Gå til innhold

nettby for 12-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 12 år maser om å få lov til å melde seg inn på nettby. Selv har jeg aldri vært der, så jeg er ikke sikker på om det er greit eller ikke. Er det sånn at alle kan se det han skriver/legger ut der, eller er det sånn at han må godkjenne folk før de kommer inn på siden hans. Føler meg litt trygger på msn, for der kan je glogge alt som foregår, er det en mulighet på nettby?

De fleste andre i klassen hans er vistnok der inne og jeg skjønner at det er kipt å være utenfor, men veldig usikker.

Noen med meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, alle kan se det de skriver i gjesteboka, og alle kan se profilen.

Men hvis man sender brev så er det kun de som sender brev til hverandre som ser det.

Er jo litt trist for han å være utenfor stakkars, la han få lov mener no jeg.

Det kan da ikke være SÅÅÅ ille`? :P

Er ganske mange på 12 år som er det ;)

MEN også mange gamlinger! ;O

Skrevet

der ligger alt åpent ja...alle kan komme inn på siden, og skrive hva en vil, men som bruker kan en sperre folk, og slette ting som blir skrevet.

Et tips om du lar han lage seg profil,er at du selv åpner en, og kan "følge" med på det viset.

Jeg ser det er mange på den alderen som er på nettby.....

Skrevet

Vær veldig nøye med at han ikke får lov å skrive veldig personlige ting på profilen sin, så går det nok fint:) Er mange der som er mye yngre enn han til og med. Han må nesten får lov siden "alle" andre har nettby..

Skrevet

Uff, synes det er skummelt jeg....

Men er vel kanskje på tide? Takk for godt tips om å lage meg en egen profil, det ksal jeg jommen gjøre. Da har jeg i alle fall litt oversikt så jeg kan se hva som skjer på siden hans. Skal også ha passordet hans så jeg kan sjekke mail osv om jeg synes det er nødvendig. Er av den tro at han er for ung til å ha så mye privatliv på nett..... Men sier selvsagt i fra om at jeg sjekker, så han ikke skriver personlige ting til vennene sine som han ikke vil at jeg skal vite.

Skrevet

Jeg er på nettby.

En lager en profil hvor en legger ut så mye info om seg selv som en ønsker. Det er jo veldig lurt å snakke litt nettvett med ham først, iallefall. Om å ikke legge ut info som: Hjemmeadr, tlf.nr, msn.adr. (den kan han gi ut etterhvert som han blir kjent med folk?) hvilken skole, hvilken idrettsplass han henger på o.l.

Stedsnavn og alder kommer opp, så kan en velge om en ønsker bilde av seg selv der. Det har de aller fleste, men ikke alle er like gjenkjennelige på bildet.

Det er folk i alle aldersklasser der. Alle kan gå inn på profilen til alle, og alle kan lese gjesteboka til alle. Det finnes en privat postkasse og en dagbok. Dagboka kan en velge om kun jeg, bare mine venner eller alle kan lese innleggene i. Postkassen er privat.

Det er også muligheter for å legge ut bilder. Dette er visstnok ganske populært hos veldig unge brukere. De knipser med mobilen og legger ut bilder av seg og vennene sine.

Hvis du godtar at han oppretter en profil, så kan du jo avtale at du skal ha tilgang til passordet hans. Så kan du se hva han driver på med der...? Eller du kan opprette en profil selv, så kan du besøke siden hans. Eller du kan sitte over skuldrene hans mens han er inne, så ser du hvem han taster med og hvem som kontakter ham...? Alt etter hvor nervøs du er, og hvor godt forhold dere har.

Jeg vet det er endel mobbing og trakkasering der blandt veldig unge brukere, og det kan jo takles forskjellig etter hvilken person en er.. Men jeg tror slik mobbing mest foregår blandt jenter (vi er faktisk ganske ille med hverandre, vi jenter! ..)

Verden er skummel. Men en bør kanskje ikke stenge de unge ute fra de kanaler som de har kontakt med hverandre på. Du sier jo at de fleste i klassen er der, og han risikerer faktisk å bli litt "utestengt" fra det som skjer når han ikke har kontakten på den måten. Rart å skjønne for oss som var unge før nettby og møtte vennene våre ute etter skoletid, men sånn fungerer faktisk verdenen etterhvert... Nå sitter de fleste mye inne bak hver sin dataskjerm.

Jeg har tre tanteunger (15, 14 og 12 år)som er inne på nettby, og jeg er inne på sidene deres ganske ofte og følger litt med. Det gjør også mammaen og stefaren deres. Og så snakker jeg endel med dem der, kjekt å holde kontakten på deres måte også! Dessuten har jeg funnet ut at når den eldste av jentene (14) sliter med noe, så "snakker" hun mer åpent på tastaturet enn face to face! Og tro meg, hun har sine bekymringer! Da er det godt å være yndlingstanta som hun kan taste litt med på nettby eller msn! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...