Gjest Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Har fått flere kommentarer på dette i det siste på diverse forum i forbindelse med at jeg skal bli lærer og mange synes tydeligvis det er hårreisende at en som sliter litt med rettskrivning skal kunne bli lærer. Først og fremst, jeg blir IKKE allmennlærer! Jeg blir faglærer. Med andre ord skal jeg kun undervise i fag som jeg har eller holder på å ta fagkompetanse i (dvs historie/sosialkunnskap/samfunnsfag, krl/religion og etikk og kunsthistorie og etterhvert; engelsk). Jeg kan altså videre berolige dere alle med at norsk IKKE er ett av disse fagene ;-) Jeg har alt vært endel i skolen, både som vikar og i praksisammenheng og jeg er ærlig mot elevene mine med at jeg har en mild grad av dysleksi og derfor noen ganger skriver ord feil og ber dem være så vennlig å rette på meg om de oppdager dette når jeg skriver på tavlene. Når jeg retter prøver, arbeidsbøker ol eller lager oppgaver osv til dem så benytter jeg meg av word med staveprogram og/eller ordbok slik at det ikke skal være noen skrivefeil i det jeg gir ut til dem. Jeg anser det ikke selv for problematisk at jeg går ut i skolen som lærer til tross for at rettskrivningen min ikke er perfekt så lenge jeg bare holder meg langt unna norskfaget, man kan tross alt være en dyktig lærer selv om man skriver ett og annet ord feil. De tilbakemeldingene jeg har fått fra elevene og øvingslærere er i hvertfall svært postive, både på at jeg har høy faglig kompetanse og at jeg har lett for å komme i kontakt med elevene og ha et variert undervisningsopplegg. Jeg hadde heller aldri valgt et slikt yrke hadde det ikke vært for at det er her jeg føler jeg hører hjemme og faktisk er dyktig i det jeg gjør. Sånn, måtte bare få det ut :-)
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 Takk for opplysningen. Heldige meg nå vet jeg det...
Gjest Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Ja ikke sant, så slipper du og dine medanonyme å føle stor gru hver gang dere leser ett feilskrevet ord fra meg og tenker på at jeg skal jo bli lærer og hvordan skal dette gå?!?
Gjest Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Helt enig Alva )) Veldig mange dømmende personer her inne! Sier jo veldig MYE av de personene som tror de faktisk er mer inteligente bare pga at de skriver mer rett enn andre. Hehehehe jeg er så glad jeg klarer å se andre verdier i mennesker enn å være så naiv. Tipper du blir en kjempe god lærer!!!! heldig de elevene som treffer på deg og tørr da kanskje å være åpne og ærlige siden du går fremfor som et godt og ærlig eksempel:o9 Jeg har mye større respekt for de med dyseleksi enn de som faktisk dømmer de med lese og skriveprob. Jeg skriver forøvrig mye feil selv, men er også klar over det pga at jeg har det litt travelt av og til og gidder ikke rette opp. Men har også en del skrivefeil som jeg ikke altid klarer å se selv. Men folk forstår da hva jeg mener om de vil ) Lykke til:o) Flott det finnes mennesker som ikke er like trangsynte og håven som visse andre her inne!
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Jeg hadde en lærer på vgs som hadde ganske kraftig dysleksi faktisk. Vi fikk oss en god latter innimellom når hun skrev på tavla, men det gikk ikke utover det vi skulle lære. Hun var der for å undervise i fag, ikke forskjellen på og/å Noen ganger sa vi fra om feilen, andre ganger lot vi det bare være. overhodet ikke noe som helst problem Så bare drit i dem som skal kommentere skrivingen din hele tide Alva, du kommer nok til å bli en topp lærer uansett
Gjest Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Takker for det :-) Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, men blir litt oppgitt på at noen hele tiden må kommentere dette, da er det mange deler av læreryrket de ikke har skjønt helt.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Ingen lærer er da veil feilfri, dysleksi eller ei:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå