Vektemor Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Hei. Jeg synes det er så vanskelig med søvn i forhold til gutten min på 4,5 mnd. Han må bysses i det uendelig før han sovner, og nå som han begynner å bli tung er dette svært så slitsomt. Når han først har sovnet på dagtid, våkner han etter en halv time, selv om han er trøtt, og nekter å sove igjen. Resultatet er småsutring frem til jeg må bysse igjen til neste runde søvn. Puh, er så slitsomt både for ham og meg. Jeg forsøker å bysse med en gang han våkner, slik at han skal sovne med engang igjen, men det virker som at han har bestemt seg for å være våken. Hvordan kan jeg få ham til å sove ihvertfall en lang runde på dagtid ? Hvordan er deres barn soverutiner ? På forhånd takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Hei! For at jenta mi på 5 mnd skal sove lenge må jeg gå en lang tur med henne i vogna. Da sover ho lenge. Hvis ho ligger inne i seng på sofa el liknende våkner ho etter 15 minutter. Så her er det bare ut og trille =)
Vektemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2008 Ut å trille hver dag ? Hvis det er det som må til, så får jeg vel vurdere det. Men tenker litt langsiktig også, hva når han begynner i barnehage, da skal han jo også sove, og der er det ingen som triller ham. Tenker at det må være fint å la ham finne søvnen selv. Han gråter alltid når han er trøtt og skal sove, så vurderer å la ham ligge å gråte litt alene i senga, slik at han blir sliten. Men jeg er ikke flink på barnegråt, det er problemet, blir så stressa. På den annen side er det jo et vurderingsspørsmål; ligge å gråte litt og sovne av seg selv uten byssing, slik at han blir vant til å ikke måtte bysses i søvn hver gang. Kanskje han på den måten blir vant til å finne søvnen selv. Mulig at han sover lenger da, har ikke forsøkt. Eller bysses og våkne for mere byssing med resultat utslitt mor og gretten unge. Eller går det seg til etter som han blir større ? (Håper det :/ )
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Ting går seg til ettersom dagene går har jeg hørt så jeg tar en dag av gangen =) En skal ikke la små babyer ligge å gråte og det er heller ikke noe alternativ for meg, men der må du gjøre hva du føler er riktig for dere =) Så jeg prøver å komme meg ut hver dag.
mamma&urokråka Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Gutten min sover omtrent ikke på dagtid. Bare hvis han er veldig sliten og får mat.. Må liksom slite han ut, men syns jo det er dårlig gjort også. Men babyene trenger jo å sove for å fordøye inntrykk.. Vi fikk låne en vugge, så nå prøver vi det ut, begynte i dag da, så vet jo ikke hvordan det går enda, men fikk i allefall anbefalt det. Når han våkner (etter ca 30 min) kan jeg bare vugge litt før han våkne ordentlig så kanskje han sovner igjen. Det funket i allefall tidligere i dag, så krysser fingrene!
Gjest Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Jenta mi sov aldri lenger enn en halvtime på dagtid før, men så prøvde jeg en metode som står i boka "no-cry sleep solution" og det funka veldig bra! Den går ut på å ile til idet barnet holder på å våkne (obs, viktig å være der FØR babyen våkner!) og gjøre det man kan for å få h*n til å sove lenger. Enten det er å rugge vogna, gi smokk, kosekluten eller gi pupp/flaske. Det høres helt bak mål ut kanskje, man skulle tro at man bare lager en uvane ved å gjøre babyen avhengig av hjelp for å sove videre, men det fungerer virkelig! Man kan forvente resultater i løpet av 10 dager +/- , da vil babyen våkne litt som vanlig (fordi det er i oppvåkningsfasen som er rundt 30 min etter at det har sovna), men vil sovne igjen av seg selv, uten din hjelp. Her tok det noe lenger tid enn ti dager fordi jeg ikke visste på det tidspunktet jeg holdt på slik at det var en metode i det hele tatt, hadde fått tips om det, men hadde liksom ikke troa så var ikke konsekvent på det hver gang hun skulle sove. Rakk ikke til i tide osv... Men nå hvor jeg har begynt igjen og vært tålmodig og konsekvent går det veldig bra! Kan nå sove opptil 2 timer istedet for en halvtime Du kan jo prøve! Lykke til iallefall! ps: anbefaler boka, står mange enkle og fornuftige tips til mye rart der!
Gjest Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 ..har skrevet noe om andre tips i tråden "no-cry metoden" lenger ned på sida her (eller neste)
Vektemor Skrevet 8. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. april 2008 Takk for svar dere:) Skal også forsøke og stå "parat" etter ca. 20 min., håper han da kan våkne blid og utvilt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå