Gå til innhold

Tråden for deling av gode oppskrifter! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er neppe den eneste er inne som liker å bruke noe av ventetiden på å bake og lage god mat. Derfor kom jeg på at vi burde jo dele våre favorittoppskrifter med hverandre, enten det er bakverk, middager, snacks, smoothies eller annet godt. Så kom igjen jenter, vis oss det beste du lager! Beskriv gjerne retten mer enn bare med oppskriften, slik at vi vet hva vi lager. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OPPSKRIFT PÅ BIFF ALA Gry:)

kutt opp :

¤hvitløk

¤løk

¤ sopp

¤paprika

¤eple

ta frem biffen fra kjøleskapet og stek dem på høy varme slik at di blir brun på hver side. skal IKKE gjennomstekes!

stek grønnsakene på høy varme med en god klatt smør og krydre etter egen smak.

ha i litt kjøttkraft/flytende buljong. legg biffen oppå grønnsakene å legg på lokk, la dette putre på svak varme i 30 minutter.

ta biffen opp av gryta å la den hvile.

grønnsakene skal bli til saus .

ta grønnsakene å putt dem i en mixer med en go klatt smør kjør på høy hastighet slik at sausen kremes.

kan serveres med pasta, potet, og ris.

legg biffen på fat å hell sausen over.

jeg lover deg et nydelig og mørt måltid:)

Skrevet

Jeg kan jo begynne, så håper jeg dere følger etter. :-)

Jeg lager av og til en utrolig enkel, men likevel kjempegod, sjokoladekake i langpanne. Den skal være litt "seig" og deigite, nesten som brownies. Mine venner og kjente liker den veldig godt, både store og små. Vi kaller den (av en eller annen grunn) SKUFFEKAKE:

4 egg

4 dl sukker

-vispes til eggedosis.

200 g smør/margarin

1 plate sjokolade

-smeltes sammen

4 dl hvetemel

2 ts bakepulver

Stekes ved 180 grader i ca. et kvarter. Skjæres opp i ruter mens den ennå er varm.

Vil også dele med dere en veldig god kyllingsuppe:

1 liter vann

1 stor løk

2 purreløk

1 rød paprika

1-2 chillipepper

2 ts karri

2 ts paprikapulver

2-3 hønsebuljonger

2 kyllingfileter, som skjæres i strimler/biter.

1 boks creme fraiche

1 boks mais til slutt

Skjær grønnsaker i biter. Surres i panne med olje og krydder. Kok opp vannet, og ha i buljongen. Kok kylling i 2-3 minutt. Ha i de surrede grønnsakene. Creme fraiche kokes med på slutten. Maisen has i helt til slutt, men den må IKKE kokes. Smak til med salt og pepper.

Håper noen av dere nå ble fristet til matlaging!!! :-)

Skrevet

Dette er en supergod kake!!=D

Jamies klissete sjokoladekake

Ingredienser:

200 gram sukker

200 gram smør

200 gram hvetemel

2 toppede ts bakepulver

3 store egg, helst fra frittgående høner

3 toppede spiseskjeer kakao

en håndfull mandelflak

100 gram kokesjokolade i biter

Sjokoladesaus:

100 gram god kokesjokolade

100 gram melis

100 gram smør

4 spiseskjeer melk

Tilberedning:

Varm opp ovnen til 180 grader celsius. Rør sukker og smør til det blir hvitt og luftig. Sikt melet og bakepulveret inn i smørblandingen. Tilsett eggene og bland alt sammen.

Deretter tar du kakaopulveret og blander med 8 spiseskjeer varmt vann i en kopp eller lignende til det blir glatt og jevnt.

Bland sjokoladeblandingen, mandelflakene, og bitene med kokesjokolade forsiktig inn i kakerøren. Hell røren i en smurt bakeform og fordel den jevnt utover. La den stå i ovnen i 18 til 20 minutter. I mellomtiden lager du sjokoladesausen. Smelt ingrediensene i en bolle som står over småkokende vann i en kjele. Rør til de er godt blandet. Når kaken er ferdig, ta den ut av ovnen og hell over sjokoladesausen mens kaken fremdeles er varm.

Skrevet

Hørtes ut som en virkelig god kaloribombe!!!! :-)

Den vil jeg prøve til helgen.

Skrevet

Tenkte jeg skulle bidra med dagens middag....

Utrolig enkelt og smaker veldig godt.

Kok opp pasta til antall mennesker du skal servere.

Beregn ca 50-100 g fetaost per person og del opp i terninger og legg på tallerken.

Beregn 1 stor tomat per person, del den opp i terninger og bland med fetaost.

Dryss fersk basilikum i biter over.

Når pastaen er ferdig kokt - hell den over et dørslag. Bruk gryten som du har kokt pastaen i, sett den tilbake på platen og tilsett ca 1 ss olje per person. La det varmes opp (ikke kokes) og tilsett ca 1 fedd hakket hvitløk per person og fersk hakket opp basilikum. Salt og pepper. La det surrei 30 sekunder - tilsett den ferdig kokte pastaen og vend om.

Server basilikumspastaen over fetaost og tomat.

Kan også serveres med brød til og salat.

Skrevet

Noen som har en god oppskrift på pai med smårettskinke? Fikk det av en venninne en gang, og har så lyst å lage det selv...

Skrevet

har oppskrift på pai med skinke og spinat, men spinaten kan gjerne byttes ut med f.eks brokkoli:)

Deig:

---------------------

50g smør

3dl mel

1ts salt

nok kesam slik at det blir en fast kjevledeig

Kjør alt i en kniv i kjøkkenmaskin, eller smuldre smør og mel og salt, tilsett kesam. Smør en paiform og kle med deigen, sett kaldt 25 minutt. Prikk med gaffel og stek på 200 grader i 15-20 minutt slik at paiskallet får farge.

Fyll:

---------------------------

1/2 pakke opptint, frossen spinat (eller 1 pakke fersk spinat)

2 egg

1 dl melk

1/2 boks mais

1/2 purre

salt

pepper, evt. annet krydder

skinke

masse ost som topping

Bland egg, melk og salt og tilsett hakkede grønnsaker. Ta paiskallet ut av ovnen og legg spinaten oppå. Hell over eggerøra og grønnsakene. Legg på skinke i skiver eller biter. Topp med ost. Stekes 175 grader 30-45 minutt (slik at osten blir mørk).

Server med salat og brød - mm :)

Skrevet

Quiche Lorraine

Bunn:

150 g smør

200 g hvetemel

3 ss vann

Kna dette sammen og trykk ut i bunnen og oppetter sidene på en paiform. Det er en fordel å ha litt temperert smør. Prikk med en gaffel og stek bunnen i ovn på 200 grader i ca 15 minutter.

Fyll:

Ca 200 g skinke (jeg bruker picnik-skinke på boks, men du kan sikkert bruke smårettsskinke, bacon eller annet også)

1 liten purre (brokkoli i små biter er også godt, man kan sikker ha i nesten hva man vil av grønnsaker)

4 egg

3 dl fløte

salt og pepper etter smak

Revet gulost til å ha over.

Skjær opp skinke og purre i biter og strø utover den stekte paideigen. Visp sammen egg, fløte og krydder og hell over (NB det hever litt i ovnen, så ikke fyll helt fullt ;) ). Strø over gulost og stek på 180 grader i ca 40 minutter.

Serveres med en god salat og brød til.

Skrevet

Takk, den vil jeg prøve.

SAFTIG GULROTKAKE

4 egg

3 dl sukker

3 dl kveitemjøl

2 ts natron

2 ts kanel

1 ts salt

1 ts vaniljesukker

1 ½ dl olje

3-4 store revne gulrøtter

Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt på mjøl, natron, kanel, salt og vaniljesukker. Rør i olje og gulrøtter.

Steikes i 26 cm kakeform, 190 grader i 40 – 50 minutt.

Fyll og glasur:

200 gram Philadelphia ost

2 ts vaniljesukker

50-100 gram smør

melis

Rør saman romtemperert smør og ost, tilsett vaniljesukker og melis.

Del kaka i to, og ha fyllet inni og oppå.

Skrevet

SUPER LETT & BILLIG FISKERETT

- selv for den som ikke er så begeistret for fisk :)

Saus:

2 ts sukker

1 1/2 ts salt

2 ts karri

2 ts sennep

3-4 ss tomatpure

2 ss eddik

3 dl fløte

Røres sammen og helles over seibiter (bruk en pk) i en ildfast form. Ha ev. snittet løk og sopp i og revet ost over.

Stekes ved 200 grader i 40 min.

Serveres med ris til.

Skrevet

vi er mest glad i fisk her i huset. sønnen vår på 6 år bestille helst laks om han får velge, og lager da på litt ulike måter.

min måte, som jeg liker aller best, er å lage den i en form sammen med grønnsaker. bruker aldri oppskrift....dikter litt selv, men det er ca sånn....

-1 pk laksefilet uten skinn. del hver filet i 3-4 biter.

-1/5 løk. i skiver.

-1/5 rød paprika. i litt store biter.

-1/5 squash . i halvskiver

-2-3 gulrøtter i skiver

olivenolje.

salt,pepper og evt dill.

alt legges i en ildfast form . ta på folie eller lokk og stek i stekovnen på 200 grader i 40 minutter.

serveres gjerne med hvitløksbrød.

det blir en smakfull rett, hvor du tar vare på kraften fra fisk og grønnsaker i stedet for å lage en fet saus. sundt og godt:)

Skrevet

:-) Lykkeliten

Den kylligsuppa er kjempegod, eller lager ei som ligner veldig:) Jeg har og i litt hurtigris. Det er og veldig godt.

Skrevet

Det finnes eget forum for oppskirfter..."kokebok"

Der er det flere knallgode oppskrifter=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...