Gå til innhold

Hva synes dere om dette? Norske flagg i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor ikke i Norge, og skal kjøpe flaggstenger. To stykker. Det ene skal jeg ha et norsk flagg i, den andre landet jeg bor i.

Men er dette frekt?

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to flagg. Et norsk og et amerikansk, som alltid henger ute. Men flaggstanga er for det amerikanske.

Hadde jeg hatt 2 stenger, måtte isåfall det norske stått til venstre, og litt lavere, hvis jeg husker riktig. Det er jo regler for sånt.

Ikke frekt, det, vel.

Skrevet

Nei det er ikke frekt i det hele tatt.

Skrevet

Mye som er frekkere, ja. Skulle man tro.

(Hva skjer på anonymsiden?????)

Skrevet

Og det hyggelige er at jeg har hatt nordmenn, dvs, en mann som er svigerfar av ei dame fra Bergen, på døra. Han kom og ringte på fordi det norske flagget vaiet utenfor ;o)

Han er amerikansk, og bor ikke så langt borte herifra. Han hadde sett flagget mange ganger, og nysgjerrigheten tok til slutt overhånd.

Så hvem vet. Kanskje en dag kommer det noen fra Norge og banker på døra mi!

=oD

Skrevet

Ikke frekt så lenge man bare sørger for at landets flagg gis "forære".

På høyeste stang (ja da, det skal være forskjell på høyden i slike tilfeller) og på æresplassen (høyre stang når man står med ryggen vendt mot flagget i de fleste land).

Noen steder tas det minste brudd på disse reglene SVÆRT fornærmende/sårende opp (Tyskland og USA faktisk, mange autoritære stater, her er det ofte forbundet med straffeansvar for "landsforakt" ikke å følge en slik regel), andre steder bryr de fleste seg ikke en døyt.

Og: Norsk flagg skal ALDRI heises på landets nasjonaldag/grunnlovsdag! Da skal "Norges stang" enten legges ned i bakken, fjernes, eller bekles med (nok et av) landes flagg.

Skrevet

Sjekk flaggreglene og hvilet forhold folk har til flagget i det landet du bor. Hvordan flagget bør behandles og hva folk oppfatter som respektløst eller frekkt varierer veldin fra land til land.

Skrevet

uffda. Tror jammen det norske flagget var oppe 4.juli...

Skrevet

Du blir ikke straffet i USA vet du, om du bryter en flaggregel. Men amerikanere, mange steder i alle fall (USA er jo et allsidig land!) tar det meget sårende om man opptrer unasjonalt! For patriotisme og nasjonalbevissthet/nasjonalstolthet er da ingen mangelvare de fleste steder i USA?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...