Gå til innhold

FRUSTRERT... svigers på visitt :( (langt og rotete)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare så lei nå.. Har en gutt på tre år som ble syk sist torsdag. Hosta og var varm, men ikke så mye feber at jeg gav noe paracet. Han kunne leke og styre litt her både da og i helga. Så hele helga gikk svigers og fortalte han hvor kjekt at han skulle få dra i barnehagen når det ble mandag og være sammen med de andre ungene, mens både jeg og mannen min ba dem om å ikke si noe siden vi skjønte han ikke kom til å være frisk nok. Så i går morges reiste mannen min bort på jobbtur, skal være vekke til fredag og da er jeg her og skal bestemme... Og du og du...

Hele dagen i går gikk svigermor her og mumla og ymta frempå om at han hadde det nå så fint i barnehagen og så greit å kunne ha han der osv osv.. Og sa flere ganger til lillemann hvor morsomt han ville få det i barnehagen i dag (tirsdag altså). Mens jeg fortvilt prøvde å få dem til å la vær å si noe slikt, for jeg var veldig usikker på formen hans.

Prøvde å forklare flere ganger at selv om han ikke hadde høy feber så hadde han ikke noe der å gjøre!! Når en veldig aktiv gutt til vanlig finner ut at han skal bare roe ned på sofaen i timer av gangen,så vet jeg jo at han ikke er i form! Men NEI! Det øret var de døve på.. I morges sto både jeg og svigers opp før lillemann, nok et tegn på at ting ikke er så bra siden han vanligvis er oppe i sekstiden. Og da var klokka over åtte.. For meg var det enda en bekreftelse på at ting ikke var helt ok enda. Men svigers maste ivei om barnehagen og at idag var han jo sikkert så frisk at ååå siden han sov så godt! Prøvde da å si at nei, han fikk ikke dra i barnehagen før han var frisk nok til å takle det, for der blir jo ungene veldig slitne. Og han må være frisk til fredag for da skal han ut å fly! Sa det flere ganger før han sto opp, og likevel stiller svigermor seg opp foran han og sier at nå gledet han seg vel til å dra i barnehagen!!! For da kunne han jo leke og kose seg med de andre ungene!!!! Tente på flere plugger og reiste meg (er 175 høy og svigermor 150...) og sto over henne, sa med veldig rolig og kontrollert stemme at niks, han skulle nok ikke dit, han var ikke bra enda og måtte være helt frisk til han skulle ut å fly på fredag!

Gjett hvem som plutselig fikk det travelt... Svigers er her nå for å hjelpe broren til mannen min med flytting, og i dag skulle de vaske i det gamle huset. Da jeg hadde sagt mitt så gikk det kanskje fem minutter, så var de ute av døra....

Ringe legen bare for å høre hva de trodde, for han har hele tiden hatt skikkelig stygg hoste som ikke vil gi seg.. Og vi fikk time ganske kjapt. Han har infeksjon i slimhinnene i nese og svelg, noe som bruker å gå over av seg selv, men det var ikke bra at han hadde gått så lenge slik så fikk antibiotika.

Har så lyst nå å ringe svigers for å si det, men orker ikke.. Venter til de kommer tilbake...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til de kommer hjem for så å ta det opp på en saklig måte at gutten må ta det med ro og at du har været hos legen med han.

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Så bra at du endelig fikk opp øra deres. Blir så vanvittig provosert når andre skal legge seg opp i slike ting som de ikke har noe med!!!!

Nei vent til de kommer tilbake og fortell at dere har vært hos legen og at han syntes det var bra at du har latt vær å levere han i barnehagen pga....

Skrevet

Ja det med å ringe dem nå og HYLE det til dem vet jeg ikke går, så har ikke rørt telefonen etter at vi var hos legen. Skal se ansiktene deres når de får høre det... For ifølge dem var han frisk å rask som vanlig..

I sommer ville svigermor sende gutten ut for å leke, da hadde han nærmere 39 i temp.. Så vi har et meget forskjellig syn på hva som er friskt og ikke.. Men er jeg så uheldig å nevne at jeg er litt i dårlig slag en dag, tett og forkjøla, eller at sigurd er småsyk, ja da får jeg sannelig høre hvordan det var når DE vokste opp, og hva de måtte gjennom av sykdom og diverse.. Blant annet barnefødsler.. Skal være helt enig i svigermor når hun sier det var tortur, for det var det i hennes tilfelle, men betyr ikke at jeg er mindre dårlig av den grunn.. Blir bare lei og oppgitt, for har slåss for å få oppdra sønnen min helt siden han var unnfanget... Alt må jeg krangle gjennom og til slutt bare slå i bordet med. Feks sukker............... Har ikke tall på alle gangene jeg har rett og slett måttet fysisk lukke igjen skapet og ta godter fra dem fordi de skal fore han.. Og samtidig proklamerer de høyt og tydelig at sukker er ikke bra, og at både jeg og mannen min bør slanke oss.

Er helt og fullstendig klar over at dette er lukusproblemer i forhold til veldig mange andre, men akkurat nå blir det for mye for meg. Har så vondt pga BL hele dagen, og det er tungt med en syk liten en, er nå nesten 30 uker på vei og trenger ikke dette oppi alt.. Måtte bare vrenge det av meg en plass.. Og har ikke så mange her jeg bor å klage til! Huff!! Men snart drar de vel..

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg har alt gitt de kommende besteforeldrene beskjed om at vår jente IKKE skal ha snop når hun er lita. Dette får de ikke gi henne før vi gir tillatelse til det. Regner med at vi må minne de på den biten flere ganger underveis, men der er jeg hard. Synes det er en uting at barn som ikke er året en gang skal sitt og spise sjokolade og is..... Nei de får fort nok smaken på det søte så dette skal utsettes så lenge som mulig!

Jeg er heldigvis av den sorten som ikke har noe problem å si ifra dersom noen tråkker over streken og det er tross alt vårt barn, ingen andres!

Nei stå på ditt og la de bli fornærmet så mye de vil!

Lykke til!

Skrevet

Har sagt fra så mange ganger at det aner du ikke.. Er ikke der problemet ligger, de gjør seg rett og slett døve, og sier bare at :"besteforeldre har lov til ALT".... Så jeg sier alt veldig mange ganger, og til slutt må jeg heve stemmen for å få dem til å høre på meg.. Men fortsetter de på samme vis nå så blir jeg å ikke bare heve stemmen, men heve hele meg, for nok er nok! Ser jo hvordan de er med de to eldste barnebarna, hvor foreldrene har gitt opp å si noe som helst, og den veien skal det ikke gå med mine barn.. Nå som nr to er på vei er det iallefall viktig at de skjønner det..

Håper da dine er lettere å få til å forstå slike ting, for det er veldig tungt.. Mannen min sier fra han også, men er liksom jeg da som har blitt den store stygge ulven her....

Skrevet

Gjør som meg...tihi....var hos svigers i påsken. Pakka og var klar til å dra hjem en dag før planlagt. Svigermor spurte om vi hadde bestemt oss for hvor lenge vi sku være, jeg sa at JEG reiser idag, hva din sønn gjør vet jeg ikke. Hun ble tyst gitt!!! Og hehe...her er det bare svigerfar som kommer på besøk. Merkelig... Jeg er en person som ikke klarer å være smilende osv om jeg er trist eller sint. Er jeg glad så vises det over hele meg, og er jeg sint/trist så vises jaggu det og. Og kjeften min har lært seg at den er til for å åpnes, har holdt inne så mye opp igjennom årene, at her detter det ut det som vil og bør komme ut. Om svigersene dine blir ille. ja...så send dem på dør!!!! Er min oppfordring! De er i ditt hjem, og der bestemmer de ikke en dritt!

Lykke til med dem videre, og husk å ta vare på deg og dine små.

Skrevet

Så flott at du var sterk nok til å stå imot presset!

Var jo tydeleg at du hadde rett. Kjenner at eg hadde vorte bra provosert av slik oppførsel frå svigers ( eller andre for den saks skuld) eg og.

Du kan jo og fortelje svigers at barnehagane helst ser at ungane er HEILT friske før ein sender dei dit igjen. Dette pga smitte. Det er nok av foreldre som sender ungane halvsjuke i barnehagen og som dermed smittar dei andre ungane i barnehagen. I tillegg til at ungen sjølv ikkje har særleg utbytte av å vere i barnehagen når dei er slappe og dårlege. Ikkje kjekt!

Godt at du står på ditt! Det er din unge og DU som bestemmer :)

Skrevet

Takk for støtten damer! Godt å høre...

Jobber selv i barnehage med de minste og vet utrolig godt hvilken påkjenning det er å få barn dit som overhodet ikke er friske og som ikke har noe som helst å gjøre der.. Men ettersom jeg ikke er lege så teller ikke det.

De ble passe lange i maska her i går da de fikk vite at legen faktisk var på MIN side, men en stund etter at jeg hadde fortalt om legebesøket kom svigermor med spørsmål om hva det var slags lege jeg hadde, om han var seriøs eller bare en som var ute etter å dytte medisin på flest mulig....

Men har gitt beskjed om at han skal være hjemme idag, og hvis han er i superform skal han få dra i barnehagen på torsdag.

Og de blir visst her til fredag....................................................

Skrevet

Høres ut som hun har skikkelig vanskelig for å innrømme at hun tar feil hun svigermora di. Kjenner det begynte å koke litt inni meg bare jeg leste om oppførselen hennes. Har hatt en uoverensstemmelser med svigers opp gjennom årene jeg også, men tror ikke det tar sååå lang tid før de oppfatter en ting. Håper du står på ditt i årene fremover og ikke gir etter. Men en ting lurer jeg på. Når jeg kommer oppi sånne situasjoner synes jeg mannen min også skal si ifra, siden det tross alt er hans foreldre. Noe han sjelden gjør. Kjenner jeg blir litt skuffa, for vi er jo enige om hvordan barna skal oppdras. Syns det blir litt feil et det blir vi svigerdøtrene som alltid må si ifra, og bli den store stygge ulven...

En annen ting jeg ikke skjønner helt er hvorfor svigermoren din absolutt skal sende barnebarnet i barnehagen når de er på besøk? Trodde de syntes at det var koselig å ha barnebarnet hjemme når de var der? Skulle jo tro at han var en av de viktigste grunnene til at de kom i utgangspunktet...

Skrevet

HI her.. Har bare lekt litt med nicket mitt.

De er ufør begge to, så de blir veldig slitne av å ha han sammen med seg hele dagen, derfor vil de gjerne at han skal i barnehagen.. pluss at de har vært her i to uker...

Å joda, mannen min sier fra han også, men nå er han ikke her, og da blir det bare meg... Og mannen min oppfatter nok ikke alt han heller, pluss at jeg er nok veldig var på det....

Men ser nå at sønnen min syns det er nok han også, vi driver nå med litt lett bleieavvenning, men han liker det ikke noe særlig,så vi presser veldig lite og lar han få styre det selv. Nå i morges var han med på å sitte på do, HELT til hun kom inn.. Da begynte hun å styre med han, og da var han ferdig før det hadde kommet noe!!!! Ok.. Vet jeg overreagerer og ser og føler ting som kanskje ikke er reelt nå, men er bare så lei.

Skrevet

Hei HI

Siste innlegget ditt provoserer meg, og kjenner meg så godt igjen. Du skriver at besteforeldrene synes det er så slitsomt å la barn være barn og samtidig være i samme hus som de i flere dager. Likevel velger de jo frivillig hvor de vil bo.

Vi hadde samme situasjon i påsken. min far er en av mest egoistiske menneskene jeg kjenner, og vi deler en hytte på åremål sammen. I påsken skulle vi selvsagt alle på fjellet. Han og kjæresten er lærere begge to og har så mye ferie at de ikke klarer å få brukt det opp, og er ofte på hytta- som er bra. Vi er to fulltidsjobbende småbarnsforeldre og rekker ikke på hytta så ofte som de. Men samtlige av de 3-4 siste gangene vi har vært på hytta har de vært der samtidig. I tillegg til at de da har vært der 10-15 ganger uten at vi har vært der. Og det går an å ta litt hensyn og skygga unna de få gangene vi har mulighet til å bruke hytta. Særlig når kjæresten hans har en egen hytte 1 km unna - dog uten vann og strøm..

I påsken reiste de opp fredag (påskestart), vi kom på onsdagen (før skjærtorsdag). Men var det snakk om å flytte over til andre hytta da? Nope! De skulle bo sammen med oss i hytta hele jævla tiden. Ikke nok med det, vi har to jenter på hhv 8 og 4 år, som selvsagt ikke sitter stille og ikke lager lyder. De løper rundt omkring og leker som barn vil, og de ser på barnetv og spiller playstation inne når det blåser snøstorm ute...

Og da ble min kjære far såååå sliten at han ville vi skulle skru av barne tv og hysje på jentene, helst sende de ut for å leke Men jeg satt ned foten, og sa i fra at jentene skulle få lov å kose seg og leke som de ville i påsken - at de hadde ferie de også. Om det ikke passer han, får han vel til helvete komme seg vekk fra hytta da, når de har vært der nesten en uke allerede. Akkurat denne gangen mente jeg de fikk tilpasse seg oss og barna, og ikke omvendt!

Sånn tenker jeg ift din situasjon også. Når de velger å komme til dere og bo der i 2 uker, vel så må de regne med at det er liv i heimen - det er jo barn der. Takler de ikke det, så får de til pokker bare dra :o)

Sorry - et lite hormonutbrudd her... Men så deilig det var!

Ha en fin dag!

Skrevet

Åi da! Skjønner ikke pappaen din da jeg.. Selv om det kanskje er mer behagelig med strøm og vann, så likevel!!!

De bor her fordi de hjelper min svoger med å flytte, men de kom en uke før de skulle hjelpe til for å være her sammen med oss.. Men pga de har sine helseproblemer så syns de det er ok at han i barnehagen selv om de er her.Så akkurat det er greit. Men jeg takler ikke så godt nå at de ikke ligger unna hvordan vi gjør det og hva jeg bestemmer. Har vært slik fra før han ble født, har slåss mange kamper og vi er hos dem veldig lite i forhold til hva vi er hos mine foreldre.. Mine har også vært her og hentet han flere ganger og hatt han hjemme hos seg, noe de ikke har helse til.

I dag til frokost så begynte svigermor med at ja i dag var han da så bra at han måtte få gå ut og leke, så svarte bare at det fikk jeg se utover dagen og sa ikke mer om det. Ellers har det blitt sagt veldig lite her i dag, jeg GIDDER ikke være snill og grei mer nå. De to siste dagene nå skal de være bare her for å hjelpe meg siden mannen min er borte og jeg sliter med BL. Snill tanke, men gjør meg enda verre. Men snart fredag..........................................................

Har tenkt mye i natt, og ser jo at veldig mye av det svigermor sier, virker som det er kun fordi jeg har sagt noe annet.. Som feks hva slags klær han skal ha på ute, hva slags kremer, pålegg osv osv.

Men tro ikke jeg gir meg! Dette blir mer og mer en prinsippsak for meg, og de skal høre og de skal forstå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

leste ikke alle forslagene men ligger jo noen retningslinjer man skal følge med syke barn i barnehagen ute på barnehageforum.no tror jeg... kan vise de det... si at slik er det nå. og at falske forhåpninger er dumt å gi en liten unge..

Skrevet

Fy flate, nå kjenner jeg at jeg blir sint jeg også. Jage ut gutten din fra sitt eget hjem for at de ikke orker så mye. Er helsa deres viktigere enn hans da? Da får de heller la være å komme på så lange besøk hvis de ikke orker det. Slike lange besøk er forresten veldig slitsomme uansett...

Bra de skal reise snart nå, så du får slappet litt av. Må jo ta på veldig når det skal være sånn konflikt hele tiden. Ikke bra for noen av dere, og ikke minst deg.

Skrevet

Husk at det er du som kjenner barnet ditt best! Og når det gjelder å sende han i bhg så er jeg enig med deg, hold han hjemme selv om han ikke har feber så lenge du ser at gutten din er i dårlig form.

Du fikk jo tross alt rett da du oppsøkte legen .. mange foreldre sender barna sine i barnehagen for tidlig etter sykdom,som førskolelærer synes jeg du handlet helt riktig med å holde han hjemme.

Dårlig gjort av svigermor å overkjøre deg sånn forran sønnen din, ville tatt dette opp med henne, men skjønner at det kanskje kan være vanskelig..

Skrevet

Takk for all støtte damer! Godt å høre!

Ja ser så mange på jobb som sender barna sine alt for tidlig i barnehagen.. Har mange ganger sprunget etter foreldre i gangen fordi de bare stikker barnet inn døra og sier hadet, men vi ser øyeblikkelig at dette ikke er helt rett... Og vist dem forskriftene vi har i bhg.. Så har flere ganger sendt hjem barn tidlig på morgenen fordi foreldrene har vært med dem alt for tidlig.

Her er stemningen fortsatt stille og rar,så de skal nå ut og gå seg en tur! Gleder meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...