Gå til innhold

Hvor lenge skal man ta folsyre egentlig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde egentlig at man skulle ta folsyre til man var 3 mnd på vei, altså til 12+0, men leste på pakka at d sto inntil 3 mnd etter oppstått graviditet.. Og d blir vel i uke 14 el no? Litt forvirra.. (er 11+4 idag, og glasset er snart tomt).. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er meningen å ta folat det første trimesteret (12 fullgåtte uker), så jeg tror ikke du trenger å kjøpe et nytt glass.

Du kan jo bare ringe på legekontoret eller sykehuset for sikkerhets skyld. :)

Skrevet

jeg var hos legen idag, og fikk beskjed i dette svangerskapet også att 4 uker før graviditet og 12 uker ut i svangerskapet skulle en ta folat

Skrevet

Fant dette:

Resten av svangerskapet

Gravide og ammende kvinner anbefales i følge de norske næringsstoff-anbefalingene et folat-inntak på 400 mikrogram per dag gjennom hele svangerskapet og i am-meperioden. Det er imidlertid realistisk å forvente at en stor andel gravide og ammende bare får om lag 200 mikrogram folat per dag via kosten. Derfor vil det for mange være behov for et folattilskudd også resten av svangerskapet og i ammeperioden. Et alternativ er da å ta et tilskudd på 200 mikrogram folat per dag i de 6 siste månedene av svangerskapet og i ammeperioden.

Skrevet

Det sto faktisk i den svangerskapsboken jeg fikk med meg på 1. kontroll at man skulle ta folat de første 2-3 månedene. Så nå som jeg har blitt tom og er i 11. uke så ble jeg ikke så stressa over å ennå ikke har rukket apoteket.

det meste som folat skal forebygge hva fosteret angår har allerede utviklet seg nå etter 10 uker. Folat tilskudd videre i svangerskapet er først og fremst for å dekke mors behov

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...