Gå til innhold

Trondheimsfødende se her og si din mening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etterlysning: Trondheimsforeldre

Er du gravid eller har du nylig født og sogner til St. Olav sykehus? Liv laga – organisasjon for svangerskaps- fødsels og barselomsorg vil gjerne ha tak i deg! St. Olav stenger den ene fødeavdeling hver natt og helg, og i mai forsvinner flere jordmor- og barnepleierstillinger. Ledelsen påstår at dette er et godt tilbud, og de benekter at de framskynder fødsler for å få fødslene unnagjort så andre kan få fødestua eller for å kunne stenge fødeavdelingen. For å holde saken varm i media og for å samle fakta vil Liv laga vite hva brukere i Trondheimsområdet har fått av informasjon fra St. Olav og hva dere synes om situasjonen. Svar her i tråden eller send en e-post til [email protected]. Se mer om saken her:

http://www.liv-laga.no/aksjoner.html

Hilsen Ingeborg

--

Liv laga – organisasjon for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg

Leder:

Ingeborg Altern Vedal

41 22 30 25

Nestleder:

Siv-Lise Bendixen Stærk

41 24 72 92

Lagt inn av jordmor Siri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har ikke fått noe informasjon fra St.Olavs om noe som helst.

Nå skal jeg på UL på fredag og da skal jeg forhøre meg om situasjonen.

Skrevet

Jeg nekter å la meg stresse og tror fremdeles dette kommer til å gå kjempebra!:-) Jeg skal presse, stønne og pese så tror jeg alt det andre blir ordnet på best mulig måte:-)

Skrevet

Flott initiativ. Mail er sendt.

Skrevet

Jeg tror vi får veldig forskjellig informasjon fra de forskjellige som jobber ved st.olav jeg..

Noen blir fortalt at man kan risikere og føde på gangen, andre blir fortalt at dette bare er tull..

Veit jo snart ikke hva man kan tro på eller ikke lengre når alle kommer med forskjellig informasjon.

Skrevet

Enig..!

Skrevet

hei!

som førstegangsfødende må jeg si at dette skremmer meg litt.

jeg har ikke termin før i oktober, men hvem vet om "tilbudet" allerede har blitt forverret da? det virker som det er veldig forskjellige oppfatninger om dette blant ansatte og ledelse på sykehuset, og det er forvirrende. jeg synes det er bra at jordmødrene står fram og sier sin mening! jeg kommer garantert til å stille spørsmål om dette på ultralyden i mai.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg vil bare takke dere for tilbakemeldingene her!

Vi har dessverre ikke hatt kapasitet til å følge opp saken, men skal ta tak så snart vi kan! Ta gjerne direkte kontakt med oss på [email protected].

Hilsen Ingeborg :-)

Skrevet

Hei:) jeg har ikke fått noen som helst informasjon om dette.Jeg overhørte tilfeldigvis en annen gravid kvinne snakke om det.

Synes dette er helt bak mål!!!! jeg blir kraftig provosert av at de skal stenge en hel fødeavdeling.Det er helt latterlig med tanke på at det kun er to år siden de åpnet de nye fødeavdelingene på st.olavs.Jeg fødte selv min førstefødte i mai 2006, altså tre måneder etter åpningen.Den NATTA fødselen skjedde, var de underbemannet.Jordmor måtte løpe imellom, og hun fortalte at de egentlig skulle være to jordmødre tilstede under fødselen,men det hadde de ikke mulighet til.så hun måtte tilkalle en barnepleier for å hjelpe til.Pressriene varte langt utover det som var tillatt uten hjelpemidler.pulsen på dattera mi dalte, hva om det i verste fall hadde måtte blitt keisersnitt?hadde de i hele tatt hatt muligheten til å få det gjort, da det var 5-6 stk som hadde hatt keisersnitt den samme natta? de var ikke folk nok på jobb..man vet aldri hvor mange fødende som kan komme inn samtidlig.Heldigvis gikk det bra med datteren min,hun måtte ligge på intensivavdelig de første 3 dagene, å jeg gikk glipp av den første tiden med henne, desverre.

Helt forkastelig at de skal stenge en fødeavdelig om natta og i helgene.Når jeg skal føde i juli vil jeg ikke komme til å føle meg trygg nei, med tanke på forrige gang i tillegg..

Skrevet

Jeg har snakket med 2 leger på svangerskapsklinikken å de synes det er dumt at man skremmer fødende slik. Noe jeg er helt enig i. Man har nok å tenke på når man er gravid. Det de sa til meg var at alt blåses opp av media. Håper virkelig det så ingen slipper å føde på gangen, vil nok tro det er en god del politikk inne i bildet her, de som har noe å tjene melker der de kan melke.

Skrevet

Hei!

Jeg skal føde på St. Olavs nå i Mai. Har ikke fått noe slags informasjon om situasjonen på føden utenom det jeg selv har lest i avisen.

Slik situasjonen er nå opplever jeg usikkerhet rundt hvordan situasjonen kommer til å bli når jeg skal føde. Det er ikke greit.

Jeg synes det er veldig synd at en skal måtte være noe som helst bekymret for rammene rundt, og for lite bemanning i et av livets største og mest sårbare øyeblikk.

Jeg har kun tenkt å føde to ganger i livet og synes sannelig at det er for dårlig at usikkerhet og uro skal gjøre at jeg gruer meg mere enn nødvendig.

Jeg synes det er kjempebra at det blir tatt tak i dette nå, slik at det ikke må skje noe tragisk pga. underbemanning før flere reagerer.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å skremme gravide på denne måten. Kjenner flere som jobber på føden, og de sier at situasjonen ikke er perfekt siden de har en ubrukt fødeavd i perioder, men at denne saken likevel er blåst opp unødvendig mye. De sier at kapasiteten er bedre i dag enn den var på gamle føden som ble brukt fram til mars 06. Bruken av hormoner er den samme som før og at noen skal føde i gangen er bare tull! Så vær så snill å ikke lag mer skremselspropaganda i mediene!

Skrevet

Supert at du/dere står sånn på for oss gravide! Jeg har ikke fått noen som helst informasjon ifra st.olavs, annet enn den jeg selv har tilegnet meg. Jeg synes situsjonen er helt uholdbar! Man har liksom nok å bekymere seg for, om man ikke skal gå rundt å være redd for å blir møtt med stengte dører, en fødsel på gangen, eller at man bli liggende "alene" redd og usikker inne på ei fødestue, uten skikkelig oppfølging. Hadde selv en tøff og komplisert fødsel for ett år siden, og jeg følte da på at ting var hektiske for de ansatte. Hvordan er det da nå! Det er rett og slett helt villt! Bygge ett flunkende nytt, "fancy" sykehus, men å ha råd til å drive det? Neida.... stressede, overarbeidede helsepersonell med ansvar for liv og helse trenger absolutt ikke å være noen god kombinasjon! Hverfall ikke når de skal håndtere medisiner.. Det har min nyfødte sønn fått kjenne på kroppen!

Skrevet

Flott at noen fortsatt holder saken varm! Nå skal ikke jeg føde før i begynnelsen av november, og all informasjon jeg har fått, har jeg fått via medier.

Jeg fødte første gang i juli 2006 på St.Olavs, og ble overrasket over det flotte personalet, og ikke de fine og moderne minst lokalene! Jeg tenkte i ettertid at her gleder jeg meg virkelig til å føde en gang til, men nå er jeg altså ikke like sikker lengre. Som fødende kvinne er du veldig sårbar, og stress under fødselen er nok neppe godt for noen... Hverken for mor, far eller barn. Det at jeg bor like ved sykehuset gjør ikke saken bedre for min del hvertfall, tror jeg. Er rett og slett litt redd. Redd for at de ber meg holde meg for lenge hjemme, slik at noe går galt... Er ikke slik det skal være i velferdstaten Norge i 2008.

Skrevet

*Dytter*

Skrevet

Whaaaat??? Kan hende jeg må føde på gangen??

Skrevet

Jeg har termin i juli, og var egentlig overlykkelig over å få lov til å føde på sykehuset jeg sokner til, OSS. Da de besluttet å stenge fødeavdelinga i skoleferien, ble jeg utrolig skuffet, men kom til slutt fram til at St Olavs sikkert er et tryggere alternativ med tanke på feks kompliserte fødsler. Jeg er førstegangs, og følgelig vet jo ingen hvordan min fødsel kommer til å utarte seg.

De siste månedene har jeg imidlertid blitt stadig mer nervøs ettersom at skandaleoppslagene har florert i media, og jeg vet ikke hva jeg skal tro. Den eneste informasjonen jeg har fått, har jeg selv gravd meg fram til av jordmoren min. Hun benekter at situasjonen på st Olavs er kaotisk, men hittil har hun ikke klart å overbevise meg.

Som andre over her, synes jeg det er veldig synd at mine forventninger og redsler overfor fødselen, skal kverne omkring _stedet_ jeg skal føde på, og ikke begivenheten i seg selv. Jeg håper dermed at ledelsen på fødeavdelinga på st Olavs kan ta ansvar, og selv gå ut i media og berolige de gravide, dersom de føler at avisene har tegnet et uriktig bilde av dem. Om bildet er riktig, bør situasjonen forbedres snarest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...