dritgrei hei hei! Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 I stavanger søker de etter støttekontakter og besøkshjem, fordi det er 500 stk som står i kø for å få litt hjelp. så sier damen på radio: timelønna for en støtekontakt er 111,33 kr timen, men det jobbes for å øke satsene. - Dette er tydeligvis ikke noe man gjør for pengene altså? sier intervjueren - Nei det er det ikke og det skal det heller ikke være, dette er noe som skl gjøres bassert på ønske om å være noe for noen. Jeg kjenner at jeg er drittlei av dugnadstankegangen... - kirken baserer seg på dette - BUA baserer seg på dette - og nå også helsesektor og barnevernstjensetene og ikke nok med det, men de som sitter i styrene for disse frivillighetsgreiene er ikke interreserte i å skaffe penger for å bedre tilbudet heller.... ikke engang en skarve flaskeinnsamling klarer man å stable på beina. Nei vettu hva... dugnaden lenge leve når den bærer frem moden og levedyktig frukt, men å la trengende mennesker gå for lut og kaldt vann fordi, jobben gjøres med hjertet.... shitt jeg lar meg provosere av dette!
Trollmora Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Skjønner hva du mener. Hvis man ønsker flinke folk som yter en ekstra innsats, hva er da galt med å betale dem med noe annet enn lekepenger? At korps og idrettslag samler inn penger er greit nok, men tror ikke det offentlige kommer så lang hvis de mener at merarbeid er noe man gjør bare for å slippe dårlig samvittighet.
dritgrei hei hei! Skrevet 8. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2008 nettopp for tida som trengs, skal jo være mer enn hjelpepleiernes tilmålte 10 minutter... Hva er galt med å betale folk for å gjøre en god jobb... tanken om at man gjlr en bedre jobb uten lønn er helt forskrudd, og jeg kjenner at hele min CV er full av det, og jeg lar meg virkelig provosere av det!
Maud Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Jeg er både enig og uenig kjenner jeg. Det er klart at når man har store problemer med å rekruttere folk, så kan man ikke holde igjen på pengene. Samtidig kjenner jeg på at det kan bli galt å betale for masse også. Både avlastere, støttekontakter og fosterhjem er personer som må brenne litt for det de gjør av den enkle grunn at det er en viktig og krevende jobb. Hvis man rekrutterer folk som gjør det kun for pengene, kan man risikere at det ikke blir bra nok kvalitet i den viktige jobben. Tenker jeg...
dritgrei hei hei! Skrevet 8. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2008 joda, og det der er jo helt klart utgangspunktet for belønningsopplegget, men.... det er ingen kvalitetssikring å ikke betale folk. Jeg tror at mange gode arbeidstakere ville trådt til om det hadde lønt seg å gjøre nytte for seg. Jeg tror ikke at alle som jobber som støttekontakter kun er de suvverent hjertegode, de med ballast og kunnskap, de som virkelig vil dette av idealistiske grunnene. Jeg tro man kan der som i alle andre arbeidsgrupper finne folk som ikke gjør jobben med gode hensikter og slett ikke egentlig vil dette. jeg tror til og med at det kan virke mot sin hensikt å ikke betale ordentlig. Jeg tror nemlig at noen velger å være besøkshjem på grunn av den lille summen penger de får, og fordi det er så stor mangel på hjelpere så kan ikke kommunen drive så streng sensur på disse hjelperne som de kanskje burde.... Nei jeg tror ikke dugnadstankegangen gagner noen... enten så sliter man ut de få som er laget av gull, eller så er man i verste fall prisgitt dem som tar til takke med en skarve krone for å ta seg en tur med en rullestol.... man kan jo alltids ta seg en røyk på veien.... Jeg evt at jeg er frekk nå altså, for det finnes masse flinke fine folk som gjør denne jobben med hjerte, men jeg syns ikke det hadde vært underlig om disse menneskene hadde fått betalt for den jobben de gjør...
Maud Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Du har helt rett! Det er klart at dem som absolutt trenger de skarve pengene ikke nødvendigvis er dem man vil rekruttere. Dette er ikke lett kjenner jeg, men jeg skjønner altså litt hva dama mener. Det du og jeg i hvert fall er enige om er at man ikke skal ta "hvem som helst" fordi ingen vil gjøre denne viktige jobben.
coscos Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Jeg er enig at det begynner å bli mer og mer som baserer seg på dugnad og frivillighet. Men, litt usikker på om jeg synes lønnen bør være en drivkraft for å være støttekontakt og besøkshjem. Har faktisk hørt om flere som blir dette pga. lønnen, fordi da kan kona være hjemme med egne barn også. Det ideelle hadde selvfølgelig vært å ha en høyere lønn slik at man kan knytte til seg de som er genuit interessert, og heller sile ut basert på nøye intervjuer og oppfølging av familiene. Men, tror dessverre at høyere lønn kanskje lokker til seg feil personer. Veldig synd, for de som gjør en god jobb fortjener virkelig å få betalt for det også. Har ikke noen egen erfaring med dette, men vi var vertsfamilie for en utvekslingsstudent ifjor, og jeg har nå engasjert meg i denne organisasjonen som frivillig. Her er det slik at vertsfamilier ikke får betalt for å ta inn en student, og årsaken til dette er at familiene ikke skal profittere på å ha en student boende. Da blir det på feil grunnlag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå