Gå til innhold

Asylsoeker = lykkejeger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forbinder lykkejeger med alt annet enn analfabeter som flykter fra krig eller fattigdom, er det rart man blir provosert tenker naa jeg. Hmm... ogsaa jeg som nettopp har anbefalt Norge til en utenlandsk kollega som er paa utkikk etter et "ikke-rasistisk" samfunn. Kanskje jeg maa trekke tilbake min anbefaling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge er neppe stedet om man vil ha et ikke-rasistisk samfunn. Deler av USA og Canada er langt mer anbefalelsesverdige så i måte. Her på haugen sitter vi fortsatt og tvilholder på tankegangen om at alle som ikke er født med striskjorte, havrelefse og ski på beina og kan spore anene sine tilbake til en skjeggete vikinghøvding, bør være dypt og evigvarende takknemlige for muligheten til å bo her sammen med oss.

Skrevet

Det kommer jo ann på hva du mener med "lykkejeger". Det er jo ganske vesentlig for å bli lykkelig at du overlever, slipper tortur osv. Sån sett er nok de fleste asylsøkere lykkejegere. Vanligvis forbinder jeg likevel ordet mer med for eksempel rike nordmen som flytter til Monaco ol for å slippe å betale skatt. Jeg må inrømme at jeg har vesentlig mer sympati for den første enn for den andre kategorien lykkejegere.

Norge er nok dessverre ikke noe "ikke-rasistisk" samfun. Det er veldig mye bra her, men den karakteristikken kan jeg ikke gå god for.

Skrevet

Ikke asylsøkere, men kansje endel invandrere, Norge er jo forlokkende med alle velferdsordningene. Men ingen grunn til å stenge grensa for de som trenger et trygt sted å oppholde seg eller som er areidskraft vi sårt trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...