Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Hei! Jeg er gift med en snill og grei mann, men som i de fleste forhold, har også vi problemer iblant. Noe jeg gjerne skulle visst andres mening om, er følgende: Jeg er hjemme med sønnen min på 3,5 år, mannen min er på arbeid hver dag. Når mannen min kommer hjem og har spist middag, skal han hvile 1-2 timer. Deretter går han ut for å gjøre noe. Jeg har da sønnen min uavbrutt hver dag fra morgen til kveld. Jeg har også lyst til å ha litt fri fra sønnen min, eller hvile litt etter at han har kommet hjem. Men han mener at han har vært på arbeid og har derfor rett til å hvile, mens jeg "bare" har gått hjemme hele dagen, og har derfor ikke rett til å hvile, eller "ha fri" fra sønnen vår. Overreagerer jeg når jeg da blir irritert på mannen min, som tar sønnen vår altfor lite, eller skal det være slik ?? Veldig takknemlig for synspunkter. Mvh
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Høres jo litt spesielt ut da.. Har han ingen ønsker om å bruke tid med sønnen sin selv eller? Vil ikke sønnen være med pappa litt også???? Er de spørsmålene jeg sitter igjen med etter innlegget ditt.. Jeg ville nok ha tatt en prat med han. Fortalt at gutten trenger litt "pappatid" også....
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Dette er jo helt uhørt! Du vil gjerne ikke si det selv, så jeg sier det rett og slett for deg: Mannen din er veldig egoistisk og selvsentrert, og tar verken hensynt til dine eller deres sønns behov! Enkelt og greit! Forlat ham alene med guttungen en hel dag, og sørg for å gjøre deg selv mer eller mindre utilgjengelig, etterlat gjerne en liste over de gjøremål som du normalt gjør "når du allikevel bare går hjemme" også, så kan han få se hva det egentlig går ut på. Dessuten tror jeg også denne mannen kan trenge litt informasjon om at et barn faktisk trenger både mannlige og kvinnelige rollemodeller i livet sitt, og at han faktisk også har et ansvar når det gjelder dette. Dette synes jeg absolutt ikke du skal finne deg i!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 å være mamma er en fulltidsjobb på linje med enhver annen,jeg vil kanskje også si det er mer krevende for det er jo døgnet rundt HVER dag!!! så jeg syns oppførselen til din samboer er urimelig!!! sett ned foten en dag og si at idag SKAL du bort en tur,du trenger litt tid for deg selv hvis ikke blir du gal!!! mens han hviler etter middag kan du jo bare kle på deg og si hadet bra,er tilbake om noen timer,værsågod her er sønnen din og så drar du!!! hvis min sambo i det hele tatt prøver seg på noe sånt så skal han få høre det,ja...jeg er da vel ingen dørmatte og rugemaskin!!!
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #5 Skrevet 12. april 2008 Tusen takk alle dere som har svart! Det føles godt å få en bekreftelse på at det faktsisk ikke skal være slik. Begynte jo å lure om jeg bare stiller for store krav. For å være ærlig, vet jeg ikke hvordan det skal gå når vi får en unge til i september. Jeg har slita mye med bare den ene, klarer ikke å forestille meg å ha to, når jeg bare må gjøre alt alene. Klarer heller ikke å formidle mannen min at han må hjelpe og støtte meg mer, han oppfatter enhver kommentar som kritikk og at jeg bare maser på han. Jeg foreslå en gang å gå til samlivskurs. Da sa han bare "HAN har ikke noen problemer, så hvorfor skulle han gå ditt?" At jeg kanskje har problemer, kommer han ikke på i det hele tatt. Som den ene her skrev, så er han nok veldig egoistisk og selvkonsentrert. Men hvordan i all hverden skal jeg gjøre noe med det??? Han er veldig arbeidsom, og flink til alt mulig, så han er ikke noe dårlig menneske. Det er bare det at han ikke ser mine eller sønnen sine behov. Han tenker bare på seg selv. Og så sier han at jeg har det godt som har hus og nok mat. Han skjønner ikke at jeg psykisk faktisk ikke har det godt - og det p.g.a. han, fordi han ikke støtter, hjelper eller respekterer meg. Har allermest lyst til å reise fra ham, men sønnen er jo velig glad i ham, så jeg har ikke lyst til å ta faren fra ham. Han skal jo voske opp både med mor og far. Skal jeg kanskje be om hjelp andre plasser? Hvem er det som hjeler i sånne parforhold-problem-saker? Sitter og gråter og er bare trist. Trist over at han ikke verdsetter det arbeidt jeg faktisk gjør hver eneste dag. Trist over så liten forståelse for mine problemer, som tross alt bare eksisterer p.g.a. hans oppførsel. Jeg får heller aldri noen oppmerksomhet, og hvis jeg ikke sier at jeg vil ha noe til jul eller bursdag, ville jeg ikke fått noe da heller - er ikke det veldig trist ?????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hilsen
Anonym bruker Skrevet 12. april 2008 #6 Skrevet 12. april 2008 Siden du allerede gjør alt blir det jo nesten enklere for deg å være alene, så slipper du å ha et ekstra barn (mannen din) i huset!
Anonym bruker Skrevet 13. april 2008 #7 Skrevet 13. april 2008 Det første stedet jeg ville henvendt meg er her: http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=243 Du kan ikke la denne mannen si at "han har det fint, og dermed er det ikke noe å ta tak i". Isåfall gjør du for mye for å skåne ham. Hva om middagen ikke er på bordet til ham når han kommer hjem, og du prioriterer den oppgaven som faktisk er din: Å passe ungen? Å være mamma er heller ikke det samme som oppvask, gulvvask og rent bad hver uke. Eller innhandling av mat med en trøtt unge på slep, eller kjøp av klær som passer til et barn som vokser. Hvis jeg var deg ville jeg laget en liste over de tingene du gjør og de tingene du ikke finner deg i å ha aleneansvaret for, og så kan han også få tre inn litt. Men det skal også sies at hvis du er veldig nøye på å ikke gå tilbake i arbeid, må du ta med i beregningen at det er et valg du har tatt. Da jobber og forsørger mannen din deg mot at du tar husarbeid. Har dere ikke fått barnehageplass enda, men venter på det, eller hvis det er mannen som har bestemt at han skal jobbe mens du er husmor, er saken annerledes. Når den nye ungen kommer kan dere jo skaffe barnehageplass til eldstemann hvis det er mulig. På den måten vil du få tid til å komme opp for luft innimellom, og sønnen din vil møte andre barn og sosialisere seg. For det kan være litt mye å ha både et spebarn og en 4-åring hele tiden, dag ut og dag inn. Men uansett hvordan arbeidet blir fordelt er hviletid 1-2 timer når mannen kommer hjem helt unødvendig. Gi ham 15min, det er det ekspertene anbefaler, etter det er de fleste i mye bedre form og klar for å være sosialt tilstedeværende. Forutsett at dere ikke har mye våkenetter, og dere får ca 8 timer søvn om natten (dette er veldig individuelt, men et ca tall).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå