Gjest Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Høres ut som du hadde litt peiling på skatt og slik, kan du forklare meg noe tror du? Jeg begynner (forhåpentligvis) i jobb til høsten, er student nå. Dvs at jeg "bare" rekker å tjene inn ca 90 000 kr før året er omme og jeg har jo da tenkt at neste år, altså 2009, så må vi huske på at da får jeg veldig lite utbetalt i feriepenger måneden i forhold til vanlig lønn siden jeg da vil få ca 10 000 kr. Men i et annet innlegg her så forklarte du noe om at man kan få skatt av feriepenger det første året med dette, et opptjeningsår(?) for deretter å ikke skatte på feriepengene fordi de da er skattet på året før (slik som det normalt er). Vil det da si at jeg faktisk kan be om/har krav på normal lønn den mnd feriepengene skulle kommet neste år? Med normal skatt da, det skjønte jeg jo, men det vil jo uansett være mye mer enn bare 10 000 kr da... er, eller blir, lærer om det har noe å si, vet de har litt rare regler av og til.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Peil og peil:p Det er om du får feriepengene utbetalt samme året som du har jobbet for dem du må skatte av dem. Altså dersom du tar dem ut i feks desember. Venter du til januar derimot får du de utbetalt på normal måte. Når det kommer til lønn den mnd vil jeg ikke tro du har krav på det dessverre, man må jo ta ut x uker ferie (nå gir jo de seg selv i skolen) og da vil man ha to alternativer, som arbeidsgiver normalt har valgt for deg, enten lønn på normalt vis hele året, også ferien, eller feriepenger. (hvorav feriepenger klart er det som lønner seg for normale arbeidstakere) Så dessverre vil nok feriepengemåneden neste år bli litt snau dersom du ikke får igjen godt på skatten...
Gjest Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Blir nok snaut ja, men det var vi forberedt på da, bare ble litt forvirret av det andre innlegget så da måtte jeg bare spørre :-) Takk skal du ha for tid!
Pysa Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 så man kan få vanlig lønn, hvis man ikke har tjent opp nok feriepenger? det hadde vært bra, du.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Pysa; som jeg skrev er jo dette noe arbeidsplassen i såfall har valgt og man vil ikke da få feriepenger året etterpå heller, men vanlig lønn for ferien... Aldri feriepenger... Kun valig, kjedelig lønn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå