Gjest Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Jeg lurer på om barnesykdommene ikke hadde vært så utbredt i verden hvis ikke voksne bevisst ønsket at barn skulle få det. Nå er det her i landet stort sett bare vannkopper som er igjen av de tradisjonelle barnesykdommene, det er jo rutine å vaksinere mot det meste ellers. Det er ikke sikkert at vannkopper hadde vært så vanlig hvis ikke de voksne sørget for å spre smitten rundt blant barn. Når det går vannkopper så sørger ofte de voksne for spre epidemien blant barn, svært mange unger blir påført smitte med vilje. Dette sørger for at det forblir en sykdom som det nesten er obligatorisk å gjennomgå. Jeg vet ikke om barnesykdommene hadde vært så utbredt i verden hvis ikke de voksne sørget for å smitte barna med det. Fordi barnesykdommene ofte blir hardere på voksne enn på barn, så vil de fleste at barna skal få det mens de er små fordi man blir mye sykere av det når man er voksen. Det er vel noe vi har lært fra gammelt av at barn SKAL ha barnesykdommer, det heter seg det og det er noe vi har lært at ALLE barn skal ha barnesykdommer - og da fortsetter vi å holde barnesykdommene ved like. Men det spørs hvor nødvendig det er å ha barnesykdommer i det hele tatt.
rødhette* Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 "Fordi barnesykdommene ofte blir hardere på voksne enn på barn, så vil de fleste at barna skal få det mens de er små fordi man blir mye sykere av det når man er voksen." Akkurat derfor ønsker jeg at lillegutt heller skal få sykdommene som liten enn som voksen... Så slipper han å sitte som meg, og være livredd for å få vannkopper i voksen alder...
FuriLaks Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Hmmm. Det var en ny vri. Tenker at siden det ikke er farlig å få vannkopper, er det bedre å få en mild variant i barndommen enn et helvete som voksen...
Sauen Shaun Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 Små barn som får vannkopper blir sjelden veldig syke og kan berge med noen få prikker. Voksne kan derimot bli veldig syke og det kan ende med sykehusinnleggelse og det som er værre. Så vil tro det er best at de får akkurat denne sykdommen mens de er små ja. Men mulig det hadde blitt mindre av det dersom man ikke hadde "smittet" sine barn . Men det er ikke så mange tilfeller av vannkopper nå heller da, er det?
rødhette* Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Så har man jo enkelte sykdommer da, som kan få farlige bivirkninger.. Når man er gravid, er enkelte av sykdommene direkte farlige for fosteret/babyen i magen. Bedre å få de unnagjort som barn da..
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 dette har vi snakket om før, nøttemor, og du vet dermed at jeg mener det er bedre å få denne sykdommen som barn enn som voksen. jeg er dypt uenig i at dette er barnemishandling. (Ref. tidligere diskusjon med deg om dette)
Gjest Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Jo, vannkopper er like vanlig i dag som det var da f.eks. mine foreldre vokste opp, fordi det gis ikke vaksine mot det her i landet. Mens meslinger, røde hunder, kusma og kikhoste er det rutine å vaksinere mot og de sykdommene er blitt sjeldne her i landet. Vannkopper er den siste sykdommen som er igjen her i landet av de mest vanlige barnesykdommene. Den fjerde barnesykdom er vist veldig vanlig, men den får lite oppmerksomhet, fordi den opptrer ikke i store epidemier og er en kortvarig sykdom. Den femte barnesykdom har jeg lite kjennskap til, jeg leser om den her inne rett som det er, men den tror jeg ikke er så vanlig som vannkopper er. Den femte barnesykdom er ikke en sykdom som alle barn får, så vidt jeg vet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå