Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Jeg var på barselgruppe i går og da kom det frem at det ikke trengs å koke utstyr. Oppvaskmaskin er godt nok. Det å koke vann til å drikke er også unødvendig. På sykehus hvor jeg bor får baby'ene vann rett fra springen. Dette var ikke jeg klar over.
hamsterpia Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Du må da være klar over at det med drikkevanner gjelder KUN hvis du har kommunalt vann. Her hvor jeg bor har vi egen brønn, og da må vannet kokes før mini kan drikke det. Når det gjelder utstyr forøvrig, så kjører jeg det kun i oppvaskmaskina.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 ...ehh...tror nok jeg uansett vann ville kokt til en liten baby, altså under 4-5 mnd..men, opp til hver enkelt! :-)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Dette er jo veldig avhengig av alder på barnet! Til nyfødte skal flasker o.l. kokes. På barsel på sykehuset kjørte de flasker i oppvaskmaskin - på kokeprogram! Hvis du bor i leilighetskompleks/blokk med felles varmtvannstanker skal du vite at ikke alle holder høy nok temperatur. Faren for oppblomstring av legionellabakterier er derfor tilstede. Andre bakterier trives også. Det er derfor lurt å koke vannet til babyen ihvertfall til den er 6 mnd.
Lykke X 4 Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Dette er ingen regel. Det kommer an på hvor du får vannet fra. Mattilsynet sier følgende om dette: http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2668&navigation2_parentItemId=2668&navigation2_selectedItemId=2678&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=1051&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=11061
Lille`mor & lillebøll Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Da jeg reiste hjem fra sykehuset ble jeg fortalt at det var totalt unødvendig og koke utstyr hver gang! Vaskemaskin eller i oppvaskkummen var like godt.
Barbafin Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Etter Giardia-saken her i Bergen er det ikke tale om at småen får vann fra springen. Da blir det enten kokt vann eller flaskevann.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jeg har kokt selv frem til nå, men har nå sluttet. Vi har kommunalt vann. Selvfølgelig bør en koke dersom en har borehull. En tester vel ikke vannet sitt selv for bakterier? Har en felles varmtvannstank i blokk? Irriterende dersom naboene har brukt opp varmt vannet når du skal dusje da... På sykehuset har de nok en stor tank ja. Og når de gir min lille nyfødte derfra så kan det ikke være så farlig. Det tar ikke lang tid å koke vann uansett, så vi gjør det vi selv føler for.
mamma&urokråka Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Vi koker, for vi har ikke oppvaskmaskin.. (Det står først på handlelista, for nå er mor lei... hehe). Vann til mat koker vi også.. Bare fordi ja.. Vet ikke jeg, trodde vi måtte det. Er jo egentlig veldig greit da, å gjøre det sånn for sikkerhets skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå