Gå til innhold

Dette med blinking i rundkjøringer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg tok lappen for snart 9 år siden, lærte vi at man kun skal bline seg ut av rundkjøringer. Nå ser jeg flere og flere i trafikken som blinker rundt hele rundkjøringa.

Hva er riktig? Er det nye regler som jeg ikke har fått med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, nei.

Man plasserer seg slik at andre ser hvor man skal, deretter blinker man seg ut.

Skrevet

I rundkjøring skal du blinke deg ut av rundkjøringa. Men i ei minirundkjøring skal du blinke som i ett vanlig kryss.

Skrevet

Da jeg tok lappen for 13(!!!!!!!!) år siden, så lærte jeg også blinke meg UT av rundkjøringer, ikke INN.

Skrevet

det er nye regler ja.. på noen plasser...

min farfar har tatt bilfører 65+ kurset i stavanger, og der lærte di at di kan blinke som om di er i et vanlig kryss i små rundkjøringer, eller rundkjøringer med kun et felt.

men her i rogaland (spesielt) blinker de i hytt og pine og skifter felt i hytt og pine.. Skremmende utvikling synns jeg...

men vi lærer på kjøreskolen nå, at vi skal blinke inn i rundkjøringer og så UT! viktigste er ut...

Skrevet

jeg blinker meg ut av rundkjøringen. blir gal av folk som blinker i alle retninger! forøvrig leste jeg dette med bikini i rundkjøringer! lurte fælt på hva dette handlet om. hahaha.

Skrevet

Har nettopp tatt lappen og jeg lærte at man skal blinke før rundkjøring, og så blinke seg ut igjen når man skal ut. Uavhengig av størrelsen på rundkjøringa.

Skrevet

Hvis du skal lengere enn til andre avkjørsel så KAN du blinke inn i rundkjøringa om du vil det, da er det bare for å gje beskjed til andre bilistar om kor langt du skal.

Eg blinker kun ut av rundkjøringa. Begge deler er like rett.

Og det har heller ikkje noko å sei om str på rundkjøringa. Det er det dei har sagt når det har vert spurt.

Skrevet

OI, her var det mange teorier. Så alt avhenger om hvor stor rundkjøringa er? Hva bestemmer hvilke rundkjøringer som er små nok til at man skal blinke helt rundt?

Tror jeg bare fortsetter med å legge meg riktig og blinker ut av rundkjøringa! Hmmm...

Skrevet

Jeg må le litt av MrsDior & baby-Dior sitt innlegg. Kjenner meg så godt igjen.

Jeg er en østlending som bor i Stavanger. Og jeg husker jeg blei så overraska når jeg flytta hit, for som hun sier, så blinker de i hytt og pine hehe.

Og hjemme på østanldet så var jeg vandt med å bare blinke ut. Men jeg synes det egentlig er ganske greit når man blinker inn også, for da er det mye lettere å se hvor folk skal.

For det er jammen ikke alle som veit åssen man skal legge seg i rundkjøringer....

Og så bare det er sagt, så tror jeg Rogalendingene skulle hatt NM-pris i å lage rundkjøringer, for de er det jammen nok av her ;o)

Skrevet

Det kommer faktisk ann på hvor en bor, da jeg tok lappen for 9 år siden, så lærte vi her i Sandnes at vi skulle blinke inn og ut, da var det Sandnes og en by til som mente dette var riktig.. men venninna mi tok også lappen her og hun mener at hun lærte kun å blinke inn og ikke ut, det synes jeg er litt meningsløst... så jeg blinker både inn og ut..... når jeg husker det hehe..

Skrevet

GRUNNEN til at noen blikner inn i rundkjøringen er FORDI at de skal signalisere at de skal helt rundt.

Jeg kommer fra østlandet og hadde aldsri sett det før jeg kom hit til kristiansand, her gjør jo nesten alle det.

Synes forøvrig at det er en dum og overflødig regel som ikke hadde vært nødvendig hvis folk bare kunne klart å lære seg hvor man skal legge seg og når man skal blinke i rundkjøringa.

Skrevet

Ved rundkjøring med flere filer skal du blinke ved filvalg FØR rundkjøringen, og så skal du blinke deg UT av rundkjøringen...

(nettopp ferdig med trafikalt grunnkurs hvor man faktisk lærte dette gitt, lappen neste!)

Skrevet

Blink en gang for mye enn en for lite!

Skrevet

klikket litt for fort...

Men man skal iallefall blinke når man skal helt rundt, da det er SINNSYKT irriterende når du står og skal til høyre, så kommer en som plutselig skal helt rundt....Dette skaper også kø...

Også blinke ut!

Du vil at andre skal gi tegn til hvor de skal hen, slik du skjønner det., så da skal du gjøre det samme.:)

Skrevet

Lastebiler og busser, som trenger litt plass blinker gjerne inn i rundkjøringen, fordi de trenger mer enn et felt. Men personbiler skal bare blinke ut.

Skrevet

Igjen: Hvis folk bare plasserer seg riktig i rundkjøringa er det ikke nødvendig med den regelen. Da ser man hvor de skal uavhengig av lys signaler.

Men som sakt. Det praktiseres tydeligvis litt forskjellig rundt omkring i landet så det er vell hva man er vandt til.

Skrevet

Yrkessjåfører er de værste i trafikken!

SPES buss.... Aldri sett en buss blinke tror jeg..... Også kjører de aldri i fartsgrensen..

Men dette er nok en annen diskusjon:)

Skrevet

Neimen huff da :-) Jeg kjører lastebil selv. Men jo, er litt enig med deg. De fleste vet de kjører et stort kjøretøy, og bare brøyter seg frem..

Men bliklys bruker jeg, om jeg kjører personbil eller lastebil.

Jenter er generelt flinkere en gutta når det gjelder store kjøretøy. Jenter er innblandet i færre ulykker prosentvis enn gutta ;o)

Skrevet

Haha..jeg leste BIKINI i rundkjøring!!

Men jeg blinker inn og ut. HUsker kjørelæreren(16år siden:-) min sa: Alltid Ut, men bedre med begge. Jo mer signaler man gir jo bedre!

Denne regelen har iallefall fungert bra og jeg liker rundkjøringer der folk snakker til meg:-) Ikke sånn:"...hmmmm..hvor har du tenkt deg da...??"

Skrevet

Jeg lærte kun å blinke UT av rundkjøringen, og signaliserer hvor jeg skal ved å plassere meg riktig før rundkjøringen. Å blinke seg inn i rundkjøringen...hva er vitsen med det liksom?? skal du helt rundt, ligg i venstre felt før r.kjøringa og...skjønner ikke noe annet jeg:)

Skrevet

Jo,man skal nå blinke seg inn i rundkjøringen også nå!!! Nye regler dette.Mannen min bruker og ha oppfriskningstimer gjennom jobben,noe som alle i dette firmaet må ha! Synes det er rart at man ikke publiserer nye kjøreregler..

Skrevet

Forresten så gir det enda mer kontroll å blinke inn, man må gjøre en ekstra bevegelse og ta en avgjørelse som gir en ekstra beskjed til de som kjører rundt deg:-)

Skrevet

Jeg tok lappen i 97, altså 11 år siden.

Jeg lærte at man KAN blinke inn i rundkjøring, men SKAL blinke ut.

Her hvor jeg bor, Sandnes/Stavanger området er rundkjøringene ofte kun en malingsflekk i veien. Da har det ikke noe for seg å blinke inn, men likevel skal man blinke ut for å signalisere hvor man skal.

Har en større rundkjøringer, hvor midten er flere meter i diameter, og det gjerne er flere felt inn og ut- bør man også blinke inn for lettere å holde trafikken og vise andre hvor du skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...