Gå til innhold

Hvor finner jeg saklig info om to ting:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å lese om sterilisering og ikke minst om hva som skal til for å få fødselen igangsatt f.eks to uker før termin.

Noen som vet om noen gode nettsider??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare prøvd å google det eller kvasir, da kommer oftest de mest leste eller beste sidene opp først. Du kan evnt ringe til sykehuset eller en privat klinikk og spørre om de kan sende deg noe info om sterilisering...

Skrevet

Angående det å bli satt igang må du nok snakke med din jordmor om, for det på internett blir for generelt, du må også inn og ha samtale om det å bli satt igang, bli informert om risiko osv. skrive under på papirer...

Skrevet

Hva er egentlig grunnen til at du vil bli satt igang 2 uker før termin?? Jeg tror du skal ha ganske god grunn for å få gjennomført det. Snakk med legen din og jordmor når du er der.

Skrevet

Takk for svar begge to.

Hadde jeg hatt lyst å fortelle hvorfor så hadde jeg nok gjort det når jeg spurte. Det er ikke alt jeg ønsker å dele med hele verden, men tenkte at det må jo være lov å spør uten å forklare og forsvare hvorfor...

Skrevet

Sevfølgelig kan du det. Jeg tror nok du må snakke med legen eller jordmora di om dette, og da må du nok forklare hvorfor du ønsker det. Jeg vil også tro at dette er en avgjørelse som må tas på sykehuset der du skal føde, så du må nok også inn der for en samtale. Visst grunnen til at du ønsker dette er noe du synes er vanskelig å snakke om kan det sikkert være greit å skrive det, slik at du slipper å forklare så mange ganger. Lykke til, håper det løser seg til det beste for deg!

Skrevet

Takk MiEli!!

Joda, må nok forklare meg for jordmor og evt lege, men ikke her :-).

Skal ta det opp med jordmor neste gang, så får vi se. God ide å skrive, for hvis jordmor mener at det bør vurderes å settes igang så må jeg nok forklare det for flere som du sier.

Skrevet

Hei der,

Du trenger ikke forklare noen ting, men dersom du lurer paa hvordan det faktisk foregaar - altsaa prosessen naar man faktisk blir satt i gang og hvordan den kan vaere - saa kan jeg godt svare paa det med min erfaring, jeg ble satt i gang 9 dager over termin forrige gang, grunnet planlagt vaginal setefoedsel (som forresten gikk veldig fint)

Jeg skulle bare til kontroll 7 dager over termin, kom paa sykehuset, de tok masse UL og jeg hadde paa forhaand maalt bekkenet mitt og bestemt meg for setefoedsel, dette visste de og de sjekket leiet til barnet mitt osv, fortsatt sete.

Jeg ble lagt inn en time etterpaa, da de ikke ville la meg gaa saa langt over termin naar vi faktisk hadde en planlagt vagianl setefoedsel i vente.

Sammen med en annen som skulle settes i gang, ble jeg lagt inn paa et rom, tror det var paa foeden, og vi havnet i hver vaar seng etter grundig sjekk av jordmor (og noen studenter). Vi ble gitt en pille hver inn skjeden, med beskjed om at dette fikk vi naa framover hver 6. time. Det ble en lystig men ogsaa heksitk stemning paa det rommet. For vi fikk hver vaar pille til litt ulike tidspunktet, og det skal jo modne hele prosessen og sette i gang rier. Vi fikk begge to litt maserier hver gang vi fikk pillen, det var litt vondt men ikke saa veldig. Saa roet det seg, og stoppet opp paa et vis.

For meg gikk det noe raskere enn for hun andre, og da man skulle til aa gi meg pille nr 5, reagerte kroppen - altsaa 24+ timer etter foerste pille (pille+6timer x 4 blir et doegn) med at vannet braatt gikk. Da var vi i gang og jeg hadde solide rier i 3,5 time.

Saa selv om jeg visste at jeg skulle ha epidural (grunnet setefoedsel som sagt) saa fikk kroppen jobbet ganske godt foer innsettelse av denne og det var nok bra for prosessen stoppet godt opp da epiduralen ble satt. Men pillene virket de, litt sterkere og bedre for hver gang, og de rakk altsaa ikke sette den 5. pillen, da var det som sagt vannavgang, og tempoet etter det var som sagt 3,5 timer med solide rier, saa epidural, og ca 11 t jobb og etter totalt ca 40 timer du, var lille venn ute, blid og glad og nok litt sliten, men kom seg veldig fort. (jeg hadde ingen revning som mange frykter med setefoedsel, men et lite klipp de sikkert kunne spart seg, da jeg presset hodet lett ut paa en siste pressri - men dette spoer du jo strengt tatt ikke om)

Opplevde igangsetting som veldig kontrollert og fredelig, foruten det at man jo setter i gang en prosess hver gang man tar en pille. Ca etter en halvtime reagerer kroppen og man faar som sagt litt maserier. Moette hun andre jeg hadde ligget der med paa barsel noe senere, og hun hadde trengt 6 piller, saa der holdt de paa noe lengre. Dette var hennes 3. barn, mens det var mitt foerste (!) saa min kropp reagerte raskere, noe jeg husker jeg syntes var litt flaks og underlig.

Lykke til uansett hva det blir! Har ogsaa hoert om noen som legges paa drypp, men det har jeg ingen erfaring med.

Skrevet

OK, Nå fikk jeg en smule angst, ja.. setefødsel vaginalt. Tøffing du...

Skrevet

De har veldig godt utstyr (i hvert fall paa store sykehus, jeg foeder paa Rikshospitalet) naa, som kom paa banen ca i 2001, og de har mer og mer erfaring med flere setefoedsler etter at dette "overvaakingsapparatet" ble tatt i bruk, og med paa forhaand maalt bekkeninngang/-utgang, og hoey motivasjon for vaginal foedsel, saa er det ikke noe mer skummelt med dette enn en vaginal hodefoedsel. Man har alltid bakvakt, klar med skalpell fikk jeg vite, og det er jo jordmor som mottar til navlestedet er foedt, og (spesialist-)leger som skrur ut babyen siste del (siden hodet skal ut feil vei og til slutt) og den siste delen gaar veldig raskt og fint. Jeg gjoer med glede dette igjen, grunnet romslig bekken, men venninnen min som hadde setebarn og bare akkurat saa store bekkenmaal som man krever, valgte naturlig nok ks. Vi hadde begge fine foedsler av setebarn, paa hver vaar maate. Saa jeg er ingen toeffing, men bare uinteressert i ks foer jeg virkelig maa. Skal forsoeke uten epidural, men med masse akupunktur og lystgass denne gangen. Tror det skal gaa fint, vil heller ha rask foedsel denne gangen enn helt smertefri. =o) Saa faar vi se, det blir jo aldri som man har tenkt uansett.

Begynner faktisk aa tenke mer og mer paa foedsel, er jo ca bare 15 uker igjen gitt... =o)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...