Gå til innhold

"Ressurssterke" navn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Debatten om hvilke navn som er "ressurssterke" og hvilke som absolutt ikke er det er jo en gjenganger. Hvilke jentenavn vil dere si er eksempler på ressurssterke navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teit teit teit.

Men så er jeg åndssvak da.

 

Latterlig å kalle noen navn for ressurssterke eller -svake.

Kjenner folk som heter alt mulig i øst, vest, nord og sør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si. Jeg kjenner mange med såkalte "pinglenavn" som er utrolig ressurssterke. Så jeg tror det kommer helt an på hvem du har møtt.. Finnes ingen fasit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Lurifaks. Ressurssterke og svake navn er av individuelt skjønn, her er mine:

 

samfunnstaperne:

 

Gutt:

Ronny

Raymon

Harry

Kim

Johnny

 

Jente:

Jeanette

Charlotte

Cecilie

Evita

Anett

Monica

 

Samfunnsvinnerne:

 

Gutt:

Henrik

Håkon

Erik

Jon

Emil

Christian

 

Jente:

Vilde

Synne

Helene

Elisabeth

Camilla

Emilie

 

 

Altså, helt individuelt og basert på mine opplevelser, min oppvekst, mine erfaringer og min generasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om at et navn gjør en person ressurssvak. Men det handler om hvilke typer mennesker som gir hvilke typer navn til barna sine.

 

Jeg tenker at unge mødre med lite utdanning på bygda er mer troende til å gi døtrene sine navn med amerikansk klang - og det er hva jeg vil kalle ressurssvake jentenavn:

 

Michelle

Chantal

Savannah

Nathalia

Isabell

 

Godt voksne akademikerforeldre gir ofte eldre norske navn - kanskje disse kan kalles ressurssterke:

Sigrid

Ingvild

Åsne

Oda

Ada

Anna

 

Dette er klippet fra en artikkel hos Statistisk sentralbyrå der det heter at alder påvirker navnevalget:

 

Yngre foreldre velger i mye større grad enn eldre foreldre jentenavn av typen -lie, slik som Emilie og Julie. Ingrid, Hanna, Anna og Nora er navn som er mer populære blant de noe eldre. På guttenavnsiden er Adrian og Mathias mer brukt av yngre foreldre, mens Magnus, Henrik, Thomas, Lars og Erik er noe mer benyttet av de eldre.

 

 

Som de fleste andre motefenomener (som for eksempel klær og musikk), kan også navnemoter antas å variere med alderen: Unge og eldre har forskjellig smak og referanserammer.

 

Vi ser at jentenavn som er mer brukt av de unge er Emilie, Julie, Amalie og Natalie som har endelsen felles. Videre finner vi Viktoria og Madeleine (hva nå de måtte ha felles?), Malin hører kanskje også med i denne gruppen. Det er vanskeligere å finne mønster i de navnene som de eldste mødrene samler seg om. Det er flere ”nypopulære” blant dem som Anna, Hanna og Nora, pluss selvfølgelig Sara som alle er enige om. Korte navn som slutter med -a, er stikkordet. Videre finner vi de bunnsolide Ingrid og Kristine.

 

Guttenavn som er mye mer brukt av de yngre er Adrian, Mathias, Sebastian, Benjamin og Emil. Hos de eldre er det særlig Magnus, Henrik, Thomas, Lars, Erik, Eirik, Oscar og Anders som blir brukt. Den siste gruppen er vel tradisjonell? Skulle vi forsøke å peke på noen fellesnevner for de ulike navnevalgene, synes et fellestrekk å være at de eldste foreldrene har en tendens til å bruke navn som oppfattes som ”norske” eller som også tidligere (gjerne for 100 år siden) har hatt en viss utbredelse i Norge. De yngste, derimot, velger oftere mer internasjonale navn, dvs. navn uten den samme forhistorien i Norge.

 

I tillegg velger de eldste foreldrene oftere norske skrivemåter (som Markus, Kristian og Karoline), mens de yngste velger utenlandske skrivemåter (Marcus, Christian, Caroline).

 

Yngre foreldre velger populært.

Det viser seg også at de yngste foreldrene har en tendens til oftere å velge navn blant de mest populære: Når de gjelder jentenavnene er det 31 prosent av de yngre foreldrene som har valgt de 20 vanligste navnene, sammenliknet med 25 prosent blant de eldste. For guttenavnene er tendensen enda tydeligere: 38 prosent av barna med de yngste foreldrene har fått et ”20-på-topp”-navn, mot bare 26 prosent av guttene med de eldste foreldrene. Yngre foreldre ser derfor ut til i større grad å velge blant de samme navnene eller blant færre navn.

 

Hva kan forskjellene skyldes?

Hvis jeg skal våge meg på en forklaring, vil jeg trekke frem følgende.

 

De yngre er yngre. Det vil si at de selv som barn har opplevd starten på de lange navnebølgene som forsatt holder seg. Kristian og Thomas har vært blant de tre mest brukte guttenavnene siden 1970-tallet. Foreldre under 25 år har sannsynligvis gått på skolen med noen av dem. De har kanskje en tante Marte eller onkel Thomas. "Gamle" tanter blir sjelden oppkalt.

 

Eldre mødre har gjennomgående høyere utdanning enn de yngre. Dette rett og slett dels fordi de ikke har rukket å fullføre en utdanning, men også fordi mange kvinner utsetter det å få barn på grunn av utdanning og jobb. Derfor er utdanningsnivået blant eldre mødre høyere enn blant yngre. Og som de fleste andre motefenomener varierer også navnmoter med utdanning og sosial bakgrunn.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma til ei voksen jente med et såkalt "ressurssvakt" navn. Hun heter Nathalie og det er vel et av de navnene som blir betegnet som ressurssvake her. Jeg ble mamma til henne da jeg var 21 år og mamma til nr. 2 da jeg var 23 år. Nå er jeg 38 år og vårt tredje barn venter vi via adopsjon. Jeg tror som nevnt her at navnevalg dreier seg mye om alder hos foreldrene. Når vi nå skal velge navn til barn nr. 3 er det andre ting som er viktig for oss enn da vi var unge. Barn nr. 3 får nok et navn som Anna, Nora, Sunniva, Erle osv (vi har ikke bestemt oss enda:-) ) Men, jeg er ikke enig i at unge mødre = ressurssvake. Jeg kjenner mange flotte unge mødre som klarer seg mammaoppgaven veldig godt.

 

Heldigvis blir vi ikke sett på som ressurssvake for da ville ikke barnevernet og bufetat ha blitt godkjent for adopsjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overraskende å se at det er enkelte navn som betegnes som ressurssvake! Det er vel ikke slik at et barns navn avgjør hvilken personlighet det vil ha senere i livet? Klart, enkelte navn oppfattes som noe mer feminine eller maskuline enn andre, men kan paraleller trekkes så mye lengre enn det da?

 

Selv er jeg en " ung" jente, som får barn i en alder av 25 år. Blir å velge et kort og feminint navn, noe som er valgt på bakgrunn av hva jeg og mannen min ser for oss kler vårt barn. Selv om vi er forholdsvis unge i det vi får vår førstefødte, er vi på ingen måte ressurssvake. Vet at det ikke var det saken dreide seg om i utgpkt, men vil likevel poengtere at selv om alderen påvirker navnevalgene våre, så er " ressurssvake navn" noe merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde vært ressurssterk hadde du funnet ut av dette på annen måte enn med et sånt innlegg.

 

Hvorfor skal man ramse opp ressursterke navn her bare for at de skal bli overtatt av de ikke ressursterke og ikke lenger vil være ressursterke navn?

 

Altså det er en no-win situasjon for de harry (i den grad det er dårlig å være harry), om de velger 'overklassenavn' vil navnene miste sin klasse. Så det.

 

Min anbefaling er å velge de navnene dere liker og unngå helt ville utenlandskklingende navn, så går det nok greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf, enig i at det ikke er nøvendig Og skrive et sånt innleg mange heter jo Ronny og kan ikke noe for at de heter det, de kan bli såret over sånt, samt Natalie, Johny, Monica osv.Men må innrømme og se på disse navnene som harry selv:( Men men. Navn JEG ser på som harry og ufine er:

 

Gutter:

Harry (tenk og hete HARRY liksom)

Johny

Ronny

Kåre

Raymond

Remi

Frode

Reinart

 

 

Jenter:

Monica

Natalie

Kine

Helga

Michell

Savanna

Jessica

 

Når vi lever i 2008 ser mange på disse navnene som harry\ Ufine. Men en gang var dette like flott og hete som Emma og Mathias, det kan godt hende at om 10-20 år er disse navnene like harry\ufine som disse. Selom jeg synes poppis navn er vakre og søte er jo dette en ulempe. Men jeg tror at hvis noen av disse hadde vært på navnetoppen hadde de ikke blitt sett på som harry... Min personlige mening:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...