Gå til innhold

Rentefradrag på lån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si hvem som får rentefradragene? Er samboeren min som har fått fradraget... vil det bli noe forandring om vi flytter dem over på meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det samme skjedde hos oss, lånet står på begge, men alt var ført på han, selv om de hadde delt ligningsverdien på boligen mellom oss..

Jeg fikk beskjed om at det var det beste, siden han tjener mer enn meg. Så lenge dere har felles økonomi da :-)

Og så lenge du ikke har fått restskatt eller blir sittende med positiv formue...

Skrevet

Jeg har tjent ca 100 000 mer enn samboeren min, ville vi fått større fradrag hvis det ble ført på meg da? Jada, vi ha felles økonomi, så vi vil egentlig bare ha igjen mest mulig, det er det samme hvem som får fradragene egentlig! ;)

Jeg måtte betale formueskatt, men det er ikke så mye at det spiller noen rolle...

Skrevet

Vi deler på rentefradrag, huslånet osv på selvangivelsen. Jeg tjener mer enn han og vi har felles økonomi, men fant ut at det funket best for oss.

Skrevet

Om du står med halvparten av lånet, så skal jo du selvfølgelig ha halvparten av rentefradragene også. Det er jo en selvfølge. Men dere må ordne med dette på selvangivelsen selv, men det er jo bare å regne ut og endre. Og ligningsverdien på boligen må jo også deles på. Det er jo derfor vi får selvangivelsen for gjennomgang for å gjøre slike endringer.

Skrevet

De har forresten bare ført lånet på han, men vi har lånet sammen... Kan jeg endre som jeg vil på dette her? Kan jeg f.eks. føre hele lånet og hele rentefradraget over på meg? Eller må vi ta halvparten hver? Eventuelt kan jeg få hele rentefradraget, og fortsatt la hele lånet på han? :P

Skrevet

Dette kan dere stort sett endre på som dere vil. Det som det kan få betydning for er om du får hele rentefradraget og han da har så lite fradrag og god lønn at det blir beregnet toppskatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...