Gjest Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=3553 Jaja...
Gjest Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Fysj, jaja, godt det er stavekontroll på dataen....
Gjest Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Godt jeg ikke er alene:o) Ble du også overrasket over svarene?
Mamman til Mari Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Huff, surra med de formene der begge ordene var tillatt...
Monajenten Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Jeg er vanligvis utrolig god på rettskriving, men fikk bare 7 av 10 rette. Hadde feil på shampo'en (riktig er sjampo) og på to stk hvor begge deler var tillatt. Det var jo bare helt høl i huet;-)
Gjest Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Ja, der begge to var tillat. Er nok noen regler som er endret siden jeg gikk på skolen... Var egentlig ganske flink i rettskriving
3xmamma Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Oi, og jeg som satt å var så sikker på meg selv...Huff :/
TurboPrinsessen:-) Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Uff, jeg som trodde jeg gjorde det så bra,.. *flau*...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Bommet på et par av de hvor begge var tillatt da jeg automatisk trykket i vei på slik jeg skriver det. + shampo'en.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Måtte jo bare prøve. Jeg fikk 10 av 10 riktige, men må innrømme at jeg stusset litt på ressurs... Var ikke helt sikker på om begge formene kunne brukes.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Haha...dritbra...var jo feil i fasiten der!
Gjest dagdrømmer Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 tror aldri jeg har vært borti verken tunell eller resurs jeg nei...
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 7. april 2008 #15 Skrevet 7. april 2008 Spørsmål 8 er jo: Hvordan staves ordet? Og det rette er at man kan skrive både konstantere og konstatere, men det betyr ikke det samme.
rosa og en blå Skrevet 7. april 2008 #16 Skrevet 7. april 2008 2 rette' *hahahaha ler meg i hel av meg sjøl*
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 7. april 2008 #18 Skrevet 7. april 2008 Det vet jeg faktisk ikke! Men det er en bøyningsform til konstant, og står ikke i infinitiv, så da kan vel de som lagde quizen si at det var feil om valgte det alternativet. Men uansett så staves jo det ordet konstantere!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 7. april 2008 #19 Skrevet 7. april 2008 En bøyningsform _av_ konstant.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 7. april 2008 #21 Skrevet 7. april 2008 Haha...her var det faktisk snakk om adjektivet konstant! Men skjønner at det jeg skreiv kunne feiltolkes som om det var et verb, men poenget mitt var altså at det jo ikke stod i infinitiv (for det går jo ikke an), og på quizen så var spørsmålene om hvordan bøyningsformene av verb formulert slik at verbet som var utgangspunktet stod der i infinitiv.
Gjest Skrevet 7. april 2008 #22 Skrevet 7. april 2008 Er konstant et adjektiv? Det må da isåfall kunne være både et subjektiv og et adjektiv?
happybirthday Skrevet 7. april 2008 #23 Skrevet 7. april 2008 Med fare for å virke pirkete. Den forklaringen din synes jeg virker litt snål. Det heter jo "å konstatere", ikke "å konstantere". Å konstatere betyr jo å bekrefte, stadfeste, se Caplex: http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9319116 Prøver du å søke på "konstantere" i Caplex, får du 0 treff. (Hvis du derimot prøver å søke på google, får du mange svar, fordi du får treff for alle de som skriver konstatere feil. Men hvis vi følger tankegangen din, og sier at du har rett at det skal kunne gå an å bruke begge deler. Hva mener du egentlig at "konstantere" ikke står i infinitiv? Hvis det i det hele tatt er noe som heter det, hvilket jeg ikke tror, så er det definitivt infinitiv det står i. Verb-bøyingen er jo som følgende i denne rekkefølgen: infinitiv - presens - preteritum - perfektum - pluskvamperfektum - 1.kondisjonalis - 2.kondisjonalis - og så husker jeg ikke hva det videre. Synes hele forklaringen din ikke henger helt på greip ang. dette ordet. Konstant er såvidt jeg husker et adjektiv., og betyr "varig", "uforandelig", jmf Caplex. Men mulig jeg tar feil, selv om jeg er 99 % sikker på min sak. Var ganske stødig i norsk grammatikk og rettskrivning, må jeg få lov å si. Men nå skal det sies at norsk rettskrivning har gjennomgått en revolusjon siden min barnelærdom, så jeg tar selvsagt et lite forbehold.
happybirthday Skrevet 7. april 2008 #24 Skrevet 7. april 2008 Hmm, hva er et subjektiv, Merrily? *kverrulere, kverrulere* he-he. Har hørt om subjekt og objekt når man analyserte setningsbygging, men aldri om subjektiv. Derimot kan man bruke begrepet "subjektiv" for å beskrive at det kommer an på øynene som ser (ikke godt eksempel, men kommer ikke på annet i farten for å beskrive det)
Gjest Skrevet 7. april 2008 #25 Skrevet 7. april 2008 Du har helt rett, gikk temmelig i surr for meg der, gitt:-) *Gliser* Substantiv var selvsagt ordet jeg forsøkte meg på...hehe- men har skjønt på deg at det kun er snakk om et adjektiv her?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå