Makkapakka Skrevet 7. april 2008 #1 Skrevet 7. april 2008 Jeg behøver hjelp til stell av orkider (Ikke kom med eggeglass tipset, det er gammelt nytt!) Jeg har heller rosa fingre når det kommer til blomster, og dessverre skal alle gi bort orkider i gave til meg Jeg synes de er så fine, men de dør bare hos meg. Fikk en i går. Fine blomster og mange knopper. Men som regel så tørker knoppene bare inn og blomstene detter av, gjerne innen 1 mnd. Den står i stua, i vinduet. Prøver å unngå direkte sollys. Det er ikke noe panelovn under vinduet der den står, så kan det bli litt kaldt da? Nå prøver jeg i tillegg å spraye den hver dag med litt vann. Da blir jo luftfugtigheten litt høyere og kanskje knoppene holder lenger? Vanner den litt hver uke, men den står aldri i vann. Ellers, noen andre bra tips? Og når den da "dør". Hva skal jeg gjøre da? Bare la den stå eller klippe den ned? Hvor klipper jeg?
Den lille prinsesse Skrevet 7. april 2008 #2 Skrevet 7. april 2008 Jeg fikk beskjed om å dusje mine 1 gang i uken, med lunket vann også la de renne av seg før man setter dem tilbake på plass. Når blomsten faller av, skal man klippe/skjære bort litt av tuppen slik at det kan vokse nye knopper. Jeg har også mine i vinduskarmen, men har ovn under, de skal være i temperatur på ca 18-25 grader tror jeg det var...
LadyLuck & Skrevet 7. april 2008 #3 Skrevet 7. april 2008 dette sa svigermor til meg (hun har blomsterbutikk) *spray de en gang for dagen, og "dypp" dem en gagng i uken (hold potta under vann til det ikke bobler mer) *ungå trekk *ikke sett dem over ovner *pass på at de får mye lys *Når de er avblomstret eller knoppene har fallt av, klipp ned til fjerde ledd nedenifra, sett de på et litt mørkt og kaldt sted, vann lett en gang i uken (egen erfaring.. de dør om du røyker inne)
kua kalva,drektig igjen Skrevet 7. april 2008 #4 Skrevet 7. april 2008 har 3 stk, den ene har overlevd med blomster i 2 mnd, de andre er halvdøu, eneste forskjellen på mine er at den med blomster står i en glassbolle, de nadre har desverre hadd tette potter
*Minnie Mus* Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Mine orkideer står i evigheter. Hemmeligheten er vel tja... jeg er elendig med alt av blomster, ofte de ikke får vann på flere uker og sånn! Vet ikke hvorfro jeg får til akkurat orkideene, men de står i alle fall i vinduet og får masse lys på seg:-)
idamor & lykketrollene Skrevet 7. april 2008 #6 Skrevet 7. april 2008 hadde også det problemet med at blomstene bare faller av etter kort tid...så lærte jeg av mamma at man ikke skal gi den bittelitt vann ofte men man skal sette den i vann ca. en dag i uka... det funka og nå detter dem ikke av lenger...=) de som har mista blomstene sine har jeg bare latt stå en stund uten å gjøre noe med dem,og til slutt har det kommet nye knopper... prøv dette..det funker=)
Den lille prinsesse Skrevet 7. april 2008 #7 Skrevet 7. april 2008 Man skal IKKE klippe orkidé phalaenopsis (den mest vanlige typen) til fjerde ledd. Da klipper man bort det som får dem til å fortsette å blomstre. Se link: www.orkidespesialisten.no Er en orkidé butikk her i Oslo!
idamor & lykketrollene Skrevet 7. april 2008 #8 Skrevet 7. april 2008 ja det glemte jeg og si...ble mye bedre da jeg bytta fra vanlige potter til glasspotter
Den lille prinsesse Skrevet 7. april 2008 #9 Skrevet 7. april 2008 Ja, de skal stå i gjennomsiktige potter for det er røttene som skal ha lys, ikke selve blomsten = ) Minne meg selv på at jeg må ut å kjøpe potter til mine snart = )
~sjiraff~ Skrevet 7. april 2008 #10 Skrevet 7. april 2008 hehe.. sånn er det her også, mine orkideer klarer seg lenge. Og jeg dreper normalt sett alt avgrønne ting som kommer inn i dette huset. Tikset er å glemme de, og gi de en dæsj vann en gang i blant da du kommer på det... ) (mine står forøvrig over varmekilder selvom de visstnok ikke skal det)
Makkapakka Skrevet 7. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. april 2008 Da skal jeg: * Dusje den litt hver dag * La den trekke i vann, men ikke la den stå i vann, ca 1 gang i uka * Kjøpe gjennomsiktig potte * Snakke med den hver dag!!!!
Trulte76 Skrevet 7. april 2008 #12 Skrevet 7. april 2008 lite sollys, men masse dagslys..lite vann.. Ha en potte der røttene stikker litt opp eller ei gjennomsiktig potte..røttene trenger også masse lys. Jeg vanner ikke min hver uke.. og når den er avblomstert så klipp ned stilkene litt..og den vil blomstre igjenn om 6 mnd På badet trivest den veldig bra hadde en stående der hele tiden og den blomstret om igjenn og omigjenn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå