Gå til innhold

Kan den lille kveles av raping eller gulping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

en litt hysterisk og uerfaren mor som lurer....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En rap skal nok ikke være farlig, men gulping/oppkast kan vel i værste tilfelle stenge luftveiene om de ligger "feil".. men er veldig sjeldent.. som jeg husker det sa de på hs at de fleste barn vil snu seg litt eller iallefall få det ut uten problemer..

:-)

Skrevet

vi hadde en ganske ubehagelig opplevelse da lillegutt var 14 dager gammel;

Var på besøk hos svigefar og lillegutt sov i rommet ved siden av mens vi spiste middag. Fra kjøkkenet hørte vi at han lagde lyder, så sambo gikk for å sjekke. Etter en liten stund roper sambo på meg, med panikk i stemmen, og når jeg kommer inn på rommet ser jeg at lillegutt helt klart ikke får puste, han er knallrød i ansiktet og øynene var litt tåkete og blanke. Da gjorde jeg bare det første som hoppet inn i hodet mitt; Jeg la han på armen min med overkroppen tippet nedover, og dunket han i ryggen så hardt jeg bare klarte! Så stappet jeg lillefingeren så langt ned i halsen hans som mulig, og skrapet ut MASSE gulp. Da fikk han endelig puste igjen, og både jeg og sambo satt der - kritthvite i ansiktet...

Jeg hadde ikke panikk mens det pågikk, men fikk en heftig reaksjon etterpå...

Det vist seg at sambo hadde prøvd det samme som meg, men han torde ikke ta i så hardt... og han fikk ikke den "store" lillefingeren sin så langt ned i halsen at han fikk opp slimet og gulpet...

Skriver ikke dette for å skremme, det gikk jo tross alt bra! :) Heller et lite tips til hva som kan prøves hvis det skulle skje noen andre...

Vil også legge til at jeg nå lar han prøve å "ordne opp" selv hvis han gulper, dvs la han prøve å svelge eller snu hodet sitt før jeg griper inn- slik at han lærer seg det :) Han er nå 5 uker, og han har blitt så flink så! Trenger nesten aldri å hjelpe han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...