Gå til innhold

diskuter dette da

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig viktigst i et land/samfunn:

Kultur eller industri???

selv mener jeg de er like viktige. Enkelte(menn) mener industri er viktigst..

Dette er seff noe jeg og typen har diskutert opptil 1000 ganger, han er i byggebransjen, jeg er kulturmenneske..

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten byggebransjen ville ikke sånne som du som liker kultur hatt kulturhus. Er byggebransjen da viktigere?

Skrevet

Det går fint an å ha kultur uten kulturhus :-)

Skrevet

Neppe. En hver grend skal jo ha sitt eget kulturhus så det tror jeg ikke på. man kan ikke sammenligne fugl og fisk. Heller ikke kultur og industri. Er nok fler som kan leve over uten kultur enn industri, men de er i grunn litt sånn .. hva skal jeg si? frpaktige er det første som slår meg.

Skrevet

Det var da en veldig underlig forståelse av kultur hvis du mener kultur bare eksisterer i et kulturhus?

Skrevet

Bøker, tv, radio you name it. Det er kultur. Men hvordan kan man sammenligne det med industri?

og det med kulturhus var sarkasme, med tanke på alle de tomme kvm som står landet over.

Skrevet

du kan jo prøve å leve en stund uten noe som helst kultur/sport/noe som gir mening.

Hva tror du de gjorde de aller første årene? type steinalderen?

danse rundt bålet og u name it. Det har alltid eksistert kultur, kommer til å gjøre det selv om industri går til h....

Her har de forøvrig hat opptil flere teaterforestillnger uti skauen.. ikke mye til kulturhus..

Skrevet

Kultur er der uansett, så det blir umulig å si hva som er viktigst. Industrien kan man i teorien legge ned, det kan man ikke med kultur.

Så for meg høres det ut som en litt rar diskusjon...

Skrevet

Den kom for sent. Sarkasmen min ble forklart først.

Skrevet

Industri skaper penger, kultur koster penger. Den ene trenger den andre. Svært få av oss som kan livnære oss på kultur.

Skrevet

Hvordan kan en si at kultur koster penger? Det høres ut som en litt kynisk synsvinkel.......

Skrevet

Uten en del av industrien (matindustrien og konfeksjonsindustrien) ville vi vel ikke hatt noe kultur...

Det er vel et par av Maslows behov som må være oppfylt før vi begynner å planlegge hvilken kunstutstilling vi skal gå på? ;-)

Men dere tenker kanskje på tungindustrien når dere snakker om industri?

Skrevet

Kultur er da andre ting enn det som koster penger!

For nordmenn er det kultur å gå søndagstur, det koster da ingenting!

Og på turen spiser vi matpakke, noe som også er veldig spesielt.

Du opererer med en veldig snever definisjon av kulturbegrepet Doppler.

Skrevet

Hvordan kan du si at kultur ikke koster penger? Bøker, tv, radio, teater, film, alt det koster penger, penger å lage og penger å kjøpe for den som vil ha det. Joda man får noe gratis på bibliotetket, og man kan danse på stuebordet, men helt som la scala blir det nå ikke.

Beklager synes det er en meningsløs ting å diskutere.

Skrevet

det koster ikke penger å syng, danse, lage rollespill, fortelle historier. Hvis du vil det skal koste penger så gjør det det, men kultur behøver absolutt ikke koste penger. Det er først i de senere år det har gjort det...

Du kan tilogmed male med naturfarger og lignende(blåbær osv...)

la scala vet jeg forøvrig ikke hva er, men hvis det er en "fornem" plass for kultur er jeg sikker på det er veldig br. Poenget er at kultur er for alle, ikke bare for de rike. Jeg kan godt sette meg ned å lage musikk, det vil ikke koste meg et øre...

Skrevet

typen tenker nok sikkert mest på tungindustri og oljerigger og diverse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...