Malin&TE Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Det er vel ikke sånn at jeg trenger å si ifra til flyselskapet om at jeg er gravid når jeg er 22+0?
Madde/sommergutt:) Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Er vell bare de siste mnd man er nødt for å opplyse om det tror jeg.. Det skal ikke være nødvendig når du e bare 22 uker på vei:)
Glad tobarnsmamma Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 Jeg har flydd to ganger i helgen (er 24 uker) og sa ingenting om det.. (De så det vel på meg....). Tror ikke vi har opplysningsplikt om det så tidlig i svangerskapet. God tur! :-)
Malin&TE Skrevet 7. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2008 Visste egentlig det, men greit å være helt sikker Takktakk
2 fine små Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Ta med gravidpapirene fra uke 36 og utover, og gjerne en legeerklaering ogsaa. Better safe than sorry. Litt ulike regler fra flyselskap til flyselskap, de fleste sier noe om dette paa hjemmesidene sine. Jeg flyr ofte og noen ganger langt, forrige svangerskap hadde jeg termin tidlig mai og floey min siste tur sen april, ca 14 dager foer termin, jeg foedte 9 dager over termin. Denne gangen skal jeg fly over halve jordkloden 4-5 uker foer termin, 13,5 t, 4 timer venting, og saa 2 t. Da blir det full legeerklaering, alle papirer og litt staesj i tilfelle rottefelle (som noen sterilt man kan bruke dersom man skulle vaere saa uheldig atte....osv, noe aa klippe navnestrengen med dersom man skulle vaere saa uheldig atte....) men dette er like mye for tryggheten, ikke fordi jeg tror noe skjer. God tur!
Penger Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 Nei det behøver du ikke. En liten historie. Jeg jobber på fly og hadde ei dame som ombord forrige dagen og hun hadde veldig stor mage, sånn 9 månder på vei mage... jeg spurte henne om hun var gravid, men den gang ei,,, hun ble veldig oppskjørtet og fortalte at hvis jeg hadde noe å utsett på hennes kroppsfasong kunne jeg sende klage brev til Gud. Vi kan nesten bare ta deg på ordet hvis du nekter. Jeg sørget for at hun fikk en drink på huset og den drakk hun, så hun hadde nok rett og jeg tok nok grundig feil. Flause...
Miss Misantrop Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Gjorde det samme som deg før jul, Ikke så helt lite pinelig og det var definitivt siste gang for mitt vedkommende. Hvis folk nekter får man jo ikke akkurat kastet dem av, skulle nok blitt litt av et rabalder for diskriminering og kompensjon i rettssytemet. Finnes jo også dem som ikke vet at de er gravide før i 9. måned og jeg vil ikke være den første som påpeker det, lol. Det er virkelig et mysterie for meg at noen kan gå så lenge uten å finne ut at de er gravide. Innovervendt livmor eller ikke. Så du forresten den saken for noen ukersiden om aborten på continental? Eller kanskje fosterdrap. De stoppet en tennåring som sverger på at hun ikke viste hun var gravid, ikke moren hennes heller. Forresten... sjekket non rev continental her forrige dagen, prøvde å lage et art. på lapper x atlantic 1. klasse. HA HA HA Det gikk jo ikke. Ingen barn i 1. klasse. Skjønner jo egentlig det når folk har betalt 6 til 10 tusen dollar for billetten sin, men jeg gråt litt for meg selv jeg da... Så får ta det nå, før det er for sent.
piami Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 Sjekket på flylegen.no.. Ikke mulig eller tilrådet å fly lange turer etter uke 36. Ikke korte turer etter 38. De fleste flyselskap forholder seg til dette men noen få flyselskap sier ja opp til 7 dager før termin. Uansett legeerklæring etter uke 28.
Penger Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Hi, hi Ingen babyer på 1.klasse. Grøss. Hva har du tenkt å gjøre med lapper x atlantic. Ta med bestemor?? Eller bare vente til et fly går halvtomt. Det er min plan.
Penger Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 Men hvordan kan flyselskapene vite hvilken uke du er i piami, noen damer blir jo digre som fjell i 6. måned og andre viser jo kun en liten kul i 9. måned..
2 fine små Skrevet 7. april 2008 #11 Skrevet 7. april 2008 Hei dere fagspraakFLYdamer, hva betyr art. paa lapper x atlantic? Bare nyskjerrig... =o) Du som er to over her, mener du man trenger legeerklaering fra uke 28, eller mente du egentlig 38? Ja, riktig det med lange turer etter uke 36, derfor jeg skal fly fra Soer Oest Asia naar jeg er 35+2 ;o)) Har faatt innvilget det, baade av lokal lege, norsk lege og flyselskapet saa alles in ordnungs her i gaarden, med mindre noe uforutsett skjer med meg i svangerkapet, da ender jeg opp med aa foede her, som ogsaa er greit for meg. Mer luksus og hvile til mamma, hehe....som ogsaa er en god deal.
piami Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 Det er sikkert flyselskapene helt enige med deg i NM MILLE:)) Sikkert derfor de krever attester og legeerklæringer fra uke 28.
piami Skrevet 7. april 2008 #13 Skrevet 7. april 2008 Hei Femina:) Jeg måtte dobbeltsjekke med flylegen.no og det står at de fleste flyselskaper krever legeerklæring fra uke 28. Og da betyr jo det at det finnes unntak:) Når jeg gikk med mitt første barn i 2001 så sa jordmoren at man ikke skal fly eller gå til tannlegen i 1 trim eller 9 mnd.. Litt nytt har det heldigvis blitt!!
2 fine små Skrevet 7. april 2008 #14 Skrevet 7. april 2008 Saapass ja, takk for det. Nyttig info for meg, da maa jeg ordne meg noe engelsk og norsk ogsaa, til uke 28, som jo bare er 3,5 uke unna! =O)))))) Takk for tips. Ja, tenke seg til tipset ditt fra 2001, da hadde det gaatt galt med meg i 2003/2004, da jeg var gravid sist, med ca 150 reisedoegn hele svangerskapet. Det gikk kjempefint for meg den gangen da. Jeg tror for eksempel "Bingoselskapet" Air Asia som vi flyr ganske mye med paa smaa turer her i Asia, ikke har spesielt mye regler, bare man har betalt flybilletten, hehe....men man vet jo ikke. De selger flybilletter til 20-120 kr og saann, som er forfriskende for en norsk lommebok! Akk ja, snart slutt paa det da, i Norge er det vel Norwegian og Ryan Air som er i naerheten, men neppe saa skrekkbillig som her.
Miss Misantrop Skrevet 7. april 2008 #16 Skrevet 7. april 2008 Hei, takk for sist. Hvordan går det med treningen? Jeg synte dere er spreke jeg! Xatlantic eller XA er bare en forkortelse for en flytur over atlantern. F. eks oslo-newyork Lapper: Et barn under to år som reiser gratis på fanget til mor eller far. (Normalt betaler jeg 30 dollar for billetten min uansett hvor i verden jeg reiser og uansett hvor mange flighter den turen består av, men altså behøver man ikke betale det for barn under 2 år. Og heller ikke for meg selv hvis jeg reiser på samme kontinent uten å skrive meg på liste først.) Så kan jeg slenge på 10 dollar ekstra så får jeg 1. klasse, jeg så derfor for meg noen veldig behagelige reiser, med masse plass. Men den gang ei.... (Noe jeg selvfølgelig har forståelse for, de kan jo skrike disse små har jeg hørt noen rykter om, lol) Det jeg må finne ut nå er om jeg kan kjøpe sete til baby non rev. Betyr forresten ikke betalende, (non revenue.) Og det betyr stortsett at vi må vente på ledig sete. Man kan også få positiv space som gir deg førsterett til sete. (Om man reiser i jobb sammenheng f.eks) Forskjellige flyselskaper har forskjellige avtaler for sine ansatte. Noen er veldig dårlige og noen er veldig gode. Continental er veldig godt. Man behøver heller ikke å jobbe direkte for dem for denne servicen, men en av deres mange sammarbeidspartnere. Trodde jeg skulle få med meg hunden min gratis på Jet Blue, men den gang ei. De godtok ikke at hun var i familie med meg. Lærte noen triks av det som jeg brukte neste gang jeg reiste. Og for å si det sånn betalte jeg IKKE. Sikkert samme med graviditet også, man lærer litt etter litt hvordan man bør gå frem. Når det gjelder asiatiske land ser jeg du har gjort gode undersøkelser. Ville vært ganske forsmedelig å stått på flyplassen med en dyr billett og så ikke kommet på. I mitt tilfelle prøver jeg bare igjen dagen etter hvis det ikke går i første omgang. Det som er så irriterende er at hovedreglene er VELDIG liberale. Det er bare hvert enkelt selskap som har laget egne føringer så de må man sette seg inn i.
2 fine små Skrevet 7. april 2008 #17 Skrevet 7. april 2008 Ser man det, ser man det! =o) Takker for straalende fagsvar, og straalende for deg at du flakser billig og koser deg. Du faar finne ut av ting og ordne deg paa best mulig maate. Jo takk, jeg trener jeg, og synes virkelig snart jeg begynner aa ligne meg selv i 20aarene, hehe.....men det er nok en laaaaaang vei dit, men jeg skal dit da, i loepet av 2 aar. Har holdt paa 3 mnd snart, saa grenser for hva man kan prestere paa saa kort tid, men alle piler peker i riktig retning, er straalende fornoeyd med at kroppen responderer saapass bra paa treningen og at det er like goey som det var "foer i tiden", den appalauderer meg med endorfiner for at jeg endelig har sparket meg i gang, saa noen uker blir jeg riktig hoey du... =o) Fikk 1. klasse over Atlanteren en gang, og Business hjem, selv om jeg var vanlig monkey, det var storveis....forstaar godt gleden vet det. Og vi floey Norge-NY og retur da minstemann var 7 mnd, da sov hun i lille babycot de fester paa veggen begge veier, straalende. Men saa kom den alderen du snakker om, og sambo har floeyet med henne noen ganger til Asia - alene - uten ekstra sete, og syntes det var revolusjson da hun fikk eget sete, hehe..... Lapper ja, det sier seg jo selv, men tenker norsk naar jeg leser paa BIM, saa da tenkte jeg noe av papir, men klart flyspraaket er paa English... Forstaar at malariaen din ikke tok knekken paa verken deg eller lille venn da? Saa flott! Eller er det noe jeg ikke har faatt med meg?
Miss Misantrop Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Ikke mye nytt under solen her.. men jeg kan kjenne babyen bevege seg så det er beroligende. Heldigvis frisk igjen. Kunne godt tenke meg å se ut som om jeg var 20 igjen selv, men dessverre venter jeg fremdeles på at det skal komme rekende på en fjel. Strekk merker og cellulitten har det også blitt en del av. Har gjennom årene kjøpt utallige remedier for å bli kvitt dette. (Selvfølgelig vet jeg bedre enn at en krem kan ta vekk arr, men jeg prøver allikevel, til kosmetikk industriens store glede.) Alminnelig god kondis er jo egentlig en gullmedalje i seg selv. De få gangene i livet jeg har vært godt trent ser jeg jo hvor mye enklere alle små oppgaver i hverdagen er. Skal en tur hjem til uka, før jeg begynner min nye jobb. Gleder meg veldig, men mor sa det snødde ugh… Har en stor eksamen i morgen, så nå får jeg vel ta natten, og for deg ønsker jeg en riktig fin dag. Det er for meg fortsatt fasinerende at jorda er rund og at vi lever i forskjellige tidssoner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå