt med og stille spørsmål til og som er veldig sånn "hvordan går det med deg"-type, mens legen min (selv om han er veldig flink, altså) er litt mer "klinisk". Så jeg syns i alle fall for min del at det er veldig greit å gå annenhver gang.
morijuni Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg tror det avhenger av hvem legen din er og hvem jordmoren din er. Jeg var hos fastlegen min på den første kontrollen (da man bare tester seg og tar blodprøver). Han innrømmet selv at gravide folk hadde han ikke så mye greie på, men at jeg sto fritt til å velge hvor jeg ville gå. Jeg valgte da jordmor, som også jobber på føden da hun ikke er på helsestasjonen. dvs hun kan en del mer om alt fra behovet for brystpumpe, til de utroligste ting jeg har spurt om.. Jeg kan ikke se hva en lege kunne hjulpet meg med, annet enn at jeg må dit hvis jeg skal ha en sykmelding. Men jordmor har også vært fink til å vurdere med meg undervegs om hvordvidt jeg burde sykmelde meg noe.. Dette var mine erfaginger..
Sjokoladefrik Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Første gang gikk jeg kun hos jordmor. Var vel egentlig greit nok det, men fikk ikke noen info av henne om fødsel og barseltid. Hun var liksom ikke interessert i så mye snakk, følte det bare ble "ja, her står det jo bra til? Ja, går bra dette her...." Tomt pjatt! Spurte ikke all verden heller, fordi jeg leste masse selv i div. bøker. Hun sendte oss på svangerskapskurs da, slapp vel billig unna med det hun. Fikk ikke noe særlig utbytte av det heller. Denne gangen skal jeg gå til fastlegen min, har et godt forhold til henne og føler at hun bryr seg om meg. De sjekker jo det samme, så betyr vel ikke stort. Anbefaler deg å lese Fødslesboken fra Sandvik, fikk den gratis på helsestasjonen. Der står egentlig alt som er verdt å vite! Men for all del, mange jeg kjenner har gått til jordmor og fått masse info og godt stell. Kommer vel an på hvordan hun er, og kjemien mellom dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå