Gå til innhold

FØRSTE DØNN SERIØSE DEBATT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nye nick uten profil som er laget etter 5 april tas med en klype salt.

Så; fyr løs!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

la merke til det nå at det hadde blitt mistenkelig stille her inne....

Men så så jeg når jeg skrev forrige innlegg at NN knappen var borte så det forklarte en del... ;0)

Hva skal vi diskutere a?

Trur du det kommer mange nye nick her?

Skrevet

Ja det tror jeg nok!

Vi kan diskutere.. ehh, diskutere.. Jahh, kirka?!

Skrevet

*hvorfor skriker og roper du i overskriften, buhuuu, grin grin*

Skrevet

kirka...ja der sa du noe...sukk det dåp greiene er driiiiit skummelt...

Hvem invitere hvem ikke,hvor stramt,hvor mange dåp kristelig,i kirka eller hjemme eller leie lokale...????AAAARG!!!!!!

Skrevet

"Jeg døper fordi da gir jeg ungen et valg" er noe av det dummeste jeg har hørt.

Jeg syns også det er utrolig at folk døper selv om de ikke tror, det er kun fordi "det er en fin tradisjon".

Men jeg planter en tanke;

Hva er forskjellen på å døpe uten tro, og å feire tradisjonen Julen uten tro?

Skrevet

jeg digger dette her. Typisk å skulle på møte nettopp i dag hvor gubben burde latt meg ha egen krangle kveld på bim/ dib:p

Skrevet

Dert lurer jeg og på...Alle feirer jul og drar på ferie og "feirer" påske... hvorfor er det da så krise å døpe et barn i kirken om man ikke er kristen?

Skrevet

de gidder ikke å klage på at de får fri pga kristendommen, men at noen døper barna sine i denne religionen er det helt krise. dobbeltmoral kalles det. typisk anonym:P

Skrevet

Hadde med glede sagt fra meg alle fridagene og feiringen ifbm. jul og påske mot en avvikling av statskirken.

Men frem til det skjer vil jeg gi mine barn presanger til jul og reise på fjellet i påsken, uten at det har noe som helst religiøst innhold for min del.

De feiret vel jul før vi ble kristnet også, det bare passet så flott å legge Jesus fødsel til en allerede innarbeidet høytid?

Skrevet

Det er ikke dissing av selve human etikkere eller noe sånt...Poenget er kommentaren; Du kan ikke døpe et barn i kirken hvis ikke du er kristen..Kristendommen har alle høytidene sine på andre sine høytider..

Det er på en måte feil og gjøre det for tradisjon,men på en annen måte er vi i et kristent land og om noen ikke kristne velger å døpe barnet sitt i kirken,ser ikke jeg noe galt i det...Barnet kan bli kristen og noen barn/tenåringer kan føle det enormt flaut å bli døpt i "voksen" alder..Spesielt visse steder i landet...

Skrevet

Når vi feirer jul er det en hyggelig familietradisjon som ikke har noen verdens ting med religion å gjøre for vår del.

Det kunne derimot aldri falt meg inn å døpe mitt barn, nettop fordi jeg ikke er kristen. En dåp er ikke bare en "hyggelig" tradisjon, men et løfte ang. religion.

Og for de som ikke skjønner det; NEI du gir ikke barnet et valg om du velger for dem.

Skrevet

Ang. det å feire Jul uten å være kristen...

Det har jo vært snakk om å skille kirken og staten, men jeg mener at en logisk sluttning av å skille kirke og sat må være at vi ikke har religiøse offentlige helligdager! Da vil det jo bli ramaskrik...

Skrevet

Hvis barnet blir døpt, og ikke blir kristen, så betyr jo løftene ingenting for barnet, ettersom han/hun ikke tror på Gud, og da ikke tror på de løftene som blir gitt ved dåp. skjønner ikke problemet?

Skrevet

Det er et problem der, selv om du ikke ser det i din individ-sfære. For oss som ser litt lenger, så er det åpenbart at når folk til stadighet døper ungene sine uten å mene noe med det, og således bidrar til å opprettholde et forholdsvis høyt medlemstall i kirka, så bidrar dette i sin tur til å opprettholde maktposisjonen som kirka har i samfunnet i dag. (Tenk bare på blasfemi-paragrafen, som begrenser et i utgangspunktet ukrenkelig prinsipp, nemlig ytringsfriheten.)

Hadde folk bare ment noe med å døpe, så hadde det hatt en hensikt, og kirkens medlemstall hadde avspeilet en reelt ønske i befolkningen om at kirke og stat fortsatt skal gå i tospann.

Jeg tror ganske sikkert at dersom alle meldte seg ut av kirken dersom de ikke hadde noen god grunn til å forbli medlem, så ville dens innflytelse på styre og stell her i landet være en saga blott. Ja til et samfunn som ikke bidrar til diskriminering av kvinner og homofile!

Skrevet

Men hva med de små barna som ikke døpes sin sjel? Skal de måtte brenne i all evighet fordi forledrene deres trosser kirken og dens tradisjoner på denne måten?

Hvem er disse "oss som ser litt lengre"? Hvis det er en forening eller noe annet hyggelig her på forumet så vil jeg svært gjerne bli medlem,- om dere fremdeles tar opp medlemmer, vel å merke.

Det var alt.

Skrevet

Det er meget krevende opptaksprøver, fru grevinne, men det aner meg at De vil bestå - om ikke med glans, så i det minste med en anelse skimmer i den blanke messingen.

Skrevet

tror du virkelig at hvis vi ikke hadde hatt statskirke, så hadde det ikke vært diskriminering? tror nok ikke det løser problemene.

se på de muslimse landene. ganske mye diskriminering der også.... faktisk mer enn her i norge.

Skrevet

Ja, men det går an å feie for egen dør først, og ikke redde hele verden på en dag.

Skrevet

Men ærlig talt, skal man drite i å forebygge diskriminering i eget land fordi det diskrimineres andre steder? Hallo i luken.

Kirken bidrar til diskriminering, og det er en god begynnelse å bli kvitt en sånn innflytelse. Jeg sa aldri at vi ikke hadde hatt diskriminering hvis det ikke var for statskirken. Hvis du ikke fatter poenget i en debatt så anbefaler jeg deg å la være å uttale deg i den.

Skrevet

Nå er det jo en gang sånn at de ungene som evt skulle ønske å bli døpt kan gjøre det helt selv før en konfirmasjon. Skulle mene at det var mye mer fair mot barna enn å ta valget for de før de er fylt et år...

Jammen godt å høre at det er fler som ser en smule blasfemi i å møte opp i kirken for første gang på årevis for å bekjenne sitt barn til en eller annen gud...

Hurra for avsluttet anonymknapp forøvrig... har tatt meg en kopp te for det:)

Skrevet

"..Skimmer i den blanke messingen." Unnskyld,- er De frekk?

Om svaret er nei, så vil jeg svært gjerne opptas i denne foreningen snarlig. Jeg har lenge stått i skyggene her inne på forumet, men disse moderne forandringene har nå tvunget meg frem i lyset sammen med den gemene hop. Det er godt å se at det likevel finnes dannede mennesker i et slikt forum som er åpent for allemenheten.

Jeg håper at mine sporadiske rettskrivingsfeil ikke plager Dem nevneverdig. De har dessverre kommet som en følge av vel nære familierelasjoner i slektstreet mitt.

Det var alt.

Skrevet

Jeg skal være helt ærlig. Ja, vi døper barna våres fordi det er en tradisjon. Og for at barna lettere skal kunne ta et valg senere i livet. Jeg vet om alt for mange som ikke er døpt og som veldig gjerne vil konfirmere seg i kirka. Men siden di da må døpes først, og dette er utrolig flaut for en 15. åring, velger di borgelig konfirmasjon istede. Jeg har ikke noe imot di som velger borgelig, men når det blir et andrevalg blir det litt feil.

Siden ungene våres er døpt kan di nå velge om di vil konfirmere seg og om det blir borgelig eller kristelig. Dette er et valg di tar selv når den tid kommer.

Jeg tror det er lettere å ta valget om å melde seg ut av statskirka hvis di vil det enn det er å døpe seg i voksen alder for å bli medlem.

Dette er det valget vi har tatt.

Skrevet

Mosegrisen, du er ikke mye brite om det skal en så stor happening til for å drikke en kopp te!

Skrevet

Nakenbilder som del av opptaksprøven kan forøvrig sendes til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...