Gå til innhold

noen her som jobber på avdeling for demente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva består arbeidet deres i? Jeg begynner på mandag, på skjermet avdeling for demente.. Hva kan jeg forvente meg? Jeg har ingen arb erfaring av lignende sort...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma jobber på en lignende avdeling. Hun forteller at hverdagen består mye i å lære ting på nytt - hver dag. For pasientene altså :) Det er en veldig dynamisk jobb, og veldig utfordrende siden man til en hver tid må tilrettelegge og tilpasse hverdagslige gjøremål og oppgaver forskjellig fra bruker til bruker - fra dag til dag.

Er det noe spesielt du lurer på?

Skrevet

jeg jobba der før jeg gikk ut i perm. jeg syns det var en psykisk krevede jobb. men gir veldig mye da:D

en vanlig dag består av personlig stell, mat, samtale ( om ikke så veldig sammenhengende og logisk alltid)

kommer jo litt an på hvordan pasientene/beboerne er.

Lykke til i ny jobb!

Skrevet

Jobber ikke der nå, men har jobbet helger og ferier ved skjermet demensenhet før.

Mye stell og tilrettelegging i stell, altså forklare at først vasker vi ansiktet, her er klut og håndkle osv. Også evnt. overtaling til personlig hygiene. Ikke lett å få til når pas. sier hun har vasket seg og du vet f.eks. at hun er inkontinent, MÅ vaskes nedentil for å unngå urinveisinfeksjon og at hun ALDRI vasker seg.

Hjelp og tilrettelegging i matsituasjoner

Roe urolige pasienter med ulike vrangforestillinger. F.eks. at de MÅ hjem fordi de har små barn alene hjemme, syke foreldre som må passes og slikt.

På den avd. jeg jobbet var det dårlig bemanning, som overalt ellers i helsevesenet :-) , så det ble lite aktivisering av pasientene. Evnt. litt vaffelsteking, avislesing og kanskje en tur ut på noen av de friskeste pasientene om sommeren.

Dette er i allefall det som det var mest av, som jeg husker i farten. Ellers kontakt med pårørende, medisiner, sengeskift og alt som ellers er på et sykehjem.

Lykke til på mandag. Håper du trives. Det gjorde jeg. Kjekt med litt tålmodighet :-)

Skrevet

Å skape trygghet og gode rammer rundt beboerne, ivareta beboer og pårørende. Mye av dagene går med til å gjenta samme ting veldig mange ganger, hjelpe dem med stell og påkledning. Mange demente har en tendens til å kle på seg utrolig mange lag med klær, og de klarer ikke alltid å ivareta sin personlig hygiene. Viktig å ikke ta fra dem deres egen evne til å stelle seg selv, men rettlede dem på en måte som gjør at de føler de har mestret det selv. Ellers er det aktivisering, sang og musikk er de ofte glade i. Hjelp til toalettbesøk. Hjelp til å tilrettelegge matsituasjonen. Ofte blir demente personer en god del passivisert når de kommer på institusjon, mens matlysten øker. På den måten kommer de inn i en vond sirkel med økende overvekt og dermed mister de etter evnen til å opprettholde gangfunksjonen. Noen demente er veldig trivelige og være i lag med,mens andre er mer krevende. Viktig å se hver enkelt person. Lykke til. Du vil nok møte mange frustrasjoner, men samtidig gir det deg mye som person å få jobbe med mennesker som trenger deg.

Skrevet

Takk alle sammen =) Jeg har bare fått ekstrajobb, ved siden av studiene mine i sykepleie, men tror det kan være godt med litt arbeidserfaring =) Lurte ikke på noe spesielt, aner jo ikke som sagt hva jeg skal forvente meg.. men takk, nå vet jeg litt =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...