mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 og hun gjorde jo de vanlige undersøkelsene. Alt så helt normalt ut.Hun målte sf målet og det var høyt. Hun mente at min lille prinsesse kom til å bli større enn gullgutten min var da han ble født. Hun kom i alle fall til å bli 2-300 gr større. Hun understrekte jo også at dette kun var ut fra sf målet og mente at det var nødvendig å sende meg på en ul for å finne ut om det evt bare er mye fostervann,stor morkake og slike ting. Likte ikke helt denne beskjeden,gullgutten var 4580 når han ble født og jeg kan altå regne med en en jente på 4700-4800 det er jo på grensen til at de begynner å tenke på ks. Dette er ikke noe jeg ønsker,da jeg hadde en slik god fødselsopplevelse sist og har i bunn og grunn gledet meg til dette igjen. Nå må jeg snakke med legen om ul i uke 32 for å finne ut hvor stor jenta mi blir ved termin.Huff,synes ikke det var noe kjekt. Prøver å ikke ta sorgene på forskudd,men tankene er der jo.
Sauen Shaun Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Kan jo gå greit å føde en så stor unge også, det er jo så individuelt, men skjønnerabsolutt tankegangen din. Mange har høyt sf-mål uten at babyen er stor, så det kan jo hende det gjelder deg også. Er det en grunn til at du får store barn el er det normalt for deg?
jaja.. Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Uffda. Skjønnar jo at du vert litt bekymra. Eg ville og ha grua meg til keisersnitt viss eg vart forespegla at det kanskje vart nødvendig. Dette fordi eg har hatt to flotte fødselsopplevingar før, men ikkje ks. Men dei fleste som har tatt ks seier jo at det er supert det og. Så da er det kanskje ikkje så ille? Og det er heller ikkje sikkert at du treng ks. Det ordnar seg sikkert skal du sjå
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2008 Jenta mi var 3480 og 50 cm så hun var jo ikke stor da. Gutten min som sagt var 5480 og 54 cm. Hvorfor vet jeg ikke,passer meg også for sukker,pga er redd for store barn. Samboer var stor da han ble født,større en gutten min faktisk,selv var jeg 4000 og 50 cm så om det har noe med to store ved fødsel,i sær min samboer da,får store barn,jeg aner ikke. Samboer er jo 192 cm nå,så han er jo høy, selv er jeg 169 ikke spesielt høy,men ikke lav heller. Vet ikke om det har noe å si jeg.Noen som vet?
Sauen Shaun Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 De sier jo at arv har noe å si. Dersom mor og far var store ved fødsel blir som regel barna det også. jeg var ikke så stor ved fødselen ,men det var far og nr 2 ble 3950gram, så jeg må si jeg er litt spent denne gangen jeg også .Førstemann hadde vekstavvik og var liten, så han kan jeg ikke "telle" med. Keisersnitt har jeg tatt og det kan absolutt være en fin opplevelse det også, så det må du ikke bekymre deg for. Men det går helt sikkert bra. også får du se den lille en gang til ved ultralyd da:)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2008 Ja,de sier jo at du kan i alle fall få en fin opplevelse ved fødsel hvis det er planlagt ks,men det er ikke bare det,jeg liker ikke sykehus og får jeg ks,må jeg jo være der i fem dager. Men nå skal jeg være positiv å ikke ta sorgene på forskudd. Folk sier jo det om meg at jeg flinkt til å ta det som kommer når det kommer,men tankene går jo litt i dag da,men roer seg nok etterhvert så får se hva ul i uke 32 sier.
piami Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Skjønner at du er bekymret ja... Personlig tror jeg at din fødselsvekt og fødselsvekten til dine evnt søsken og andre barn av kvinner i din familie er et bedre mål en samboeren din. I min familie er det normalt med små barn. Min mor har fått 4 barn min tante tre osv og det største barnet som er født i vår familie er min niese på 3400g. Min første var 2780. Jeg er som deg 169 og mannen min er 190. Når jeg skulle ha nr to trodde lenge legene at jeg kom til å få et stort barn, Ble kalt inn til ul 4 ganger for å måle. De målte alt fra 3500 til 4500. Jeg sa at jeg ikke trodde dette kunne være riktig pga sånn og sånn og så fikk jeg ei jente på 3250... Mannen min var tvilling og ble født 6 uker før og de var begge over 2800g. God fødselsvekt på tidligfødte tvillinger. Søsteren deres var 4500g. Derfor min lille teori.
Rorrimamma Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Meg og mine 4 søsken var alle mellom 5,5kg - 6 kg når vi ble født, og alle ble født på normal fødsel, uten ks
NormaJean Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 ai ai ai, det høres stort ut ja..... får litt vondt nedentil bare ved tanken, he he selv er jeg førstegangsfødende, veide 4.5kg selv, sambo og HELE hans familie, (far, onkler, bestefar) var alle mellom 4.6 og 5.2. Håper ikke disse tingene er arvelig;) blir spennende å høre hva de sier til deg på UL i uke 32.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. april 2008 Jeg fødte jo gutten min enkelt og greit,så jeg håper at jeg slipper ks i alle fall,men så er det det at får jeg en veldig stor unge,så får jeg heller ikke være på fødelofte,noe jeg også kommer til å misslike,men,men det er jo bedre enn å ta ks i alle fall.
Rorrimamma Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 min sønn var 4350 (en liten skjønn plugg på bare 50 cm) når han ble født. de sier neste blir større, så jeg skal på ny UL i uke 38 for å planlegg fødsel. skummelt......
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 7. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2008 Ja,det er litt skumelt,men vi er da heldige som har ul,som kan gi oss en pekepinn på hvor stort barnet blir da.
79fia Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg. Min første var 4250 og 54cm, og den andre 4600 og 56cm. Jeg og mine søsken har alle vært rundt 4,5kg. Jordmor har sagt at fødselsvekt som regel har sammenheng med arv fra moren. Lege og jordmor mener denne godt kan tenkes å bli litt større. Men så lenge jeg har født store barn før, så har de liksom kjørt opp løypa.. Kommer til å gå helt fint sier de, og jeg er ikke bekymret for dette.. LITT mer bekymret for at poden skal legge seg på tvers rett før termin, sånn som med sistemann...
Miss Misantrop Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 Ganske flott at vi nå kan se hvor stort et barn skal bli!! Min mor er revisor og jeg kom i midten av februar, en travel måned for revisorer. Min mor gikk til legen etter 41 uker og lurte på om babyen skulle komme snart, legen sa at babyer kommer når de kommer. Mamman min gikk tilbake til jobb. Da hun var 44 + 4 dro hun tilbake til legen og spurte om dette virkelig var normalt. Da kuttet de meg selvfølgelig ut av hennes mage i på samme time. Da var jeg 5,5 kg. Da jeg to år senere skulle få en søster ble keisersnitt bestillt på første kontroll. Jeg skal ha keisersnitt fordi jeg har for trangt bekken. Tror det blir helt fint også!! Gleder meg til å hilse på den lille vennen min.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 8. april 2008 Ja,jm sa jo ikke at jeg måtte ta ks,men hvis det viser seg at barnet blir større enn 4800 så måtte dette vuderes.Vi får se,får snakke med legen og høre hva hun sier. Tror nok at ks snitt kan være en fin opplevelse i alle fall hvis den er planlagt da,blir nok litt mer stressende hvis det blir akutt.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #16 Skrevet 8. april 2008 Skjønner godt at dette ikke var noen hyggelig beskjed,og klart blir man litt bekymret... Men prøv å ikke ta sorgene på forskudd. Hvordan traff de da de anntok ca.vekten til forrige mann da? På meg bommet de så det sang,og jeg ble veldig irritert for at de i det hele tatt hadde sagt noe om det,da det var dager med unødvendig bekymring. Guttene har riktignok ikke vært så store som din var,men på kontroll sa de at førstemann ville være godt over 4kg. Og som førstegangsfødene ble jeg engstelig og syns dette hørtes veldig mye ut! Men da han kom var han ikke mer enn 3700g. Med andremann sa de han ville være på godt over 4,5kg og da fikk jeg selvfølgelig like hetta,men roet meg fort da jeg tenkte på hvor feil de tok med han andre. Da han ble født var han 3940g. Og vet de det ikke mer sikkert enn som så,kan de like gjerne holde kjeft om det tenker jeg,og heller ta flere nøyaktige undersøkelser før de uttaler seg?! Er jo noe med beskjedene man får fra jm og lege i denne tiden,man stoler jo veldig på de! Lykke til:)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 8. april 2008 Jenta mi sa de kom til å bli 3500gr med fødsel,hun ble 3480 gr så mer nøyaktig går det vel ikke ann å si. Gutten min sa de ville være i overkant av 4000gr,jeg gikk 6 dager over,så om han "bare" hadde vært 4000 på termindato,er det jo ingen som kan si noe om.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Da har de kanskje fått bedre utstyr til å beregnet det på 4-5år;) Mine kom 15 og 13 dager over termin... Andremann var 54cm lang,så det kan jo være derfor de misset litt...
elin og gutta;) Skrevet 8. april 2008 #19 Skrevet 8. april 2008 skjønner godt at du blir bekymret....og tenker ks.... legen tror jeg har svangerskapsdiabetes(skal ta test til uken) og da blir det vekstkontroller fordi det er mulig babyen blir veldig stor.... jeg og blir litt svett av tanken på å skulle føde en veldig stor unge....
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 8. april 2008 #20 Skrevet 8. april 2008 At noen sier at barn nr 1 er minst og at de bare blir større er ikke sant. Har flere venninner som har fått det største som førstegangsfødende. Eg har 2 jenter fra før, første var 4140, andre var 3720, begge var 49 lang:)
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 8. april 2008 #21 Skrevet 8. april 2008 Mitt råd til dere som ikke har født enda, ikke fokuser så mye på størrelsen til barnet. Det trenger faktisk ikke ha så mye å si. Om det da ikke er snakk om ekstremt store barn seff.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 8. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 8. april 2008 Enig med deg i det frøkendings,det kan gå veldig godt å føde store barn,hvis bare bekkene er stort nok til det,noe de jo vil undersøke,da jeg fødte gutten min gikk det jo veldig greit,men det er jo som jm sier,en plass går grensen,hvor er min?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå