Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på helsestasjonen og fikk påvist trøske på min 4 uker gamle datter. Altså soppinfeksjon i munnen ; hvit tunge. Jeg har siden hun var ca uke gammel heatt veldig vondt i brystene v amming og brystspreng. Nå har vi fått medisiner begge t o, noen andre med lign erfaring her? Hva forårsaker slik soppinfeksjon? Mye sukker i kosten til mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har også hatt trøske, og det var en seig dævel å bli kvitt. Husk å bytte ammeinnlegg ofte, sengetøy ofte og koke suttene, ellers kommer det tilbake igjen med full styrke. Vi ble kvitt det ganske raskt, men det kom tilbake igjen med fornyet styrke, og det tok 2 mnd å kvitte seg med faenskapen... Beklager kraftuttrykkene...

Skrevet

Hei, vi går også på soppkur, mikstur til jenta og salve til meg. Vet ikke helt hva som forårsaker det, men det kan ihvertfall være en årsak til at sår på brystvortene ikke gror. Jeg gikk også på antibiotika, og da får man jo lettere sopp-jævelskapen (inspirert av kraftutrykkene til trilletralle her ;-)).

Jeg har gått på kuren i 1,5 uke, skal gå i 2, så håper det virkelig forsvinner da ... Bytter nattklær hver dag, engangsinnlegg etter hver amming (eller jukser litt og har Mesoftkomress inni - litt billigere), og koker smukker og alt av pumpeutstyr i 10 min daglig ... Skal bli så deilig når dette er borte!!

Og et lite tips på slutten, du har sikkert merket at det er et "helvete" å vaske babyens munn med farris og soppmikstur. Jeg smører hhv farris og miksturen på et lite stykke Mesoftkompress og tar det inni munnen hennes, da får man fordelt det ganske bra, selv om det ike er særlig populært ...

Skrevet

Jeg tror ikke mors kosthold spiller noen rolle.

Det er vanlig å ha soppinfeksjon i underlivet når man er gravid og barnet kan bli smittet på vei ut. Deretter smitter barnet mors bryst. Det sa i hvert fall legen til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...