Tanta i skogen Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Er det noen her som har peil? Jobber i industri, dvs, treskift( ink nattarb) mye støy, så vi må gå med øreklokker hele tiden, tunge løft, samt glatte gulv, Har fått beskjed om av bedrifthelsetjenseten at jeg ikke får jobbe i produksjonen, så de må omplasere meg, noe de ikke klarer.. Er jo ikke syk, men får ikke svangerskapspenger, får sykepenger, siste to ukene før permisjon har jeg ikke mere sykepenger igjen.. og DA skulle jeg få svangerskapspenger. Er jo ikke noe hyggelig og ha over et år med sykelmelding på CV sin.. dessuten hva skjer om jeg brekker et ben når permisjonene er over?? Legen sier at det det samme om jeg får syke eller svangerskapspenger.. Andre jeg prater med sier at det er jo svangerskapspenger jeg skal ha, Og NAV sier jeg har rett på svangerskapspenger når jeg ikke har rett på sykepenger noe mere... Det er jo bare snakk om 14 dager. Håper på svar..
ambumamma Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Hvem er det som sier du ikke har rett på svangerskapspenger da? Legen min ble sur når jeg foreslo dette, men jeg visste det var det jeg hadde rett på. Bare fikk en søknad fra nav. Fikk legen til å skrive at ikke jeg kunne jobbe med det jeg gjorde, så må arbeidsgiver skrive at du ikke kan omplasseres. Legene er veldig kjapt ute med å sykemelde, men vet ikke så mye om dette med svangerskapspenger. Og i din situasjon er det det du skal ha fra nå og fram til permisjonen begynner. For du er jo ikke syk?
*Super*Mamman* Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg får svangerskapspenger.. Er sykepleier og jobber på en tung avdeling. Jobber også natt.. Så legen ordnet det slik at jeg istede kunne være hjemme med svangerskapspenger.. ( har store bekkensmerter , så vannskelig å tilrettelegge på jobben også...). Uansett, legen min var veldig opptatt av at jeg skulle få svangerskapspenger og ikke sykepenger.. En har jo bare krav på så og så mange sykepengedager i løpet av en viss tid, og er jo innmari dumt å bruke dem opp... Hvis en har brukt dem opp, må man jobbe i 6 mnd igjen før en igjen kan få sykepenger, og det er jo ganske lenge det.. Går jo fint ann å bli syk i den perioden, eller feks brekke et ben som du sier.. Og permisjonen telles ikke som jobb, så da må man jobbe i 6 mnd etter permisjonen før en får rett igjen.. Synes det var innmari rart at du ikke fikk svangerskapspenger i ditt tillfelle.. Er jo egentlig ikke riktig at du får sykepenger da du jo ikke er syk... Skulle hatt svangerskapspenger du også!
*Super*Mamman* Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Du forresten! Legen min nevnte at jordmødre har rett til å skrive ut det skjemaet ang svangerskapspenger! Finn ut om det stemmer , og oppsøk en jordmor istede for den dumme legen din! Lykke til:)
piami Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Dette er helt tydelig sløvt av legen din og sløvt av bedriftshelsetjenesten!! Du er gravid ikke syk!! Tåpelig av legen din å si at det er det samme om du er sykemeldt eller på svangeskapspenger for det er det ikke!! Du skulle absolutt vært på svangerskapspenger.. Men, kanskje du er litt heldig likevel! Du sier du jobber i industri og treskift. Uten å mene å være frekk så kan jeg tenke meg at du tjener greit? Men, med tillegg osv.. Så når du går på sykepenger så får du vel det samme utbetalt som om du hadde vært i jobb? Hvis du hadde fått svangerskapspenger så er det et tak på 6 (?) G. Er ikke helt sikker på hvor mye det er.. 360000-390000 et sted.. Så hvis man tjener mer enn det så er det jo kjipt for det har jo med opptjeningen til foreldrepengene å gjøre.. Både syke og svangerskapspenger teller jo som grunnlag til foreldrepengene.. Men, vi er jo med på å øke sykefraværs statestikken her i landet selv om vi ikke hører hjemme der i det hele tatt. Det er jo derfor ordningen med svangerskapspenger kom for å få de gravide ut av statestikken.
anni:-) Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Hei jeg har siden uke 21 hatt svangerskapspenger, dette pga jobb med mye tunge løft og mye klatring i stiger ovs. Min bedrift kunne heller ikke omplassere meg, så jeg er hjemme. Du SKAL ha svangerskapspenger, ikke sykemelding .Min lege ville ikke sykemelde meg, men ga meg papirer osv for søknad om svangerskapspenger, for det er akkurat sånne arbeidssituasjoner som du nevner og jeg hadde, denne ordningen er laget for. Det er jo ikke du som er syk, men faren for at du kan skade barnet som gjør at legen mener at du ikke skal være i jobb. Det som skjer med deg nå da du er sykemeldt, er at du bruker opp retten din på sykepenger. Alle har rett på ett år med sykepenger, etter dette må du ut i jobb igjen, før du har rett på ett nytt år. Hvor lenge du må være i jobb vet jeg ikke, men det vet de jo på NAV kontorene. Jeg mener at du må stå på ditt å kreve svangerskapspenger, vet det er mye uvitenhet om dette. Da jeg kom på mitt lokale NAV kontor med papirene, skjønte ikke saksbehandleren hva jeg snakket om. Han måtte snakke med en annen, før han skjønte hva han skulle gjøre. Han prøvde å spøke det vekk med at dette var en helt ny ordning, men da jeg sa at det fant jeg rart siden jeg har lest at ordningen har eksistert siden slutten av 90 tallet ble han stum he he.... Mitt råd til deg, er at du tar saken litt i dine egne hender å krever det du har rett på. Så du ikke mister andre rettigheter du kan ha bruk for senere. Jeg vet at jordmor også kan fylle ut disse papirene ikke bare lege, så kanskje det kunne være veien og gå.. Håper alt ordner seg , lykke til og ikke gi deg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå