Gå til innhold

ja, da var det konfirmasjonstid.......(litt lang..)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde ikke det skulle bli nødvendig å måtte skrive et sånt innlegg, men det ble det jo...

Altså, saken er den at jeg er gift med min mann, vi har et barn+ ett på vei. Han har en sønn på snart 7.Denne sønnen har en mor, min manns ekskone(de rakk å være gift ett år, et år hun var utro mot han omtrent hele tiden). Dette ble mye snakk om både i min manns familie og bygda rundt, hun var ikke så veldig diskret. Tilslutt flyttet hun fra han og inn sammen med den andre mannen...

Hun har til tider vært noe vanskelig siden jeg kom inn i bildet: smilende og falsk ene øyeblikket for så å ringe min mann etterpå og si sånt som: "hun får ikke være alene med sønnen(dette var etter 3 års stemorstilværelse) og hun har vært mye aktiv i bygdas sladremiljø, det har vært mange bruduljer, men sånn i snitt har samarbeidet mellom dem og oss fungert på et vis.

 

Nå er det sånn at min mann har en søster som har tre barn, hvor hun er gudmor til den midterste. Nå skal den største konfirmeres om en måned. De to eldste har vært hos eksen ca en gang i halvåret og ridd, innimellom...

 

I går fikk vi vite at den eldste har invitert henne i konfirmasjonen, helt ut av det blå. Vi har ikke fått høre noen ting om at dette var tanken, før hans eks ringte og sa hun var invitert. "ville vi syns det var rart hvis hun ble med?"

Min mann sa at det var niesens dag, og hvis hun ville det slik måtte det bare bli slik, men han syntest det hørtest veldig rart ut. Og han tror og hun tenker på å dra for å irritere meg....

Personlig vet jeg ikke om jeg klarer en heeel dag med henne som "innblandet" i hele greie. Hun er jo liksom ute av den familien, og det er egentlig ingen som vil ha henne der, bortsett fra hun som skal konfirmeres. Hun er jo forsåvidt uskyldsren og tenker nok ikke så langt... Hadde virkelig gledet meg, men nå bare gruer jeg meg, og føler meg fanget av min ulyst og konfirmantens ve og vel. Dette er jo hennes dag og jeg kan bare ikke ødelegge den. Det samme tenker min mann, men han har tenkt å ringe søsteren sin og si det var lite gjennomtenkt, og ikke engang si fra...

 

 

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at min mann hadde bedt eksen sin om å takke nei til invitasjonen. Han hadde nok også tatt en prat med sin søster, og sagt han var opprørt over dette. Ingen ønsker vel å ha eksene sine hengende igjen etter seg :-/

 

 

Men hadde hun ikke takket nei, så ville jeg bare gått og oversett henne totalt. Jeg hadde bedt min svigerinne om å plassere oss veeeldig langt vekk fra henne når vi skulle sitte til bords. Og antakelig ville jeg automatisk ha trukket meg mer og mer vekk (følelsesmessig) fra både min svigerinne og niese (konfirmanten).

Skrevet

Jeg synes du skal legge disse problemene til side for denne dagen. Niesen har bedt de som er viktig for henne i sin konfirmasjon, og at gjestene er uvenner er i utgangspunktet ikke hennes problem. Det blir hennes problem hvis dere ikke klarer å oppføre dere i konfirmasjonen.

 

Vi har en slik type konflik i min familie også (svoger som ikke går overens med svigermor i det hele tatt) Jeg inviterer alltid begge to, så får de finne ut av dette selv. Svigermor blir like sint hver gang fordi jeg inviterer han, men som jeg sier: jeg nekter å gjøre dette til mitt problem. At de kranger er kun deres eget problem som de ikke har rett til å overføre til andre.

 

Så svelg noen kameler, og gå i konfirmasjonen, og selvfølgelig skal X`n hans også komme hvis det er en viktig person i din nieses liv.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt ubehaget du føler i forhold til konfirmasjonen. Det høres ut som eksen til din mann er alt annet enn OK å ha med å gjøre. Dersom jeg forstår dette riktig, så er eksen til din mann også gudmor til konfirmanten. Så det er litt av dilemma for søsteren til din mann. Jeg syns ikke det er riktig å klandre henne. "Til lags åt alle kan ingen gjera osv". Hun har nok tenkt mye på det siden hun ringte dere og fortalte om det. For å snu litt på det. Det ville nok kanskje v'ære veldig rart å ikke invitere konfirmantens gudmor på konfirmasjonsdagen. I alle fall så lenge konfirmanten ønsker det slik. Dette har nok vært hovedargumentet for din svigerinne også.

 

Jeg står for så vidt litt oppi samme greien om noen år. Mine ekssvigers kunne hatt adressen sitt på et varmt sted for å si det slik. Gjett hvem som er gudmor til ene dattera mi:-( Tror ikke det blir et så hyggelig selskap for meg, får hjertebank bare ved tanken.

 

Vi er nok mange som må tåle selskaper som vi helst skulle være foruten. Det handler vel om plikt og det vi gjør for andre. Jeg prøver å tenke det er bare noen få dager i livet dette handler om. Alle de andre dagene skal jeg storkose meg!!! Ser jo at den samme problematikken vil dukke opp når barna mine gifter seg osv.

 

Ikke tenk så mye på det. Bare ta dagen når det er der og hold avstand til henne, slik at du kanskje får det litt hyggelig innimellom. Tenker det må være veldig rart for eksen til din mann å komme dit når hun egentlig ikke er ønsket. Det må jo skinne litt igjennom. Lykke til!

 

 

 

 

Skrevet

Jeg har også en veldig tilstedeværende eks av min mann, som til og med har dukket opp på fester hos svigerinna mi. Og tantebarna mine kaller eksen fremdeles for tante, selv om jeg kom inn i bildet da de var 6 og 8 år. Da hadde det vært slutt mellom henne og mannen min i 2 1/2 år. Så jeg vet litt om hvor såre disse følelsene kan være.

 

Til å begynne med følte jeg det veldig sårt, at tanteungene mine kaller eksen tante, og ikke meg. For de var jo liksom ikke så store da jeg kom inn i bildet. Og jeg syntes det ble litt mye av denne eksen, som blant annet kom med blomster til svigermor i jula. Men når jeg fikk tenkt meg om, kom jeg frem til at det er jo egentlig bare helt supert at ting kan fungere så bra etter et brudd. Hun har dessuten et godt samarbeid med mannen min, og jeg kunne aldri tenke meg å ødelegge den gode dialogen hele familien hans har med henne.

 

Som stemødre tror jeg vi må være litt realistiske. At det blir slutt mellom et par, gjør jo ikke at svigerforeldre og "svigersøsken" plutselig slutter å bry seg om den andre personen. Tanteunger har jo ofte levd i den troen at "filletante" er en fullverdig tante, og knyttet seg like mye til henne som til onkel. Og man kan jo ikke da forvente at de bare skal glemme alle gode opplevelser de har hatt sammen med tanta, pga at en ny har tatt over rollen.

 

Jeg synes din manns eks har opptrådd veldig korrekt her, og at det var fair av henne å si fra til dere om at hun var invitert. Hun er helt sikkert veldig glad i denne jenta, har kanskje engasjert seg mye mer i henne enn du (at de fremdeles holder kontakten, tyder jo nettopp på at dette), og ønsker kanskje veldig å kunne gå i denne konfirmasjonen. Likevel setter hun sitt eget ønske til side, og kaster ballen over til dere. Dette synes jeg faktisk dere bør gi henne kred for.

 

Selv hadde jeg aldri "nektet" eksen hans å komme i konfirmasjonen, selv om jeg personlig hadde trivdes bedre om hun ikke var der. Men kanskje tenker du helt annerledes enn meg.

Skrevet

det som er problematisk er jo at hun har egentlig ikke vært en del av den familiens liv de årene, annet enn en og annen ridetur+ julegaver... Det kom så helt ut av det blå at både jeg og mannen min sitter og tenker at dette er litt surrealistisk.

 

Vil selvfølgelig ikke gjøre noe ut av det hvis det blir slik, men håper hun eksen tar til vett. Som mannen min sa er det jo hun som dummer seg ut, og en dag må nok sannheten kommer for en dag hos den yngre garde også..dette med utroskapen (forøvrig gjort på en usmakelig måte etter hva jeg har hørt) var visst noe hele bygda snakket om, tror ikke noen har glemt det nei...

Skrevet

En liten misforståelse: Hun er gudmor til lillesøsteren til konfirmanten...

Skrevet

Jo det er mye sant som du sier her.. en bør være litt overbærende. Men sånn som det stiller seg her, desverre, har det vært mye vonde følelser og hendelser opp igjennom årene. De har ikke hatt så mye annen kontakt enn at de har vært og ridd. Min mann sier at det er den eneste grunnen til at de har kontakt, konfirmanten er veldig hestegærn.

Ellers har jeg engasjert meg veldig i mine nye tantebarn..

Skrevet

Hør her.. jeg skjønner at dette er ubehagelig for både deg og din mann.

Men... det er ikke noe du får gjort med det. Det er komfirmantens dag, og det er det som er det vesentlige.

 

Gå i selskapet med hodet hevet, vit at det er du som er din manns kjærlighet og at exen hans er et tilbakelagt kapittel som selv må ta ansvar for sine (pinlige?) handlinger. Ha det hyggelig med de andre gjestene og bestem deg på forhånd for at du skal hygge deg. Snakker hun til deg så svar hyggelig og høflig. Med andre ord; vær den voksne, selvsikre som ikke lar seg affisere av det ubehagelige i situasjonen. Med litt selvkontroll kan du "dytte" de ubehagelige følelsene unna og faktisk hygge deg. Ikke la hennes dårlige oppførsel fra tidligere ødelegge dagen for deg, da lar du jo henne påvirke livet ditt. Du kan selv til en viss grad sette grenser for i hvilken grad hun kan påvirke sinnstilstanden din. Ta kontroll!!!

 

Lykke til :0)

Skrevet

Tusen takk for gode råd! :)

 

Jeg får gjøre det beste ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...