Gå til innhold

Når man ammer, hvor lang tid.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter at man har tatt en duggfrisk halvliter i solen kan man amme igjen? Bare en altså! Sitter å fantaserer om ute-sommer-pils i solveggen, hehe. Husker ikke hvordan det var med denne ammngen, jeg. Ammet så kort tid sist...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du satt deg i en bil og kjørt direkte etter den ølen? Ikke? Da skal du ikke amme heller:)

Skrevet

De snakker om at det skal gå over tre timer før man ammer etter å ta en øl. Ellers kan det være lurt og pumpe seg så man har litt på lur.

Skrevet

Jeg har lest at hvis babyen er over 6 uker, så kan man etter å ha tatt ett glass øl/vin amme igjen etter 2 - 3 timer! :)

Skrevet

Jeg har også hørt om 3-timers-"regelen".... En øl blir sikkert supert. Selv ser jeg frem til et glass Martini Asti (av en eller annen grunn)... Kan vel pumpe litt på forhånd og ha på lur?

Skrevet

Sitter ikkje alkoholen i kroppen i 24 timer?

Skrevet

Har lest flere steder at ny forskning viser at en fint kan amme samtidig som å ta et glass rødvin.. Da altså hvis den drikkes i normalt tempo...

Finner ikke igjen disse skrivene på nettet da... Men tror nok ikke jeg ville ha ammet samtidig, men ha ventet i 2-3 timer før ammingen.. Synes dette høres litt feil ut.....

Skrevet

Ja, jeg hadde noe med den tre timers-regelen oppi hodet mitt en plass, men var litt i tvil. Selvfølgelig er det jo bare å pumpe seg og sånt -det er bare greit å ha en pekepinn, for for meg kunne det vært en time like gjerne som et døgn, hehe...Hadde jo ikke akkurat kost meg med den ølen hvis ikke jeg hadde klart for meg hvor lang tid man i allefall burde gå før puppen regnes som "giftfri" sone, hihi

Skrevet

Det var noe med noe pumping og kasting av melka og...hmmm....eller var det bare om man hadde vært på ei real fyllefest?

Skrevet

det nytter ikke å pumpe ut melk med alkohol. melka har alkohol i seg like mye som kroppen/blodet ditt har.

Jeg leste for ikke så lenge siden, at det å drikke et glass rødvin, å så amme 3 timer etter endt glass, ikke skulle ha noe å si for melka. Alkoholen er borte i blodet da. Det er jo det samme hvis du skal kjøre bil.

uannsett så er det bare å spørre legen din;)

Du har ikke alkohol i blodet i 24 timer, etter å ha drukket ett glass rødvin. alkoholen er som sagt borte etter 3 timer.

Skrevet

og.... melka inneholder samme promille som blodet ditt... altså hvis du har 0,5 i promille inneholder melka 0,5... omtrent det samme som i et eple... (eller noe...)

så ist fikk jeg beskjed om at det ikke er farlig å amme etter 1 glas... (vil selvfølgelig ikke amme i stupfylla, men ett glass... det kal ihvertfall jeg ha :))

Skrevet

Som i et EPLE????? Nå datt jeg av......

Skrevet

Når ble det alkohol i et eple? Men det er riktig at det er samme prosent i melka som i blodet. Kan fint amme etter en øl. Og det fine er at du kan spise så mange epler du vil, og ikke bli pussa i det hele tatt!

Skrevet

Oi alkohol i epler! Da blir jo babyen min i magen en alkoholiker siden jeg har dilla på epler! oi oi oi! hahahahahahahaha!

Skrevet

Nå blir det kanskje litt feil av meg å komme med et seriøst svar på dette siden jeg faktisk gjør narr av dette innlegget på Krangle, ikke deg HI, du burde jo fått et seriøst svar til nå, men desverre. Slik fungerer ikke BIM der svarer alle det de tror og har hørt av sin tantes gale kusine ol....

So here we go ;

I følge helsemyndighetene er alkohol mengden i melken til enhver tid lik som alkoholmengden i mors blod. Hvilket jeg finner meget finurlig all den tid blodet våres går gjennom leveren og blir renset for alkohol. Det gjør da vitterlig ikke melken. Og det vil produseres melk etterhvert, MEN helsemyndighetene sier der er ingen vits å pumpe denne melken og kaste den, alkoholnivået vil synke likt med alkoholnivået i blodet. SÅ visst vi da tar utgangspunkt i dette da kommer vi til hvordan vi beregner promille.

Dette er en enkel skissering av hvordan dette gjøres, det vil fortsatt være individuelle faktorerer som fettprosent i kroppen osv. Så denne kan ikke følges 100 % , men den gir oss en rimelig god antagelse på hvordan vi ligger an. I

følge Nasjonalt folkehelseinstitutt er prinsippene for beregning av promille som følger:

Alkoholen fordeler seg i vannholdig kroppsvev. Hos kvinner fordeler alkoholen seg i 50-70 prosent av kroppsvekten. Menn har større andel vann i sine kropper – og får alkoholen fordelt i 60-80 prosent av vevet. En alkoholenhet gir 15 gram alkohol. For å få riktig resultat må vi også regne med at det i snitt forbrennes 0,15 promille i timen fra vi begynner å drikke.

Dermed blir regnestykket slik:

For kvinner: Alkohol i gram, delt på (kroppsvekten i kg x 60 %) - (0,15 x timer fra drikkestart) = promille

For menn: Alkohol i gram, delt på (kroppsvekten i kg x 70 %) - (0,15 x timer fra drikkestart) = promille

For de som ikke gidder regne dette selv finnes denne smarte kalkulatoren : http://www.budstikka.no/pub/media/flash/promillekalkulator/promillekalkulator.html

SORRY!! Måtte bare!

Skrevet

Gjør de virkelig narr av innlegget mitt på krangle? hehe, det må jeg sjekke ut ;-)

Skrevet

JEG gjør, men ikke av deg, det var av hun som sa det var like mye alkohol i et eple som i et glass vin, vet ikke hvilke epler hun spiser jeg, men tror uansett mengden burde reduseres ;)

Skrevet

Hihihi, skjønner hva du mener mamma&bollerina. Har skrevet et sånt innlegg selv tidligere. da var det noen som rådet ei jente som hadde et seriøst spørsmål ang downs syndrom til å ta abort! Nå var dette litt verre enn å tillegge alkohol i epler da, men folk sier mye rart her inne til tider, hehe...

Skrevet

Hehe, regner med de fleste er så oppegående at de skjønner hva som er verdt å høre på da, men er jo kanskje noen som ikke er det, og tenk på at disse som her driver og svarer alt mulig vas faktisk skal få barn ;)

PS. har forresten svart deg på Krangle også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...