lklk Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Er litt tom i hodet i kveld. Men jeg er sykemeldt 50% de neste to ukene. Hvor mange timer jobber jeg da? Halvparten av 40 eller 37,5 timer? Planen var å jobbe halv dag, men noen dager full tid. Hva med lunsjpause på de halve dagene, det har jeg vel ikke krav på? Noen som kan dette?
3 blå Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Du deler vel stillingen din på to? Jeg var i en periode 50% sykemeldt og hadde 75% stilling. Vi tok dag for dag og delte timene på to. Hadde vel igrunnen ikke krav på matpause, men det hendte jeg tok meg et kvarter. Kommer vel litt an på hvilken jobb du har.
hamsterpia Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Hvis du jobber 5 timer eller mer pr dag, har du krav på 1/2 times lunsjpause. Jobber du under 5 timer har du ikke krav på det. Sånn er i allefall reglene i kommunen.
Arb.ledig husmor Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Du tar 37,5 og deler på 2... Du skal da jobbe 18 timer og 45 minutt i uka... Da eg var sjukemeldt 50% jobbet eg man, ons og fre ene uka og tirs og tors andre uka... (fullt)
___ Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Hva er din normaluke da? Om du har normaluke på 40 timer, som vi i jordbruket har om sommeren for eksempel, så er det det du tar utgangspunkt i, om du normalt jobber 37,5 t tar du utgangspunkt i det. Når det gjelder spisepause er det avhengi av om du har betalt eller ubetalt pause. Har du betalt pause må du stå til rådighet for bedriften i pausen og jeg tror ikke du har krav på spisepause om du jobber 4 timer eller mindre en dag. Om pausen er uten lønn har det ingen betydning om du vil ta pause eller ikke. Da regnes den likevel ikke med i arbeidstiden.
___ Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Det stemmer ikke. I følge arbeidsmiljøloven har du krav på pause om du jobber mer enn 5 1/2 time, men du har ikke krav på lang pause. Først hvis du jobber mer enn 8 1/2 time har du krav på 30 minutter. Noen arbeidsavtaler eller tariffavtaler har selvfølgelig regler om lengre pauser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå